Nazwa przedmiotu:
Inżynieria ruchu lotniczego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Anna Kwasiborska, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SMP109
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Laboratoria - 30 godz. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 10 godz. Samodzielne wykonywanie pracy projektowo-pomiarowej - 45 godz. Zaliczanie pracy projektowo - pomiarowej - 2 godz. Konsultacje 3 godz. Razem - 90 godz. - 3 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Laboratoria - 30 godz. Zaliczanie pracy projektowo-pomiarowej - 2 godz. Konsultacje 3 godz. Razem - 35 godz. - 1,5 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Laboratoria - 30 godz. Samodzielne wykonywanie pracy projektowo - pomiarowej - 45 godz. Zaliczanie pracy projektowo-pomiarowej - 2 godz. Razem - 77 godz. - 3 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Poznanie zasad organizacji i zarządzania ruchem lotniczym
Treści kształcenia:
System zarządzania bezpieczeństwem. Badanie zdarzenia/incydentu lotniczego z wykorzystaniem RAT. Łączność radiotelefoniczna w ruchu lotniczym. Analiza poziomu emisji hałasu lotniczego. Badanie porównawcze tras lotów i ocena efektywności. Przygotowanie Planu Lotu. Identyfikacja przebiegów czasowych parametrów lotu i sterowania samolotem w wybranych fazach lotu na podstawie danych z rejestratora. Analiza parametrów lotu. Predykcja trajektorii 4D planowanych operacji lotniczych. Wyznaczanie lokalizacji posadowienia urządzeń nawigacyjnych, komunikacyjnych i dozorowania (CNS). Operacyjny plan przydziału stanowisk postojowych w porcie lotniczym. Projekt parametrów koordynacyjnych portu lotniczego. Analiza trajektorii podejścia do lądowania.
Metody oceny:
Ocena podsumowująca: punktacja ze sprawdzianu przed rozpoczęciem zajęć i punktacja ze sprawozdania. W trakcie całego semestru można łącznie zdobyć 120 punktów (12 ćwiczeń punktowanych po 10 punktów, z czego na każde ćwiczenie składa się 8 punktów z wejściówki oraz 2 punkty ze sprawozdania). Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z liczby uzyskanych punktów w trakcie wszystkich zajęć. Skala ocen zostaje przedstawiona na zajęciach oraz umieszczona jest przed salą, w której odbywają się ćwiczenia laboratoryjne.
Egzamin:
nie
Literatura:
Skorupski J.: Współczesne problemy inżynierii ruchu lotniczego - modele i metody, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2014. Markiewicz M.T.: Podstawowe zagadnienia zarządzania ruchem lotniczym, AON, warszawa 2010. Markiewicz M.T.: Lotnictwo w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, AON, Warszawa 2015.
Witryna www przedmiotu:
http://www2.wt.pw.edu.pl/~akw/index.html
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
1. posiada wiedzę w zakresie współczesnych systemów informacji lotniczej, systemów identyfikowania i rozwiązywania sytuacji konfliktowych w ruchu lotniczym, 2. posiada wiedzę w zakresie planowania cyklu eksploatacyjnego samolotów lotnictwa komunikacyjnego.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W07, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02, T2A_W07, InzA_W02, T2A_W05, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
1. umie wyróżnić podstawowe zasady i efekty biznesowe pracy przewoźnika lotniczego, 2. potrafi zaplanować cykl eksploatacyjny samolotu komunikacyjnego. 3. potrafi definiować elementy systemu informacji lotniczej
Weryfikacja: sprawdzian + praca projektowo-pomiarowa
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U19, Tr2A_U17, Tr2A_U15, Tr2A_U07, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U18, InzA_U07, T2A_U17, InzA_U06, T2A_U16, T2A_U09, InzA_U02, T2A_U01