- Nazwa przedmiotu:
- Fizyka środowiska
- Koordynator przedmiotu:
- -
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ochrona Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Podstawowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- 1) dostarczenie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki środowiska: zapoznanie z podstawowymi pojęciami i mechanizmami zjawisk i procesów przebiegających w atmosferze, hydrosferze i środowisku gruntowym 2) nauka stosowania matematycznych narzędzi analizy ilościowej w odniesieniu do procesów przebiegających w środowisku 3) opanowanie aparatu analizy przybliżonej – stosowania przybliżeń, linearyzacji i analizy liniowej 4) zaznajomienie z możliwościami analizy komputerowej i możliwościami stosowania komputerowych modeli zjawisk fizycznych zachodzących w środowisku
- Treści kształcenia:
- Podstawy całkowania i różniczkowania numerycznego. Analiza prostych przykładów chaosu. Elementy teorii pola – gradient, dywergencja, rotacja. Analiza dobowej ewolucji parametrów meteorologicznych w granicznej warstwie atmosfery. Modelowanie przepływu powietrza nad powierzchnią o zróżnicowanej topografii Podstawy całkowania i różniczkowania numerycznego. Analiza prostych przykładów chaosu. Elementy teorii pola – gradient, dywergencja, rotacja. Analiza dobowej ewolucji parametrów meteorologicznych w granicznej warstwie atmosfery. Modelowanie przepływu powietrza nad powierzchnią o zróżnicowanej topografii
- Metody oceny:
- Ocena realizacji zadań wykonanych w trakcie ćwiczeń komputerowych, obejmująca: stan przygotowania studenta do wykonania ćwiczenia, stopień samodzielności przy wykonywaniu zadania, poprawność realizacji, poziom aktywności i inwencję poznawczą, wykonaną dokumentację (sprawozdanie końcowe). Egzamin końcowy
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Boeker E., R. van Grondelle: Fizyka środowiska. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. N. Mason, P. Hughes, R. McMullan: Introduction to environmental physics: Planet Earth, life and climate. Taylor & Francis, 2001. Taylor F.W. 2005: Elementary Climate Physics. Oxford U.P., New York., ISBN: 0 19 856734 0 Lynch A.H., J.J. Cassano, 2006: Applied Atmospheric Dynamics Holton J.R., 2004: An Introduction to Dynamic Meteorology Vallis G., 2006: Atmospheric and Oceanic Fluid Dynamics Andrews D.G., 2000: An Introduction to Atmospheric Physics. Cambridge U.P., New York, NY. Petty G.W., 2008: A First Course in Atmospheric Thermodynamics. Sundog Publishing, Madison, WI. Knox J.A., Ackerman S.A., 2006: Meteorology: Understanding the Atmosphere. Wadsworth Inc. Ahrens D.C., 2008: Essentials of meteorology. Brooks-Cole. Stull R.B., 1988: An introduction to boundary layer meteorology. Springer., ISBN 978-90-277-2769-5. Sorbjan Z., 1989: Structure of the atmospheric boundary layer. Prentice-Hall, ISBN 978-90-277-2769-5 Eagleson P., 1978: Hydrologia dynamiczna. PWN Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada podstawową wiedzę dotyczącą fizycznych elementów środowiska – atmosfery i hydrosfery
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi zastosować posiadaną wiedzę w analizie danych i wyników doświadczeń, przeanalizować przebieg wybranych procesów fizycznych w środowisku przy użyciu programów komputerowych Potrafi skojarzyć nabytą wiedzę teoretyczną z informacjami zdobytymi dzięki ćwiczeniom komputerowym Potrafi wyjaśnić posiadaną wiedzę i objaśnić otrzymane wyniki
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi przekazywać wiedzę i przedstawiać wyniki w sposób zrozumiały dla osób bez przygotowania technicznego
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: