Nazwa przedmiotu:
Polityka rozwoju zrównoważonego (HES)
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Andrzej Kraszewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Ochrona Środowiska
Grupa przedmiotów:
Podstawowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
brak
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
brak
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Polityka rozwoju zrównoważonego powinna obejmować szerokie spektrum działań od indywidualnych zachowań konsumenta, poprzez kształtowanie polityki w mieście, gminie, powiecie i w regionie aż po polityki sektorowe państwa, Europy i świata. Przedmiot ukazuje w szerszym kontekście rozwoju zrównoważonego inżynierskie metody ochrony środowiska. Ma zarysować w jakim stopniu ochrona środowiska staje się ograniczeniem gospodarowania człowieka – w gospodarstwie indywidualnym i w skali państwa na przykładzie rozwoju systemów transportowych i energetycznych.
Treści kształcenia:
"Zrównoważony rozwój. Tło. Idea zrównoważonego rozwoju. Etyczne podstawy zrównoważonego rozwoju. Gospodarka naturalna. Polityka dla zrównoważonego rozwoju. Stabilizowanie wzrostu populacji. Ochrona bioróżnorodności. Rolnictwo ekologiczne. Odnawialne źródła energii Rozwiązania indywidualne: Konsumpcja na zrównoważonym poziomie. Ekologiczny dom. Stosowna technologia. Zrównoważony transport. Zrównoważone gospodarowanie zasobami wody. Zrównoważony biznes. Ślad ekologiczny. Rozwiązania systemowe: Decoupling. Rozwój zrównoważony w przedsiębiorstwie, mieście i jednostkach samorządu terytorialnego. Rozwój zrównoważony w polityce ekologicznej państwa i w politykach sektorowych. Polityka rozwoju zrównoważonego Europy i świata. Zrównoważony rozwój systemów transportowych i energetycznych w Polsce. Ochrona środowiska a ograniczenia dobrostanu gospodarki światowej. Jaki będzie nowy ład na świecie?" "Ćwiczenia rachunkowe: presja na środowisko konsumpcji indywidualnej w modelu tradycyjnym: bilans odpadów, zużycia wody, emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych, zużycia energii elektrycznej. Ćwiczenia rachunkowe: presja na środowisko konsumpcji indywidualnej w modelu zrównoważonym: bilans odpadów, zużycia wody, emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych, zużycia energii elektrycznej. Ćwiczenia rachunkowe: obliczanie śladu ekologicznego Warianty udziału energetyki odnawialnej w bilansie energetycznym Polski. Obliczanie emisji z pojazdów w mieście: model tradycyjny i model zrównoważony Kolokwium zaliczeniowe – zadania rachunkowe"
Metody oceny:
brak
Egzamin:
tak
Literatura:
"Książka elektroniczna w witrynie przedmiotu. Immanuel Wallerstein Koniec naszego świata. Artykuł w witrynie przedmiotu Polityka ekologiczna państwa."
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę o skutkach działalności gospodarczej na środowisko przyrodnicze i społeczne w skali lokalnej, regionalnej i globalnej Posiada wiedzę o roli rozwiązań politycznych we wdrażaniu rozwoju zrównoważonego i ich konsekwencje dla człowieka i środowisk
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Umie rozpoznać i ocenić skutki działalności człowieka w skali lokalnej, regionalnej i globalnej w różnych skalach czasowych Umie ocenić rolę polityki ochrony środowiska na stan środowiska w skali lokalnej, regionalnej i globalnej Zna rolę wdrażania zasad rozwoju zrównoważonego, zwłaszcza w dłuższym horyzoncie czasowym Rozumie rolę edukacji ekologicznej we wdrażaniu zasad rozwoju zrównoważonego. Potrafi wykorzystać najnowsze wyniki badań naukowych dotyczących skutków działań człowieka w środowisku
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Posiada kompetencje w oceniu skutków społecznych i gospodarczych działalności człowieka w różnych skalach przestrzennych i czasowych Rozumie rolę edukacji ekologicznej społeczeństwa w celu ukształtowania właściwej polityki promującej rozwój zrównoważony
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: