Nazwa przedmiotu:
Elektryczne wyposażenie pojazdów samochodowych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Piotr Tomczuk, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIS505
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
120 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą w zakresie wykładu 10 godz., przygotowanie się do kolokwium z wykładu 15 godz., konsultacje w zakresie wykładu 1 godz., 2 kolokwia z wykładu - łącznie 2 godz., przygotowanie się do kolokwiów w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 44 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt. ETCS (50 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie wykładu 1 godz., 2 kolokwia z wykładu - łącznie 2 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 pkt. ECTS (63 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 45 godz.,kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych - 1 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 3 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Elektrotechnika I, II i III; Podstawy elektroniki I i II
Limit liczby studentów:
wykład: brak, laboratorium: 30 osób
Cel przedmiotu:
Zapoznanie się ze stanem techniki systemów i urządzeń elektrycznego wyposażenia pojazdów samochodowych w zakresie ich konstrukcji, działania oraz metod badań i stosowanych procedur diagnostycznych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Podział wyposażenia elektrycznego pojazdów samochodowych na wyodrębnione obwody i systemy. Obwód zasilania elektrycznego pojazdów. Źródła stacjonarnego zasilania: tradycyjne (elektrochemiczne) i niekonwencjonalne (ogniwa paliwowe ultrakondensatory). Zagadnienia bilansu energetycznego. Obwód rozruchu silnika spalinowego – dynastart. Omówienie systemów zapłonowych: konwencjonalnych, bezrozdzielaczowych i układów wtrysku paliwa. Układy oświetleniowe: osprzęt konwencjonalny i nowe technologie (źródła światła, reflektory, projektory). Elektryczne i elektroniczne układy wpływające na bezpieczeństwo jazdy. Systemy stabilizacji toru jazdy. Pokładowe systemy komputerowe i diagnostyczne: ogólne zasady ich działania, stosowane czujniki, monitory i charakterystyka informacji diagnostycznej. Technologia sterowania odbiornikami – szyna CAN-bus. Zintegrowanie systemy bezpieczeństwa i komfortu: układ kierowniczy, wirtualny pas bezpieczeństwa, system poduszek powietrznych. Moduły telemetryczne i nawigacja. Zagadnienia badań diagnostycznych wyposażenia elektrycznego: testery diagnostyczne, sterowniki i urządzenia pomiarowe. Tendencje rozwojowe wyposażenia elektrycznego. Treść ćwiczeń laboratoryjnych: Poznanie budowy i zasady działania ważniejszych elementów i urządzeń stanowiących wyposażenie elektryczne pojazdów samochodowych. Badania konwencjonalnych i niekonwencjonalnych źródeł zasilania elektrycznego pojazdów na komputerowym stanowisku diagnostycznym. Badania symulacyjne i wykrywanie usterek w obwodzie zasilania (alternator i regulator napięcia) i rozruchu pojazdu. Badania porównawcze cewek i układów zapłonowych: pomiary i charakterystyki regulatorów kąta wyprzedzenia zapłonu, oscylogramy przebiegów. Badanie następujących podstawowych czujników wielkości nieelektrycznych: prędkości pojazdu, przyspieszeń liniowych, temperatury silnika i powietrza, poziomu paliwa i ciśnienia oleju oraz spalania stukowego. Sprawdzenie charakterystyk i działania przepływomierzy powietrza: masowego i objętościowego. Badania źródeł światła i elementów optycznych osprzętu oświetlenia elektrycznego pojazdu. Porównanie stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych: układów konwencjonalnych, hybrydowych i elektronicznych przerywaczy kierunkowskazów i sygnalizacji awarii oraz prędkościomierzy i obrotomierzy. Metody diagnozowania elementów elektrycznego wyposażenia.
Metody oceny:
wykład – 2 kolokwia; ćwiczenia laboratoryjne – 1 kolokwium
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Dziubiński M.: Laboratorium elektrotechniki i elektroniki samochodowej. WPL Lublin 1996 2) Gajek A, Juda Z.: Czujniki. Mechatronika samochodowa. WKiŁ Warszawa 2006 3) Herner A, Riehl H. J.: Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych. WKiŁ Warszawa 2006 4) Kasedorf B. Układy wtryskowe. WKiŁ Warszawa 2000 5) Mazur J.W, Żagan W.: Samochodowa technika świetlna. OWPW Warszawa 1997 6) Merkisz J, Mazurek St.: Pokładowe systemy diagnostyczne w pojazdach samochodowych. WKiŁ Warszawa 2002 7) Ocioszyński J. Elektrotechnika i elektronika w technice motoryzacyjnej. OWPW Warszawa 1996 8) Praca zbiorowa.: Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Informatory techniczne Bosch. WKiŁ Warszawa 2006 9) Trzeciak K. Diagnostyka samochodów osobowych. WKiŁ Warszawa 2006
Witryna www przedmiotu:
http://www.wt.pw.edu.pl > Wydział > Zakłady > ZSIiMwT > Działalność > ...
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
ma niezbędną wiedzę teoretyczną o procesach fizycznych występujących w układach elektrycznego wyposażenia pojazdów
Weryfikacja: wykład – egz., część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07, Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
posiada biegłość merytoryczną i sprawność techniczną w diagnozowaniu obwodów elektrycznego wyposażenia pojazdów samochodowych
Weryfikacja: wykład – egz., część pisemna i ewent. ustna; ćwiczenia – kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09, Tr1A_U18, Tr1A_U22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01, T1A_U13, InzA_U05, T1A_U15, InzA_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych i osobistych związanych z wpływem i skutkami działalności inżynierskiej na środowisko naturalne, szczególnie jego ochrony
Weryfikacja: udział w dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01, Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01