Nazwa przedmiotu:
Geometria wykreślna i rysunek techniczny
Koordynator przedmiotu:
dr inż./ Bożena Piątkowska/ adiunkt
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
IN1A_ 09
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ćwiczenia audytoryjne: liczba godzin według planu studiów - 10, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 20, przygotowanie do zaliczenia - 20, razem - 50; Projekt: liczba godzin według planu studiów - 10, przygotowanie do zajęć - 10, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10, wykonanie prac projektowych - 20, razem - 50; Razem - 100
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Ćwiczenia audytoryjne: 10h; Projekt: 10h; Razem 20h = 0,8 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Projekt: liczba godzin według planu studiów - 10h, przygotowanie do zajęć - 10h, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10h, wykonanie prac projektowych - 20h, razem - 50h = 2 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia150h
  • Laboratorium0h
  • Projekt150h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z geometrii - wcześniejszy etap edukacji (szkoła średnia)
Limit liczby studentów:
Ćwiczenia: 20 - 30; Projekty: 10 - 15
Cel przedmiotu:
Umiejętności: wykorzystania wyobraźni przestrzennej w twórczości inżynierskiej w zakresie metody aksonometrycznej i rzutowania prostokątnego, zastosowania norm technicznych w obszarze budowlanego rysunku technicznego, wykonywania dokumentacji rysunkowej metodą tradycyjną.
Treści kształcenia:
C1- Elementy przestrzeni i ich relacje. Rodzaje odwzorowań elementów przestrzeni na płaszczyźnie rysunku. C2- Odwzorowanie w aksonometrii. C3- Rzut równoległy prostokątny - metoda Monge'a. C4- Obrót i kład. C5- Rzut cechowany. C6- Formaty arkuszy i ich forma graficzna. Linie rysunkowe. C7- Pismo techniczne. C8- Widoki, przekroje, kłady. C9- Wymiarowanie. Wykonywanie rysunków zgodnie z wcześniej poznanymi zasadami rysunku technicznego: P1 - Zadania projektowe - Geometryczne konstrukcje podstawowe i pomocnicze. P2 - Zadania projektowe - Wyznaczanie przekroju sześcianu oraz brył wpisanych w sześcian płaszczyznami zadawanymi trzema punktami o różnym położeniu. P3 - Zadania projektowe - Wyznaczanie rzutów prostokątnych brył zadanych w aksonometrii. P4 - Rysunek rzutu parteru domku jednorodzinnego z instalacjami sanitarnymi.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. ćwiczenia audytoryjne - uzyskanie pozytywnej oceny (uzyskanie powyżej 51% punktacji możliwej do zdobycia w ramach danego kolokwium) z dwóch kolokwiów obejmujących łącznie cały zakres materiału programowego, które przeprowadzone są w terminach ustalonych ze studentami na pierwszych zajęciach. Studentom, którzy nie uzyskają pozytywnej oceny w powyższej procedurze przysługuje możliwość zaliczania kolokwium poprawkowego na końcu semestru, 2. ćwiczenia projektowe - uzyskanie pozytywnej oceny jako średniej z ocen otrzymanych za wykonane metodą tradycyjną rysunki techniczne, wskazane przez prowadzącego. Studentom, którzy nie uzyskają pozytywnej oceny w powyższej procedurze przysługuje możliwość poprawy na końcu semestru. Uwaga: w wystawianiu oceny ostatecznej brana jest pod uwagę frekwencja na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności). Łączna ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z ocen uzyskanych z poszczególnych rodzajów zajęć, o ile notowana była właściwa frekwencja na zajęciach, w przypadku niewłaściwej frekwencji ocena może być proporcjonalnie obniżona.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Otto E. i F.: Podręcznik geometrii wykreślnej, PWN,1998. 2. Grochowski B.: Elementy geometrii wykreślnej, PWN, 2002. 3. Adasiewicz H.: Geometria wykreślna, Wyd. PW,1984. 4. Dobrzański T.: Rysunek techniczny, Wyd. WNT, 2010. 5. Normy przedmiotowe PN-EN ISO Literatura uzupełniająca: 1. Popek M., Wapińska B.: Rysunek zawodowy. Instalacje sanitarne, WSiP, 2009. 2. Maj T.: Zawodowy rysunek budowlany, WSiP, 2008.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01_01
Ma wiedzę z zakresu geometrii wykreślnej dającą możliwość opanowania umiejętności zapisu utworów geometrycznych płaskich i przestrzenych oraz ma wiedzę o podstawowych zasadach rysunku technicznego, przydatną do twórczości inżynierskiej z zakresu studiowanego kierunku Inżynierii Środowiska.
Weryfikacja: C1-C9, P1-P4, Obserwacja podczas pracy.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt W02_01
Ma elemetarną wiedzę w zakresie zasad wykonywania ogólnie pojętego rysunku budowlanego.
Weryfikacja: C6-C9, P4, Obserwacja podczas pracy.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W02_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt W08_01
Ma podstawową wiedzę w zakresie norm technicznych w obszarze budowlanego rysunku technicznego.
Weryfikacja: C6-C9, P4, Obserwacja podczas pracy.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W08_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwac informacje z norm dotyczacych obszaru rysunku technicznego
Weryfikacja: C6-C9, P4, Obserwacja podczas pracy.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U05_01
Ma umiejętność samokształcenia w celu rozwinięcia wyobraźni przestrzennej, przydatnej w twórczości inżynierskiej, poprzez ćwiczenia praktyczne w zakresie metody aksonometrycznej i rzutowania prostokątnego
Weryfikacja: C2-C3, P2 - P3, Obserwacja podczas pracy.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K03_01
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole podczas wykonywania dokumentacji rysunkowej metodą tradycyjną.
Weryfikacja: P1-P4, Obserwacja podczas pracy.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_K03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03