- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy automatyki
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż./ Małgorzata Dalewska-Kolan/ starszy wykładowca
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- IN1A_39
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład: liczba godzin według planu studiów - 10, zapoznanie z literaturą - 10, przygotowanie do kolokwium - 5; Razem - 25
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład - 10 h; Razem - 10 h = 0,4 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi budowy, funkcjonowania i zastosowania układów automatyki w inżynierii środowiska.
- Treści kształcenia:
- W1 - Podstawowe pojęcia w automatyce.
W2 - Rodzaje układów automatycznej regulacji. Charakterystyki statyczne i dynamiczne członów automatycznej regulacji.
W3 - Urządzenia pomiarowe w układach automatycznej regulacji.
W4 - Czujniki i przetworniki do pomiaru: temperatury, ciśnienia, wilgotności, przepływu, poziomu, pH.
W5 - Regulatory P, PI, PD, PID, regulatory wielofunkcyjne.
W6 - Zespoły wykonawcze w układach automatyki, sterowniki, siłowniki, nastawniki, przekaźniki.
W7 - Urządzenia cyfrowe w układach automatyki.
W8 - Układy automatyki z wykorzystaniem komputerów.
W9 - Przykłady zastosowań układów automatycznej regulacji w inżynierii środowiska.
W10 - Ekonomiczne korzyści płynące z zastosowania układów automatyki w inżynierii środowiska.
- Metody oceny:
- 1. Obecność na wykładach jest zalecana.
2. Efekty uczenia się przypisane do wykładu będą weryfikowane podczas dwóch sprawdzianów pisemnych.
3. Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianów. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z otrzymanych ocen.
4. Ocena ze sprawdzianu przekazywana jest do wiadomości studentów niezwłocznie po sprawdzeniu prac i dokonaniu ich oceny (forma przekazywania ocen do ustalenia ze studentami w trakcie zajęć). Ocena końcowa z wykładów przekazywana jest do wiadomości studentów w formie uzgodnionej ze studentami.
5. Student może poprawiać oceny niedostateczne w terminach wyznaczonym przez prowadzącego zajęcia.
6. Student powtarza, z powodu niezadowalających wyników, całość zajęć wykładowych.
7. Na sprawdzianie, podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się, każdy piszący powinien mieć długopis (lub pióro) z niebieskim lub czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania odpowiedzi oraz kilka czystych arkuszy papieru formatu A4. Pozostałe materiały i przybory pomocnicze, szczególnie telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne, są zabronione.
8. Jeżeli podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się zostanie stwierdzona niesamodzielność pracy studenta lub korzystanie przez niego z materiałów lub urządzeń innych niż dozwolone w regulaminie przedmiotu, student uzyskuje ocenę niedostateczną i traci prawo do zaliczenia przedmiotu w jego bieżącej realizacji.
9. Rejestrowanie dźwięku i obrazu przez studentów w trakcie zajęć jest zabronione.
10. Prowadzący zajęcia umożliwia studentowi wgląd do jego ocenionych prac pisemnych do końca danego roku akademickiego w terminach konsultacji.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Urbaniak A.: Podstawy automatyki., WPP, Poznań, 2004.
2. Węgrzyn S.: Podstawy automatyki., PWN, Warszawa, 1980.
3. Kostro J.: Elementy, urządzenia i układy automatyki., PWN, Warszawa, 1983.
4. Urbaniak A.: Automatyzacja w inżynierii sanitarnej., Oficyna Wydawnicza Politechniki Poznańskiej., Poznań, 1990.
5. Chmielnicki W., Kołodziejczyk L.: Automatyzacja i dynamika procesów w inżynierii sanitarnej., PWN, Warszawa, 1981.
6. Chmielnicki W.J.: Poradnik Ciepłownictwo. Regulacja automatyczna urządzeń ciepłowniczych., FRC Unia Ciepłownictwa (Wyd. 3), Warszawa, 2000.
7. Strony internetowe firm producentów urządzeń sterujących
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W05_01
- Ma podstawową wiedzą o trendach rozwojowych w zakresie zastosowania automatyki w inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05
- Efekt W07_01
- Zna podstawowe rozwiązania w zakresie zastosowania automatyki w inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Kolokwium (W1-W9).
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W07_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07
- Efekt W08_01
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia korzyści ekonomicznych płynących z zastosowania automatyki w inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach wykładu. Kolokwium (W10).
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W08_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
- Efekt W12_01
- Zna typowe rozwiązania, mające miejsce w ogrzewnictwie, wentylacji i klimatyzacji, z zastosowaniem układów automatyki.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach wykładu. Kolokwium (W9).
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W12_01
Powiązane efekty obszarowe:
InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych właściwie dobranych źródeł (np. stron producentów) dotyczące praktycznych rozwiązań układów automatyki stosowanych w inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U05_01
- Ma umiejętność samokształcenia się.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U05_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
- Efekt U15_01
- Potrafi ocenić przydatność typowych układów automatyki w rozwiązaniu problemu inżynierskiego w zakresie inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U15_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01_01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się oraz poznawania nowych rozwiązań i osiągnięć w zakresie automatyki stosowanej w inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01