Nazwa przedmiotu:
Mechanika lotu
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Jerzy Manerowski, prof. zw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP516
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 25 godz., przygotowanie się do kolokwiów i egzaminu 15 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt. ECTS (50 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zna podstawowe prawa i zasady mechaniki ogólnej. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu charakterystyki i klasyfikacji środków transportu
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Badanie i modelowanie ruchu statków powietrznych w powietrzu i na ziemi. Poznanie relacji pomiędzy działającymi siłami zewnętrznymi a parametrami ruchu.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: 1. Wiadomości ogólne • elementy aerodynamiki (podstawowe prawa, opływ brył i profili, obciążenia aerodynamiczne), • atmosfera ziemska, • charakterystyki geometryczne i aerodynamiczne brył i profili lotniczych, • charakterystyki aerodynamiczne płatów nośnych i samolotów. 2. Osiągi samolotów • równania ruchu samolotów, • charakterystyki zespołów napędowych, • ustalone warunki lotu (lot poziomy, wznoszenie, zakręty), prędkości: maksymalna, minimalna, wznoszenia, biegunowa prędkości wznoszenia, pułap, • zasięg i długotrwałość lotu, • eksperymentalne wyznaczanie osiągów, • ograniczenia eksploatacyjne samolotów. 3. Dynamika lotu samolotu • równania ruchu samolotu, • ruchy krótko i długookresowe, • wyważenie, stateczność i sterowność samolotu, • układy automatycznego sterowania lotem. 4. Mechanika lotu śmigłowców • układy aerodynamiczne śmigłowców, • osiągi śmigłowców, • układy sterowania, wyważenie, stateczność i sterowność. Treść ćwiczeń audytoryjnych: Zadania dotyczące treści wykładu: wyznaczanie charakterystyk aerodynamicznych i osiągów samolotu. Analizy ograniczeń eksploatacyjnych. Analizy przebiegu wypadków lotniczych. Opracowywanie wyników prób w locie.
Metody oceny:
wykład – egzamin pisemny oraz ewentualnie ustny, ćwiczenia audytoryjne – zaliczane na podstawie średniej z dwóch kolokwiów.
Egzamin:
tak
Literatura:
A. Abłamowicz, W. Nowakowski: Podstawy aerodynamiki i mechaniki lotu 1980, Aprt. R. Aleksandrowicz, W. Łucjanek, J. Maryniak: Mechanika lotu - Zbiór zadań z rozwiązaniami. Warszawa, Część I i II (Skrypt PW) Z. Goraj: Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń - IL, Warszawa 2001. J. Manerowski: Identyfikacja modeli dynamiki ruchu sterowanych obiektów latających. Askon, Warszawa 1999 K. Szumański: Teoria i badania śmigłowców w ujęciu symulacyjnym. IL, Warszawa 1999 K. Szabelski i in.: Wstęp do konstrukcji śmigłowców. WKiŁ, Warszawa 1995
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
1. Posiada wiedzę o relacji między obciążeniami działającymi na statek powietrzny (SP) a parametrami ruchu i torem lotu 2. Umie opisać równaniami ruch samolotu w różnych stanach lotu, 3. Umie określić związki charakterystyk aerodynamicznych i napędu z osiągami 4. Posiada wiedzę o wyważaniu, stateczności i sterowności samolotu 5. Rozumie wpływ układów mechanizacji skrzydła na aerodynamikę i osiągi samolotu, 6. Zna w zakresie podstawowym mechanikę lotu śmigłowca, 7. Umie opracować (w zakresie podstawowym) modele matematyczne nieustalonego lotu samolotu i podać sposób rozwiązania tych równań
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W02, Tr1A_W06, Tr1A_W07, Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
1. Posiada umiejętności analiz przebiegu lotu m.in. w oparciu o zapis pokładowych rejestratorów 2. Umie przeprowadzić ocenę przebiegu lotu
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U03, Tr1A_U11, Tr1A_U17, Tr1A_U23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U09, InzA_U02, T1A_U13, InzA_U05, T1A_U16, InzA_U08