- Nazwa przedmiotu:
- Drogi i ulice II
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Tomasz Krukowicz, as., Wydział Transportu PW, Zakład Sterowania Ruchem
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP706
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny ćwiczeń audytoryjnych 9
Godziny ćwiczeń projektowych 9
Zapoznanie ze wskazaną literaturą 16
Konsultacje prac projektowych 3
Wykonanie części rysunkowej i obliczeniowej projektu poza godzinami zajęć 48
Prezentacja i obrona projektu 2
Razem 87 godz. ↔ 3 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny ćwiczeń audytoryjnych 9
Godziny ćwiczeń projektowych 9
Konsultacje prac projektowych 3
Prezentacja i obrona projektu 2
Razem 23 godz. ↔ 1 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Godziny ćwiczeń projektowych 9
Konsultacje prac projektowych 3
Wykonanie części rysunkowej i obliczeniowej projektu poza godzinami zajęć 48
Prezentacja i obrona projektu 2
Razem 62 godz. ↔ 2,5 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Drogowe układy komunikacyjne I, Drogi i ulice I, Ruch drogowy i miejski I, Sterowanie ruchem drogowym I
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Praktyczne poznanie podstawowych zasad kształtowania geometrycznego dróg i skrzyżowań oraz zasad projektowania organizacji ruchu
- Treści kształcenia:
- Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Wytyczne, normy, instrukcje i przepisy w zakresie drogownictwa oraz inżynierii ruchu. Obliczenie przepustowości drogi. Obliczenie przepustowości skrzyżowania.
Treść ćwiczeń projektowych:
Wykonanie projektu tyczenia drogi na mapie warstwicowej. Projekty przekroi poprzecznych. Wykonanie rysunków do dokumentacji projektowej oraz opisów technicznych projektu. Projekt geometrii odcinka ulicy wraz ze skrzyżowaniem. Wykonanie projektu organizacji ruchu.
- Metody oceny:
- Wykonanie i obrona 2 projektów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Wytyczne projektowania dróg – GDDP, Warszawa, 1995
2. Wytyczne projektowania ulic – GDDP, Warszawa 1992 3. Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych – GDDP, Warszawa, 2001
4. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. 43 poz. 430 z 1999 r.)
5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. 220 poz. 2181 z 2003 r.) – z późn. zm.
6. Instrukcja obliczania przepustowości dróg zamiejskich – GDDP, Warszawa, 1992
7. Infrastruktura transportu samochodowego K. Towpik, A. Gołaszewski, J. Kukulski – OWPW, Warszawa, 2006
8. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną – GDDKiA, Warszawa, 2004
9. Rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie (Dz. U. 33 poz. 144 z 1996 r.)
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Uzyskał szczegółową i aktualną wiedzę w zakresie projektowania oznakowania poziomego i pionowego dróg, ulic oraz skrzyżowań. Zdobył szczegółową wiedzę w zakresie stosowania i rozmieszczania sygnalizatorów świetlnych różnych typów. Uzyskał podstawową wiedzę w dziedzinie kartografii i topografii oraz budownictwa drogowego.
Weryfikacja: Ocena dwóch projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W02
- Poznał komputerowe narzędzia wspomagające projektowanie w zakresie drogownictwa oraz inżynierii ruchu. Zdobył wiedzę pozwalającą na ocenę przepustowości układów drogowych oraz ocenę warunków ruchu.
Weryfikacja: Ocena dwóch projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi pozyskiwać właściwe dane do projektowania z norm, wytycznych, instrukcji oraz przepisów prawa, potrafi dokonać ich krytycznej oceny oraz interpretacji oraz wykorzystywać je podczas projektowania
Weryfikacja: Ocena dwóch projektów - sprawdzenie poprawności danych wykorzystanych do projektowania
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U02
- Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania prostych rysunków z zakresu projektowania drogowego oraz projektowania w zakresie inżynierii ruchu jak również skomplikowanych rysunków według przekazanych wytycznych
Weryfikacja: Ocena części rysunkowej dwóch projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16, InzA_U08
- Efekt U03
- Posiada umiejętnośc oceny przepustowości skrzyżowań oraz dróg
Weryfikacja: Ocena części obliczeniowej dwóch projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, InzA_U05
- Efekt U04
- Potrafi sprawnie posługiwać się narzędziami komputerowymi wspomagającymi projektowanie w zakresie drogownictwa oraz inżynierii ruchu
Weryfikacja: Ocena części rysunkowej dwóch projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie „sprzeczność celów” inżynierii ruchu, potrafi okreslić priorytety podczas projektowania
Weryfikacja: Ocena dwóch projektów, ustna obrona projektów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04