- Nazwa przedmiotu:
- Programowanie liniowe i statystyka z elementami rachunku prawdopodobieństwa (IS1A_02/01)
- Koordynator przedmiotu:
- dr/ Izabela Józefczyk/starszy wykładowca
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- IS1A_02/01
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład (ilość godzin według planu studiów) - 15; zapoznanie się z literaturą - 3; przygotowanie do zaliczenia - 3; przygotowanie do kolokwium - 4; RAZEM: 25; Ćwiczenia (ilośc godzin według planu studiów) - 30; przygotowanie do zajęć - 5, zapoznanie się z literaturą - 5; przygotowanie do zaliczenia - 4; przygotowanie do kolokwium - 6; RAZEM: 50; Razem: 25 + 50= 75
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład (ilość godzin według planu studiów) - 15h = 0,6 ECTS; Ćwiczenia (ilośc godzin według planu studiów) - 30h = 1,2 ECTS; RAZEM: 45h =1,8 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Matematyka w zakresie I roku studiów
- Limit liczby studentów:
- wykład min. 15 studentów; ćwiczenia 15-30 studentów.
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy i podstawowych umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi na kierunku Inżynieria Środowiska w zakresie rachunku prawdopodobieństwa, statystyki matematycznej i programowania liniowego, opracowywania wyników badań i testowania hipotez statystycznych.
- Treści kształcenia:
- W1 Wstęp do programowania liniowego.Zbiory wypukłe.
W2 Zagadnienie programowania liniowego(ZPL)
W3 Graficzne rozwiązanie problemu programowania liniowego.
W4 - Metoda simplex dla ZPL
W5 - Zagadnienia dualne do ZPL
W6-8 - Podstawy rachunku prawdopodobieństwa. Zmienna losowa jednowymiarowa i wielowymiarowa.
W9. Prawa wielkich liczb i twierdzenia graniczne
W10-11 - Podstawowe pojęcia statystyki.
a) Rozkłady empiryczne
b) Momenty empiryczne
c) Dystrybuanta empiryczna i histogram
W12-13- Estymacja
a) Estymacja punktowa.
b) Estymacja przedziałowa.
W14-15 - Testowanie hipotez.
a) Testy parametryczne
b) Testy nieparametryczne
C1-3 - Wstęp do programowania liniowego
Graficzne rozwiązanie problemu programowania liniowego.
C4-5 - Metoda simplex dla ZPL
C6-8 - Podstawy rachunku prawdopodobieństwa.
Jednowymiarowa zmienna losowa.
C- 9 Powtórzenie wiadomości z C1-8.
C10 - Wielowymiarowe zmienne losowe. C 11- Twierdzenia graniczne.
C 11-13- Model statystyczny eksperymentu. Metoda największej wiarogodności estymacji parametrów modelu statystycznego.
C14 -Wybrane testy hipotez statystycznych dotyczące średniej i wariancji.
C15 -Powtórzenie wiadomości z C9-14.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu uzyskuje się w oparciu o liczbę punktów uzyskanych z 2 kolokwiów ( po 20 punktów każde), z wejściówek (2 punkty każda) oraz punktów uzyskanych za aktywność na zajęciach. Kryterium oceny:
Kryterium oceny:
(0%,50%) liczby punktów – ocena 2.0
<50%,60%) liczby punktów – ocena 3.0
<60%,70%) liczby punktów – ocena 3.5
<70%,80%) liczby punktów – ocena 4.0
<80%,90%) liczby punktów – ocena 4.5
<90%,100%> liczby punktów – ocena 5.0
Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest otrzymanie minimum 50% punktów. Aktywna postawa studenta na zajęciach może podwyższyć ocenę z zaliczenia o pół stopnia.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.Kordecki W., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna, Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław 2003.2.Jasiulewicz H., Kordecki W., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna, Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław 2003.3. I.Musiał-Walczak, J.Muszyński , J.Radzikowski, A.Włodarska-Dymitruk Zbiór zadań z matematyki tom 3. Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1995 4.T.Włodarski Algebra liniowa i programowanie liniowe w zadaniach i zastosowaniach ekonomicznych. Oficyna wydawnicza MA, Łódź 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01_02
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie probabilistyki w szczególności rachunku prawdopodobieństwa i statystyki .
Weryfikacja: kolokwium(I W6 -8,C6-8;II W 9-15,C10-14),obserwacja na zajęciach(C6-8,C10-14),prace domowe(C6-8,C10-14)
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W01_02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt W01_01
- Zna podstawy programowania liniowego.
Weryfikacja: kolokwium(I W 1-5,C1-5),obserwacja na zajęciach(C1-5),prace domowe(C1-5)
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U07_01
- Potrafi dokonać podstawowych analiz w programie Statistica lub Excelu
Weryfikacja: obserwacja na zajęciach(C12-14),prace domowe(C12-14)
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U07_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07
- Efekt U09_02
- Potafi rozwiązać proste zadania programowania liniowego
Weryfikacja: kolokwium (I W 1-5,C1-5),obserwacja na zajęciach(C1-5),prace domowe(C1-5)
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U09_02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
- Efekt U09_03
- Potrafi zastosować wiedzę z zakresu probabilistyki do obróbki danych.Umie wyznaczyć prawdopodobieństwo w przestrzeni probabilistycznej.Umie wyznaczyć parametry zmiennych losowych i rozumie ich znaczenie, zna typowe rozkłady zmiennych losowych.
Weryfikacja: kolokwia (W 6-15,C5-8,10-14)
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U09_03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09