- Nazwa przedmiotu:
- Utrzymanie dróg szynowych
- Koordynator przedmiotu:
- Wojciech Oleksiewicz, Dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- UTDRSZ
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 15 godz. wykładu, 15 godz. ćwiczeń projektowych, 10 godz. wykonanie projektu, 5 godz. konsultacja i zaliczenie projektu, 5 godz. przygotowanie do egzaminu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 35 godz. = 1,5 ECTS: 15 godz. wykładu, 15 godz. ćwiczeń projektowych, 5 godz. konsultacja i zaliczenie projektu.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 25 godz. = 1 ECTS: 15 godz. ćwiczeń projektowych, 10 godz. wykonanie projektu.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Drogi szynowe I, Inżynieria komunikacyjna
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie podstawowej wiedzy o utrzymaniu dróg szynowych (kolej, metro, tramwaj) w zakresie oceny stanu technicznego konstrukcji tych dróg i układu geometrycznego ich trasy, a także o podstawowych technologiach robót torowych realizowanych w ramach utrzymania.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (15 godz.) - dwa bloki tematyczne:
A) Podstawy oceny stanu technicznego konstrukcji nawierzchni i podtorza oraz układu geometrycznego – 5 g. 1. Wielkości badane dla oceny stanu technicznego nawierzchni torowej i podtorza/podłoża dróg szynowych, metody i narzędzia pomiarowe.
2. Zasady oceny stanu technicznego nawierzchni za pomocą wskaźnika syntetycznego jakości „J” oraz wadliwości pięcioparametrowej „w”.
3. Podstawy systemów wspomagania decyzji w ocenie stanu i w utrzymaniu dróg szynowych (tory i rozjazdy).
B) Podstawy organizacji i technologii napraw nawierzchni dróg szynowych – 10 g.
1. Zasady organizacyjne służb utrzymania infrastruktury torowej kolejowej, tramwajowej i metra i przepisy określające wymagania dla utrzymania infrastruktury dróg szynowych.
2. Podstawy technologii robót torowych (podtorzowych i nawierzchniowych) w podsypkowych konstrukcjach dróg szynowych: wymiana i wzmacnianie gruntu podtorza; przęsłowa, bezprzęsłowa i potokowa wymiana nawierzchni; oczyszczanie i stabilizacja podsypki, nasuwanie i podbijanie toru; spawanie, napawanie i reprofilacja szyn.
3. Technologie budowy i utrzymania rozjazdów oraz bezpodsypkowych konstrukcji dróg szynowych.
Ćwiczenia (15 godzin) - wykonanie dwóch zadań projektowych:
Zad. 1. Opracowanie oceny stanu technicznego nawierzchni i podtorza wskazanego fragmentu drogi szynowej (kolejowej lub torowiska tramwajowego) na podstawie dostarczonych wyników pomiarów i oględzin własnych. (5 godz).
Zad. 2. Podstawy organizacji i technologii napraw nawierzchni i podtorza dróg szynowych Opracowanie fragmentu dokumentacji technicznej (STWiORB i założeń organizacyjno-technologicznych) dla planowanego remontu ustalonego odcinka drogi szynowej na podstawie wskazanych materiałów źródłowych. – (10 godz.)
- Metody oceny:
- Wykłady: Egzamin = test pisemny z pytaniami otwartymi. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0).
Ćwiczenia: wykonanie 2 zadań projektowych wraz z objaśnieniem przyjętych założeń szczegółowych i metody wykonania (tzw. obrona projektów). Zadania oceniane są punktowo, łącznie 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Podręczniki:
1. S. Grulkowski, Z. Kędra, W. Koc, M.J. Nowakowski – Podręcznik „DROGI SZY-NOWE” – Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej – wersja elektroniczna: - http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf
2. Maria Bałuch; Podstawy dróg kolejowych. Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom 2001.
3. Drogi kolejowe; Praca zbiorowa pod red. J. Sysaka, PWN, 1982 (i wyd. późniejsze).
4. E. Skrzyński: Podtorze kolejowe. PKP PLK S.A. 2010 r.
5. B. Bogdaniuk, K. Towpik: Budowa, modernizacja i na-prawy dróg kolejowych. PKP PLK S.A. 2010 r.
Normy i przepisy:
6. Wytyczne techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych. Wy-dawnictwo Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska – Warszawa, 1983 (wersja elektroniczna na stronie ZDSz)
7. Standardy techniczne i Instrukcje wewnętrzne PKP PLK powołane na wykładach i ćwi-czeniach - http://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentów/akty-prawne-i-przepisy/regulacje-wewnętrzne/.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt UTDRSZW1
- Posiada podstawowa wiedzę dotyczącą oceny stanu technicznego dróg szynowych oraz stosowanych w tych drogach technologii i organizacji robót torowych.
Weryfikacja: Egzamin testowy i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W16, K1_W18, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W02, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt UTDRSZU1
- Umie ocenić stan techniczny nawierzchni i podtorza drogi szynowej na podstawie dostarczonych wyników pomiarów i oględzin własnych.
Weryfikacja: Egzamin testowy i ocena zadań projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U11, K1_U14, K1_U16, K1_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt UTDRSZK1
- Umie pracować samodzielnie i w grupie, jest odpowiedzialny za swoja pracę.
Weryfikacja: Praca projektowa, aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K02, K1_K05, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K02