- Nazwa przedmiotu:
- Ryzyko przedsięwzięć inwestycyjnych IPB
- Koordynator przedmiotu:
- Janusz Kulejewski dr inż.
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- RPRZIN
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- - udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz.
- przygotowanie do kolejnych wykładów (przejrzenie materiałów z wykładu i dodatkowej literatury, próba rozwiązania miniproblemów sformułowanych na wykładzie): 5 godz.
-udział w ćwiczeniach związanych z realizacją projektu: 15 x 1 = 15 godz.
- realizacja zadań projektowych: 10 godz. + konsultacje projektu +5godz
- przygotowanie do kolokwium oraz obecność na kolokwium: 9 godz. + 1 godz.= 10 godz.
RAZEM: 60 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 15+15+6=36godz.
36godz./30 godz./ECTS=ok.1,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 5+15+9=29 godz.
29 godz./30 godz./ECTS=ok.1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Student powinien wykazać się znajomością zagadnień ekonomiki budownictwa i sporządzania harmonogramów budowlanych oraz podstawowych zagadnień rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej.
- Limit liczby studentów:
- Zgodnie z ustaleniami dziekanatu WIL
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu specjalnych metod i technik oceny ryzyka budowlanych przedsięwzięć inwestycyjnych. Student zapoznaje się z pojęciami niepewności i ryzyka w działalności inwestycyjnej w budownictwie. Uzyskuje wiedzę o czynnikach, stanowiącymi zagrożenie dla planowanego czasu i kosztu realizacji przedsięwzięcia budowlanego oraz dla jego zakładanych parametrów ekonomiczno – finansowych. Poznaje metody ograniczania niekorzystnego wpływu tych czynników, stosowane w fazie projektowania i realizacji przedsięwzięcia. W rezultacie, nabywa wiedzy niezbędnej do prawidłowego i systematycznego zarządzania ryzykiem przedsięwzięcia budowlanego. Wiedza ta jest ugruntowywana praktycznie poprzez wykonanie ćwiczeń projektowych, umożliwiających nabycie umiejętności analizowania zagrożeń dla zakładanych wyników przedsięwzięcia oraz dla przygotowania i wdrożenia odpowiednich działań, eliminujących lub ograniczających przewidywane skutki tych zagrożeń.
- Treści kształcenia:
- Studenci poznają zasady klasyfikacji i metody identyfikacji czynników ryzyka w przedsięwzięciu budowlanym, metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka oraz metody przygotowywania odpowiedzi na zagrożenia dla planowanego czasu, planowanego kosztu i dla zakładanych parametrów ekonomiczno – finansowych przedsięwzięcia budowlanego. Ponadto, studenci zapoznają się z metodami komputerowymi, wspomagającymi analizę i oceny ryzyka przedsięwzięcia budowlanego oraz ocenę skuteczności planowanych działań zapobiegawczych, podejmowanych w fazie planowania i w fazie realizacji przedsięwzięcia.
- Metody oceny:
- Wykłady – zakończone sprawdzianem pisemnym. Ocena w skali od 2 do 5. Ćwiczenie projektowe oceniane w skali od 2 do 5. Ocena ostateczna przedmiotu: średnia ważona dwóch ocen z pisemnego zaliczenia wykładów (50% oceny łącznej) i zaliczenia ćwiczenia projektowego (50% oceny łącznej). Ocena może zostać podwyższona przez prowadzącego przedmiot za aktywność na zajęciach. Ocena może zostać obniżona przez prowadzącego za nieterminowość zaliczenia ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- E.Ostrowska “Ryzyko projektów inwestycyjnych”, PWE, Warszawa 2002
Kompendium wiedzy o zarządzaniu projektami (A Guide to the Project Management Body of Knowledge), Wydanie 4, MT&DC, Warszawa 2009
M. Sierpińska, T. Jachna. Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych. PWN, Warszawa, 2011.
Praca zbiorowa: Zarządzanie ryzykiem w budownictwie. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt RPRZINW1
- Ma wiedzę o czynnikach, stanowiących zagrożenie dla planowanego czasu i kosztu realizacji przedsięwzięcia budowlanego. Zna metody ograniczania niekorzystnego wpływu tych czynników, stosowane w fazie projektowania i realizacji przedsięwzięcia.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładów i obrona cwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10, K2_W19_IPB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W07, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt RPRZINU1
- Umie przeanalizować i ocenić zagrożenia dla planowanego harmonogramu i budżetu przedsięwzięcia oraz przygotować i wdrożyć odpowiednie działania, eliminujące lub ograniczające przewidywane skutki tych zagrożeń.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładów i obrona cwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U08, K2_U20_IPB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt RPRZINK1
- Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem, określać priorytety służące reazlizacji zadań
Weryfikacja: Kolokwium z wykładów i obrona cwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K04, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K06, T2A_K07, T2A_K02