- Nazwa przedmiotu:
- Informatyka II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Andrzej Czerepicki, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIK302
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., konsultacje 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (35 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., konsultacje 5 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt. ECTS (60 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., konsultacje 5 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość materiału z wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych z przedmiotu Informatyka I.
- Limit liczby studentów:
- 16
- Cel przedmiotu:
- Praktyczne zastosowanie zasad algorytmizacji i metod programowania w języku wysokiego poziomu Java do tworzenia i uruchamiania programów komputerowych z interfejsem graficznym użytkownika oraz elementami grafiki i animacji, w celu rozwiązania przykładowych zadań obliczeniowych i symulacyjnych.
- Treści kształcenia:
- Komponenty Swing. Przykłady programowania aplikacji wykorzystujących liczby losowe, symulacja doświadczeń losowych. Szacowanie wartości całek oznaczonych i stałych matematycznych. Wątki w programie Javy. Przykłady animacji z wykorzystaniem wątków. Wykorzystanie wątków Javy w programowaniu symulacji procesów współbieżnych.
Programowanie urządzeń mobilnych. Przykład midletu z ekranem wykorzystującym interfejs wysokiego poziomu oraz midletu z ekranem wykorzystującym interfejs niskiego poziomu. Metodyka postępowania przy budowie midletu z dwoma ekranami wykorzystującym zarówno interfejs niskiego jak i wysokiego poziomu. Obsługa zdarzeń od wydawanych poleceń. Midlet prezentujący komponenty GUI wysokiego poziomu. Kalkulator cztero-działaniowy. Obsługa zdarzeń pochodzących od klawiatury.
- Metody oceny:
- ocena jest wystawiana na podstawie sumy punktów uzyskanych z dwóch kolokwiów pisemnych. Każde kolokwium jest oceniane w skali od 0 do 50 punktów. Punkty są przyznawane zgodnie z ustaloną listą, która zawiera nazwę ocenianej cechy rozwiązania oraz liczbę przyznawanych punktów. W celu zaliczenia przedmiotu należy uzyskać min. 51 punktów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) Kamińska A.: Java. Kurs podstawowy. Najnowsza wersja Java SE 6. Nakom 2008
2) Lis M.: Praktyczny kurs Java. Helion 2011
3) Lis M.: Java. Ćwiczenia praktyczne. Helion 2011
4) Porębski W.: Java. Wprowadzenie do programowania. Help 2001
5) Rychlicki-Kicior K.: J2ME. Praktyczne projekty. Helion 2007
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.simt.wt.pw.edu.pl/
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma podstawową wiedzę o zasadach algorytmizacji zadań programistycznych, przydatną do formułowania i rozwiązywania problemów inżynierskich
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05
- Efekt W02
- Zna podstawowe metody programowania wysokiego poziomu na przykładzie Javy - jednego z najpopularniejszych języków programowania obiektowego i sieciowego
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05
- Efekt W03
- Ma podstawową wiedzę o zasadach symulacji komputerowej z wykorzystaniem metod Monte Carlo
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W04
- Ma wiedzę o zasadach tworzenia prostych modeli symulacyjnych na przykładzie obiektów i systemów transportu i dystrybucji
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W05
- Zna możliwości i podstawowe zasady programowania urządzeń mobilnych
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi pozyskiwać i syntetyzować informacje związane z programem przedmiotu, z różnorodnych źródeł takich jak literatura informatyczna, zasoby informacyjne rozproszone w sieci Internet
Weryfikacja: Kolokwia i prace samodzielne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U02
- Potrafi zastosować metody programowania współbieżnego do tworzenia wielowątkowych modeli symulacyjnych
Weryfikacja: Kolokwia i prace samodzielne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02
- Efekt U03
- Potrafi wykorzystać graficzne środki języka programowania do wizualizacji symulowanych procesów
Weryfikacja: Kolokwia i prace samodzielne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07
- Efekt U04
- Potrafi zidentyfikować zadanie algorytmiczne związane z problemem inżynierskim oraz zaprojektować i oprogramować algorytm jego rozwiązania z wykorzystaniem obiektowego języka programowania
Weryfikacja: Kolokwia i prace samodzielne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, InzA_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Zdaje sobie sprawę z ciągłego dynamicznego rozwoju informatyki i związanej z tym potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z tej dziedziny
Weryfikacja: przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- Rozwija zainteresowania informatyczne i wymienia zdobyte umiejętności za pośrednictwem portali społecznościowych
Weryfikacja: przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07