- Nazwa przedmiotu:
- Mechanika lotu
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Jerzy Manerowski, prof. zw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP516
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 25 godz., przygotowanie się do kolokwiów i egzaminu 15 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt. ECTS (50 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zna podstawowe prawa i zasady mechaniki ogólnej. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu charakterystyki i klasyfikacji środków transportu
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Badanie i modelowanie ruchu statków powietrznych w powietrzu i na ziemi. Poznanie relacji pomiędzy działającymi siłami zewnętrznymi a parametrami ruchu.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
1. Wiadomości ogólne
• elementy aerodynamiki (podstawowe prawa, opływ brył i profili, obciążenia aerodynamiczne),
• atmosfera ziemska,
• charakterystyki geometryczne i aerodynamiczne brył i profili lotniczych,
• charakterystyki aerodynamiczne płatów nośnych i samolotów.
2. Osiągi samolotów
• równania ruchu samolotów,
• charakterystyki zespołów napędowych,
• ustalone warunki lotu (lot poziomy, wznoszenie, zakręty),
prędkości: maksymalna, minimalna, wznoszenia, biegunowa prędkości wznoszenia, pułap,
• zasięg i długotrwałość lotu,
• eksperymentalne wyznaczanie osiągów,
• ograniczenia eksploatacyjne samolotów.
3. Dynamika lotu samolotu
• równania ruchu samolotu,
• ruchy krótko i długookresowe,
• wyważenie, stateczność i sterowność samolotu,
• układy automatycznego sterowania lotem.
4. Mechanika lotu śmigłowców
• układy aerodynamiczne śmigłowców,
• osiągi śmigłowców,
• układy sterowania,
wyważenie, stateczność i sterowność.
Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Zadania dotyczące treści wykładu: wyznaczanie charakterystyk aerodynamicznych i osiągów samolotu. Analizy ograniczeń eksploatacyjnych. Analizy przebiegu wypadków lotniczych. Opracowywanie wyników prób w locie.
- Metody oceny:
- wykład – egzamin pisemny oraz ewentualnie ustny, ćwiczenia audytoryjne – zaliczane na podstawie średniej z dwóch kolokwiów.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- A. Abłamowicz, W. Nowakowski: Podstawy aerodynamiki i mechaniki lotu 1980, Aprt.
R. Aleksandrowicz, W. Łucjanek, J. Maryniak: Mechanika lotu - Zbiór zadań z rozwiązaniami. Warszawa, Część I i II (Skrypt PW)
Z. Goraj: Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń - IL, Warszawa 2001.
J. Manerowski: Identyfikacja modeli dynamiki ruchu sterowanych obiektów latających. Askon, Warszawa 1999
K. Szumański: Teoria i badania śmigłowców w ujęciu symulacyjnym. IL, Warszawa 1999
K. Szabelski i in.: Wstęp do konstrukcji śmigłowców. WKiŁ, Warszawa 1995
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- 1. Posiada wiedzę o relacji między obciążeniami działającymi na statek powietrzny (SP) a parametrami ruchu i torem lotu 2. Umie opisać równaniami ruch samolotu w różnych stanach lotu, 3. Umie określić związki charakterystyk aerodynamicznych i napędu z osiągami 4. Posiada wiedzę o wyważaniu, stateczności i sterowności samolotu 5. Rozumie wpływ układów mechanizacji skrzydła na aerodynamikę i osiągi samolotu, 6. Zna w zakresie podstawowym mechanikę lotu śmigłowca, 7. Umie opracować (w zakresie podstawowym) modele matematyczne nieustalonego lotu samolotu i podać sposób rozwiązania tych równań
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W02, Tr1A_W06, Tr1A_W07, Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- 1. Posiada umiejętności analiz przebiegu lotu m.in. w oparciu o zapis pokładowych rejestratorów 2. Umie przeprowadzić ocenę przebiegu lotu
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U03, Tr1A_U11, Tr1A_U17, Tr1A_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U09, InzA_U02, T1A_U13, InzA_U05, T1A_U16, InzA_U08