Nazwa przedmiotu:
Audyt w ergonomii i bhp
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. inż. Ewa Górska
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Z6 - Systemy zarządzania bezpieczeństwem pracy
Kod przedmiotu:
7P2Z6
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3 ECTS): 12h (ćwiczenia) + 2x7h (przygotowanie odpowiedzi na pytania przedkolokwialne) + 2x8h (opracowanie projektów przedkolokwialnych) + 18h (opracowanie projektu) + 1h (konsultacje) + 14h (przygotowanie do zaliczenia)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 ECTS: 12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 13h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 ECTS: 2x7h (przygotowanie odpowiedzi na pytania przedkolokwialne) + 2x8h (opracowanie projektów przedkolokwialnych) + 18h (opracowanie projektu) + 1h (konsultacje) + 14h (przygotowanie do zaliczenia) = 63h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia180h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - miał wiedzę dotyczącą audytu w ergonomii oraz bezpieczeń-stwa i higieny pracy, - potrafił przeprowadzić audyt wprowadzonych zasad ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy - rozumiał potrzebę uczenia się przez całe życie.
Treści kształcenia:
1) Audyt ergonomiczny z użyciem list kontrolnych: Dortmundzkiej, CET II, MOP/ILO. 2) Audyt behawioralny. 3) Audyt bezpieczeństwa HSE, Housekeeping, JSA, MORT, TOL, procedura LOTO.
Metody oceny:
Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń; projekt jest dyskutowany i weryfikowany, jest możliwość poprawienia wyników. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektów, terminowość wykonania prac, redakcja raportu; ćwiczenia kończy zaliczenie pisemne; ocena z ćwiczenia w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Górska E., Lewandowski J.: Zarządzanie i organizacja środowiska pracy. WPW, Warszawa 2010. [2] Koradecka D., (red): Bezpieczeństwo pracy i ergonomia. CIOP, Warszawa 2007. [3] Roles J.: Zasady Stosowania Audytów Behawioralnych; Audyty Behawioralne cz.I, tł. z ang. M. Chuchla. Promotor nr 1-2/08, Wyd. Elamed, Katowice 2008, s.15-17. [4] Roles J.: Kluczem jest dialog. Audyty Behawioralne cz. III, tł. z ang. M. Chuchla; Promotor nr 04/08, s.18-19 Wyd. Elamed, Katowice 2008. [5] Maciejewicz G.: BOP-ersi w służbie BHP, Promotor nr 1-2/08, s. 18-22, Wyd. Elamed, Katowice 2008.
Witryna www przedmiotu:
www.le.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 7P2Z6_W01
ma wiedzę dotyczącą audytu w ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
Weryfikacja: zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: W_2Z6
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W04, S2A_W06, S2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 7P2Z6_U01
potrafi przeprowadzić audyt wprowadzonych zasad ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
Weryfikacja: ocena przygotowanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe: U_2Z6
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 7P2Z6_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Weryfikacja: zaliczenie pisemne, ocena przygotowanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_2Z6
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04