- Nazwa przedmiotu:
- Metody prognozowania w transporcie
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Tomasz Ambroziak, prof. nzw, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMS243
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godzin, w tym: praca na zajęciach: 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu: około 15 godz., konsultacje: 3 godz., udział w egzaminach: 2 godz., przygotowanie do egzaminu: około 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (35 godzin, w tym: praca na zajęciach: 30 godz., konsultacje: 3 godz., udział w egzaminach: 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych do konstruowania prognoz i wnioskowania na ich podstawie.
- Treści kształcenia:
- Pojęcie prognozy, Klasyfikacja metod prognozowania, Jakość prognoz. Błędy prognozy ex ante i ex post.Szeregi czasowe- definicja Modele szeregów czasowych: model teoretyczny naiwny wraz z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny średniej ruchomej z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny wygładzania wykładniczego z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny szeregów czasowych z trendem z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny wygładzania wykładniczego Holta z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny Browna z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny Wintersa z zastosowaniem w transporcie-przykład. Błędy prognoz.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, ewentualnie egzamin ustny
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Radzikowska B. (red.): Metody prognozowania. Zbiór zadań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2001
2. Prognozowanie przewozów - metody i zastosowania, Monografia 81, Politechnika Krakowska, Kraków 1989.
3. Zelaś A.: Teoria prognozy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1997
4.Żurowska J.: Prognozowanie przewozów. Modele , metody, przykłady, Politechnika Krakowska, Kraków 2005
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu prognozowania w odniesieniu do zagadnień transportowych
Weryfikacja: Wykład – Egzamin – część pisemna, ewentualnie część ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01
- Efekt W02
- Posiada podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu metod prognozowania
Weryfikacja: Wykład – Egzamin – część pisemna, ewentualnie część ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, InzA_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi wykonać prognozę w odniesieniu do obiektów transportowych, potrafi podejmować decyzje oceny projektów z wykorzystaniem prognoz
Weryfikacja: Wykład – Egzamin – część pisemna, ewentualnie część ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18, InzA_U07
- Efekt U02
- Potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań projektowych i modeli elementów, układów i systemów transportowych ze względu na otrzymana prognoze
Weryfikacja: Wykład – Egzamin – część pisemna, ewentualnie część ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi wybrać metodę prognozowania dla danej sytuacji projektowej
Weryfikacja: Wykład – Egzamin – część pisemna, ewentualnie część ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, InzA_K02