- Nazwa przedmiotu:
- Gospodarka osadami ściekowymi
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. inż. Jolanta Podedworna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISGOD-MSP-2506
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Obecność na wykładach - 15 h,
Obecność na laboratoriach – 15 h,
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 5 h,
Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych – 5 h,
Przygotowanie do zaliczenia wykładu – 5 h,
Przygotowanie raportów z ćwiczeń laboratoryjnych - 10 h
Razem - 55 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z problematyką osadów ściekowych: obowiązując.e przepisy w tym zakresie, procesy i urządzenia do przeróbki osadów, utylizacja agrotechniczna i przemysłowa
- Treści kształcenia:
- Program wykładu:
Problem osadów ściekowych w świetle obowiązujących przepisów prawnych.
Źródła, rodzaje i sposoby wyznaczania ilości osadów ściekowych. Charakterystyka jakościowa osadów ściekowych.
Kondycjonowanie osadów. Dezintegracja osadów.
Zagęszczanie osadów (grawitacyjne, flotacyjne i mechaniczne)- przebieg procesu, urządzenia.
Pojęcie stabilizacji osadów. Kryteria osadu ustabilizowanego. Stabilizacja biologiczna (tlenowa , fermentacja metanowa)-przebieg procesów, sposoby realizacji procesów, parametry, urządzenia.
Kompostowanie osadów jako proces biologicznej stabilizacji tlenowej i przygotowanie do utylizacji agrotechnicznej; przebieg procesu, kryteria.
Stabilizacja chemiczna wapnem. Higienizacja. Warunki realizacji procesu.
Odwadnianie osadów w warunkach naturalnych. Urządzenia do mechanicznego odwadniania osadów: wirówki, taśmowe prasy filtracyjne, prasy komorowe i ramowe, workownice, nowe urządzenia wspomagające wysoką efektywność odwadniania (np. ELODE, wirówki wysoko sprawne).
Suszenie mechaniczne (termiczne)- przebieg procesu, urządzenia. Suszenie słoneczne.Porównanie efektów suszenia różnymi metodami.
Cechy paliwowe osadów. Metody termicznej utylizacji osadów . Procesy jednostkowe: piroliza, quasi-piroliza, zgazowanie, spalanie całkowite. Urządzenia do spalania . Współspalanie osadów z węglem, z odpadami komunalnymi, w cementowniach. Pierwotne i wtórne metody ograniczenia emisji zanieczyszczeń.
Agrotechniczna utylizacja osadów.
Program ćwiczeń laboratoryjnych:
Badania nad kondycjonowaniem osadów przed ich odwadnianiem(dobór polielektrolitu i jego dawki z wykorzystaniem testu CSK i CF 100 oraz oporu właściwego filtracji ).
Ocena efektywności odwadniania osadów surowych, stabilizowanych tlenowo i przefermentowanych (odwadnianie próżniowe i z wykorzystaniem siły odśrodkowej).
Ocena zmian właściwości osadów ściekowych po procesie ich dezintegracji (mechanicznej, termicznej, chemicznej - wyznaczanie stopnia dezintegracji, s.m., szybkości poboru tlenu (OUR), wymaganej dawki polielektrolitu przed odwadnianiem.
- Metody oceny:
- Ocena łączna = 0,6 * ocena z wykładu + 0,4 * ocena z ćwiczeń laboratoryjnych
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Bień J.: Osady ściekowe. Teoria i praktyka. Wyd. Polit. Częst., Częstochowa 2008.
2.Podedworna J., Umiejewska K.: Technologia osadów ściekowych. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2008.
3. Podedworna J., Umiejewska K.: Laboratorium z technologii osadów ściekowych, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę z zakresu obecnie stosowanych i nowo wprowadzanych procesów przeróbki i utylizacji osadów ściekowych, w tym spalania całkowitego i zupełnego oraz współspalania w cementowniach, kotłowniach lub spalarniach odpadów.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W07, IS_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt W02
- Zna zasadę zrównoważonego rozwoju i rozumie zasadność wprowadzanych zmian w metodach ostatecznego unieszkodliwiania osadów ściekowych z uwzględnieniem aspektów społecznych, ekologicznych i bezpieczeństwa technicznego = zminimalizowanie emisji spalin i powstających odpadów / szczególnie popiołów/, kompleksowe zagospodarowanie odpadów, najlepiej w sposób użyteczny gospodarczo)
Weryfikacja: Kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W15, IS_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W11, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi wykorzystać procesy fizyczne (zagęszczanie, odwadnianie, dezintegracja mechaniczna), chemiczne (kondycjonowanie związkami mineralnymi i polielektrolitami) oraz biologiczne (dezintegracja enzymatyczna) do wspomagania unieszkodliwiania osadów ściekowych.
Weryfikacja: Sprawozdanie z ćwiczeń, kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U17, IS_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U16, T2A_U09, T2A_U13, T2A_U17
- Efekt U02
- Potrafi przeprowadzić porównawcze badania technologiczne pozwalające na właściwy dobór metody i sposobu realizacji odwadniania osadu ściekowego.
Weryfikacja: Sprawozdanie z ćwiczeń, kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U17, IS_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U16, T2A_U11, T2A_U12
- Efekt U03
- Potrafi przeanalizować wpływ zadanych parametrów technologicznych na zmiany efektywności badanego procesu przeróbki osadu
Weryfikacja: Sprawozdanie z ćwiczeń, ustna odpowiedź na początku i końcu każdego ćwiczenia, kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U11, T2A_U12
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Uczestnicząc w zespołowej pracy podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych ma świadomość odpowiedzialności za uzyskiwane przez siebie wyniki w kontekście końcowego odbioru i oceny wspólnie pisanego sprawozdania z realizacji określonych zadań technologicznych.
Weryfikacja: Ustna odpowiedź na początku i końcu każdego ćwiczenia, wspólne sprawozdanie z realizacji danego zadania laboratoryjnego
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K04