- Nazwa przedmiotu:
- Sterowanie ruchem kolejowym IV
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Juliusz Karolak, as., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP607
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 85 godz., w tym: praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., praca na zajęciach projektowych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 13 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 22 godz., konsultacje 5 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć projektowych 4 godz.)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt. ECTS (50 godz., w tym: praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., praca na zajęciach projektowych 30 godz., konsultacje 5 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć projektowych 4 godz.))
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt. ECTS (56 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 30 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 22 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 4 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Efekty kształcenia nabywane podczas realizacji przedmiotów: Podstawy inżynierii ruchu, Technika ruchu kolejowego, Kolejowe układy transportowe I, Kolejowe układy transportowe II, Sterowanie ruchem kolejowym I i Technika sterowania ruchem kolejowym 1.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest uzyskanie efektów zestawionych w tabeli 1.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia: Podstawy projektowania technicznego urządzeń srk. Zasady rozmieszczania sygnalizatorów na stacjach i na szlakach. Metody formalnego zapisu zależności. Zasady projektowania stanowiska operatora systemu srk. Podstawy projektowania obwodów zależnościowych. Elementy opisu technicznego projektu srk.
Projekt: Plan schematyczny urządzeń srk dla małej stacji. Projekt zapisu zależności. Projekt stanowiska operatora. Schematy wybranych obwodów elektrycznych. Opis techniczny projektu.
- Metody oceny:
- Ustna obrona samodzielnie wykonanego i ocenionego pozytywnie projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) Apuniewicz S., Bartczak M., Cegłowski L., Nogaj J.: Wskazówki do projektowania urządzeń sterowania ruchem kolejowym. WSI Radom. Radom 1983.
2) Dąbrowa-Bajon M., Karbowiak H., Grochowski K.: Zasady projektowania systemów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, WKiŁ, Warszawa 1981.
3) Album schematów przekaźnikowych urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego typu E. Aktualizacja 1989. Centralne Biuro Projektowo-Badawcze Budownictwa Kolejowego, Warszawa 1989.
4) Album schematów półsamoczynnej blokady liniowej typu Eap. Centralne Biuro Projektowo-Badawcze Budownictwa Kolejowego, Warszawa 1991/1994.
5) BN-88-9315-11 Norma branżowa. Sterowanie ruchem kolejowym. Symbole graficzne i oznaczenia literowo-cyfrowe.
6) Wytyczne Techniczne Budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym w przedsiębiorstwie PKP Ie-4 (WTB-E10). Wyd. PKP Dyrekcja Generalna, Warszawa 2014 r.
7) Materiały pomocnicze do projektowania wskazane przez prowadzącego.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl/~jka
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna budowę, zasadę działania i własności użytkowe pulpitów nastawczych.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej pulpitów nastawczych. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej pulpitów nastawczych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W02
- Posiada wiedzę teoretyczną o zasadach nazewnictwa i oznaczeń specyficznych dla tablic zależności.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej tablicy zależności. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej tablicy zależności.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W03
- Posiada wiedzę teoretyczną o zasadach nazewnictwa i oznaczeń specyficznych dla planów schematycznych urządzeń srk.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej planu schematycznego. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej planu schematycznego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W04
- Posiada wiedzę teoretyczną o zasadach nazewnictwa i oznaczeń specyficznych dla obwodów zależnościowych.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczacej obwodów zależnościowych. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej obwodów zależnościowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi zaprojektować podstawowe przekaźnikowe obwody zależnościowe.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej obwodów zależnościowych. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej obwodów zależnościowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08, Tr1A_U10, Tr1A_U24, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02, T1A_U16, InzA_U08, T1A_U01, T1A_U16, InzA_U08
- Efekt U02
- Potrafi opracować tablicę zależności dla przykładowej stacji o zadanej w projekcie charakterystyce.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej tablicy zależności. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej tablicy zależności.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08, Tr1A_U10, Tr1A_U24, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02, T1A_U16, InzA_U08, T1A_U01, T1A_U16, InzA_U08
- Efekt U03
- Umie zaprojektować plan schematyczny dla stacji o zadanej charakterystyce.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej planu schematycznego. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej planu schematycznego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08, Tr1A_U10, Tr1A_U24, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02, T1A_U16, InzA_U08, T1A_U01, T1A_U16, InzA_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01