- Nazwa przedmiotu:
- Komputerowe wspomaganie projektowania elementów liniowych infrastruktury kolejowej i drogowej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jacek Kukulski, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- TR.SIOB117
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 7 godz., indywidualne doskonalenie obsługi oprogramowania do projektowania 10 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do egzaminu 8 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (35 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,5 pkt ECTS (Indywidualne doskonalenie obsługi oprogramowania do projektowania 10 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy projektowania infrastruktury kolejowej lub drogowej.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami projektowania elementów infrastruktury kolejowej i drogowej z wykorzystaniem programu komputerowego InRoads
i InRail. Wykłady w formie multimedialnej z licznymi pokazami możliwości ww programów komputerowych.
- Treści kształcenia:
- Elementy infrastruktury liniowej w transporcie kolejowym i drogowym;
Podstawy projektowania infrastruktury liniowej w transporcie kolejowym
i drogowym.
Programy wspomagające projektowanie;
Bentley Inroads, Inrail – informacje ogólne, wymagania sprzętowe, uruchomienie programu;
CadrCad – informacje ogólne.
Ogólne zasady pracy z programem InRoads i Inrail;
Struktura projektu w InRoads, ustawienia.
Numeryczny Model Terenu – informacje ogólne;
Metody tworzenia NMT;
Przykład utworzenia NMT;
Modyfikacja i wczytywanie;
Programy do tworzenia NMT z obrazów rastrowych.
Geometria w planie i w przekroju podłużnym;
Przekrój podłużny;
Opisanie profilu podłużnego;
Definiowanie drogi i utworzenie modelu jej powierzchni;
-definiowanie przekroju drogi.
-definiowanie przechyłki i rampy przechyłkowej.
-tworzenie przekrojów poprzecznych drogi dla punktów charakterystycznych;
-obliczanie robót ziemnych.
- Metody oceny:
- Wykład - egzamin w formie pisemnej 4 do 5 pytań otwartych
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Drogi kolejowe, pr. zbiorowa pod red. J. Sysaka, PWN, Warszawa 1989.
2. Id1 Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych. Polskie Linie Kolejowe SA, Warszawa 2002.
3. Infrastruktura Transportu Kolejowego" - K. Towpik (Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej 2004).
4. Linie Kolejowe - T.Basiewicz, M. Jacyna, L. Rudziński (Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej 2003)
5. Towpik K., Gołaszewski A., Kukulski J.: Infrastruktura Transportu Samochodowego’’. Skrypt uczelniany. Warszawa 2006r. WPW.
6. InRoads 2004 Edition – Tadeusz Zieliński, Program do komputerowego wspomagania projektowania dróg.
7. Techniczna Specyfikacja Interoperacyjności podsystem infrastruktury dla kolei konwencjonalnych i dużych prędkości.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Przedmiot z uchwalonego przez Radę Wydziału wykazu dodatkowych przedmiotów obieralnych I, II, III na rok akademicki 2016/2017.
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą elementów liniowych infrastruktury drogowej i kolejowej oraz zasad jej projektowania
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W02
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą istniejącego oprogramowania wspomogającego projektowanie infrastruktury
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W03
- Zna ogólne zasady pracy z programem InRoads/Inrail; zna strukturę projektu w programach
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W04
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą Numerycznego Modelu Terenu, zasad tworzenia, modyfikacji
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W05
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą tworzenia geometrii w planie i w profilu drogi samochodowej, linii kolejowej, tworzenia profilu podłużnego, opisywania profilu z wykorzystaniem programów InRoads/InRail
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W06
- Zna ogólne zasady definiowania modelu drogi i jej powierzchni, obliczanie robót ziemnych w programie InRoads/Inrail
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Ma wiedzę teoretyczną z zakresu projektowania infrastruktury liniowej z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania InRoads/InRail
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U03, Tr1A_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05