- Nazwa przedmiotu:
- Drogowe układy komunikacyjne I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Józef Suda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP409
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów 12 godz., konsultacje 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Infrastruktura Transportu I
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z zasadami: polityki komunikacyjnej, planowania systemów transportu kraju i miast, klasyfikacji i charakterystyk środków transportu, wpływu transportu drogowego na środowisko, ocen ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim, doboru metod oceny ekonomicznej rozwiązań
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Polityka komunikacyjna i planowanie, wprowadzenie. System transportu w miastach: Pomiary i badania ruchu. Modele i prognozy ruchu. Środki transportu. Klasyfikacja środków transportu, charakterystyka współczesnych form i środków transportu, zakres stosowania środków przewozowych, perspektywy postępu w technice i technologii transportu, ogólne zasady wyboru środków transportu dla warunków polskich. Ocena efektywności rozwiązań. Uwagi ogólne, rodzaje i zakres ocen ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim, dobór metod oceny ekonomicznej efektywności, metody oceny, wybrane metody oceny ekonomicznej efektywności rozwiązań, analizy wielokryterialne, dostępne programy komputerowe oddziaływanie transportu na środowisko: Charakter i klasyfikacja uciążliwości, metody obliczeń oddziaływania transportu na otoczenie. Obsługa wybranych obszarów: Śródmieście i centrum, osiedla mieszkaniowe, obszary przemysłowe. Projektowanie miast w oparciu o optymalną sieć komunikacji zbiorowej. Forma prezentacji opracowań.
- Metody oceny:
- dwa sprawdziany.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura:
1. Podoski J.: Transport w miastach. WKiŁ.
2. Szneigert Z.: Koleje niekonwencjonalne. WKiŁ.
3. Ostaszewicz J., Rataj M.: Szybka komunikacja miejska. WKiŁ.
4. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: Inżynieria ruchu. WKiŁ 1997.
5. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011
6. Rudnicki A.: Jakość komunikacji miejskiej, wyd: Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddz. SITK w Krakowie, Seria Monografie Nr 5 (zeszyt 71) ISSN 1231-9155Warszawa, 2004
7. Miesięczniki: „Transport Miejski i Regionalny”, „Przegląd Komunikacyjny”
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą zasad polityki komunikacyjnej i planowania
Weryfikacja: dwa sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W02
- zna zasady pomiarów i badania ruchu oraz budowy modeli i prognoz ruchu
Weryfikacja: dwa sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W03
- zna środki transportu, zakres stosowania środków przewozowych i ogólne zasady wyboru środków transportu dla warunków polskich
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W04
- zna zasady oceny ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W05
- zna zasady charakter i klasyfikację uciążliwości oraz metody obliczeń oddziaływania transportu na otoczenie
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W06
- zna zasady projektowania miast w oparciu o optymalną sieć komunikacji zbiorowej oraz formę prezentacji opracowań
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- potrafi wprowadzać zasady polityki komunikacyjnej i planowania
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U14, Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U10, InzA_U03, T1A_U13, InzA_U05
- Efekt U02
- potrafi projektować drogowe układy komunikacyjne miast w oparciu o optymalną sieć komunikacji zbiorowej i zna formę prezentacji opracowań
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16, InzA_U08
- Efekt U03
- potrafi oceniać i porównywać efektywność rozwiązań inwestycji w transporcie miejskim
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U14, Tr1A_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U10, InzA_U03, T1A_U12, InzA_U04
- Efekt U04
- potrafi oceniać i porównywać oddziaływania transportu na otoczenie
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U18, Tr1A_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, InzA_U05, T1A_U14, InzA_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji przez całe życie
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- ma świadomość wpływu wykonywanych projektów na środowisko
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01