- Nazwa przedmiotu:
- Geometria wykreślna i rysunek techniczny
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż./ Bożena Piątkowska/ adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- IN1A_ 09
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ćwiczenia audytoryjne: liczba godzin według planu studiów - 10, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 20, przygotowanie do zaliczenia - 20, razem - 50; Projekt: liczba godzin według planu studiów - 10, przygotowanie do zajęć - 10, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10, wykonanie prac projektowych - 20, razem - 50; Razem - 100
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Ćwiczenia audytoryjne: 10h; Projekt: 10h; Razem 20h = 0,8 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Projekt: liczba godzin według planu studiów - 10h, przygotowanie do zajęć - 10h, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10h, wykonanie prac projektowych - 20h, razem - 50h = 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia150h
- Laboratorium0h
- Projekt150h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z geometrii - wcześniejszy etap edukacji (szkoła średnia)
- Limit liczby studentów:
- Ćwiczenia: 20 - 30; Projekty: 10 - 15
- Cel przedmiotu:
- Umiejętności: wykorzystania wyobraźni przestrzennej w twórczości inżynierskiej w zakresie metody aksonometrycznej i rzutowania prostokątnego, zastosowania norm technicznych w obszarze budowlanego rysunku technicznego, wykonywania dokumentacji rysunkowej metodą tradycyjną.
- Treści kształcenia:
- C1- Elementy przestrzeni i ich relacje. Rodzaje odwzorowań elementów przestrzeni na płaszczyźnie rysunku. C2- Odwzorowanie w aksonometrii. C3- Rzut równoległy prostokątny - metoda Monge'a. C4- Obrót i kład. C5- Rzut cechowany. C6- Formaty arkuszy i ich forma graficzna. Linie rysunkowe. C7- Pismo techniczne. C8- Widoki, przekroje, kłady. C9- Wymiarowanie.
Wykonywanie rysunków zgodnie z wcześniej poznanymi zasadami rysunku technicznego: P1 - Zadania projektowe - Geometryczne konstrukcje podstawowe i pomocnicze. P2 - Zadania projektowe - Wyznaczanie przekroju sześcianu oraz brył wpisanych w sześcian płaszczyznami zadawanymi trzema punktami o różnym położeniu. P3 - Zadania projektowe - Wyznaczanie rzutów prostokątnych brył zadanych w aksonometrii. P4 - Rysunek rzutu parteru domku jednorodzinnego z instalacjami sanitarnymi.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
1. ćwiczenia audytoryjne - uzyskanie pozytywnej oceny (uzyskanie powyżej 51% punktacji możliwej do zdobycia w ramach danego kolokwium) z dwóch kolokwiów obejmujących łącznie cały zakres materiału programowego, które przeprowadzone są w terminach ustalonych ze studentami na pierwszych zajęciach. Studentom, którzy nie uzyskają pozytywnej oceny w powyższej procedurze przysługuje możliwość zaliczania kolokwium poprawkowego na końcu semestru,
2. ćwiczenia projektowe - uzyskanie pozytywnej oceny jako średniej z ocen otrzymanych za wykonane metodą tradycyjną rysunki techniczne, wskazane przez prowadzącego. Studentom, którzy nie uzyskają pozytywnej oceny w powyższej procedurze przysługuje możliwość poprawy na końcu semestru.
Uwaga: w wystawianiu oceny ostatecznej brana jest pod uwagę frekwencja na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności).
Łączna ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z ocen uzyskanych z poszczególnych rodzajów zajęć, o ile notowana była właściwa frekwencja na zajęciach, w przypadku niewłaściwej frekwencji ocena może być proporcjonalnie obniżona.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Otto E. i F.: Podręcznik geometrii wykreślnej, PWN,1998.
2. Grochowski B.: Elementy geometrii wykreślnej, PWN, 2002.
3. Adasiewicz H.: Geometria wykreślna, Wyd. PW,1984.
4. Dobrzański T.: Rysunek techniczny, Wyd. WNT, 2010.
5. Normy przedmiotowe PN-EN ISO
Literatura uzupełniająca:
1. Popek M., Wapińska B.: Rysunek zawodowy. Instalacje sanitarne, WSiP, 2009.
2. Maj T.: Zawodowy rysunek budowlany, WSiP, 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01_01
- Ma wiedzę z zakresu geometrii wykreślnej dającą możliwość opanowania umiejętności zapisu utworów geometrycznych płaskich i przestrzenych oraz ma wiedzę o podstawowych zasadach rysunku technicznego, przydatną do twórczości inżynierskiej z zakresu studiowanego kierunku Inżynierii Środowiska.
Weryfikacja: C1-C9, P1-P4, Obserwacja podczas pracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt W02_01
- Ma elemetarną wiedzę w zakresie zasad wykonywania ogólnie pojętego rysunku budowlanego.
Weryfikacja: C6-C9, P4, Obserwacja podczas pracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W02_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt W08_01
- Ma podstawową wiedzę w zakresie norm technicznych w obszarze budowlanego rysunku technicznego.
Weryfikacja: C6-C9, P4, Obserwacja podczas pracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W08_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi pozyskiwac informacje z norm dotyczacych obszaru rysunku technicznego
Weryfikacja: C6-C9, P4, Obserwacja podczas pracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U05_01
- Ma umiejętność samokształcenia w celu rozwinięcia wyobraźni przestrzennej, przydatnej w twórczości inżynierskiej, poprzez ćwiczenia praktyczne w zakresie metody aksonometrycznej i rzutowania prostokątnego
Weryfikacja: C2-C3, P2 - P3, Obserwacja podczas pracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U05_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K03_01
- Potrafi pracować indywidualnie i w zespole podczas wykonywania dokumentacji rysunkowej metodą tradycyjną.
Weryfikacja: P1-P4, Obserwacja podczas pracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_K03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03