- Nazwa przedmiotu:
- Drogi i ulice I (IK, DS)
- Koordynator przedmiotu:
- Paweł Dąbkowski, mgr inż. Instytut Dróg i Mostów, Zakład Inżynierii Komunikacyjnej
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- DROULI1
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 74 godz. = 3 ECTS: wykład 8 godz., ćwiczenia projektowe 24 godz., wykonanie projektu 20 godz., obrona projektu 2 godz., nauka do egzaminu i egzamin 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 38 godz.=1,5 ECTS: wykład 8 godz., ćwiczenia projektowe 24 godz., obrona projektu 2 godz., konsultacje i egzamin 4 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 46 godz.= 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 24 godz., wykonanie projektu 20 godz., obrona projektu 2 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład120h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt360h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Równoczesne lub wcześniejsze studiowanie przedmiotu Inżynieria ruchu I.
- Limit liczby studentów:
- brak limitu
- Cel przedmiotu:
- Poszerzenie i pogłębienie wiadomości ze studiów inżynierskich z zakresu projektowania dróg i skrzyżowań, przede wszystkim zamiejskich, z uwzględnieniem związków między funkcjami dróg a ich parametrami technicznymi oraz wyposażeniem. Utrwalenie wiadomości dotyczących obliczania i projektowania elementów geometrycznych dróg.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładów<br>
Definicja drogi. Klasyfikacja i funkcje dróg, hierarchiczna struktura układów drogowych. Administracja drogowa. Podstawowe przepisy dotyczące inwestycji drogowych i ochrony środowiska. Elementy pasa drogowego. Prędkość projektowa i miarodajna. Elementy geometryczne trasy i niwelety drogi, zasady obliczania i projektowania. Tarcie i aquaplaning. Zasady projektowania trasy i niwelety drogi. Podstawy kształtowania przekroju poprzecznego. Odwodnienie dróg, przepisy i urządzenia ochrony środowiska. Skrzyżowania dróg zamiejskich i zasady ich kształtowania. Podstawy doboru nawierzchni drogowych.<br>
Ćwiczenie projektowe<br>
Należy wykonać projekt rozbudowy drogi zamiejskiej wraz ze skrzyżowaniem (plan sytuacyjny, przekrój podłużny, przekrój poprzeczny, wybór wariantu, konstrukcje nawierzchni, oznakowanie, odwodnienie, wymagania odnośnie wyposażenia drogi oraz drogowych obiektów inżynierskich). W ramach ćwiczeń projektowych zostanie przećwiczone projektowanie i obliczanie podstawowych elementów geometrycznych dróg.
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie wykonania i obrony projektu jak wyżej. <br>
Egzamin pisemny z wiadomości z wykładów i ćwiczeń.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- • Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Dz. U. Nr 43/1999, poz. 430;<br>
• Komentarz do warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Część II Zagadnienia techniczne. GDDKiA, Transprojekt Warszawa 2002;<br>
• Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dn. 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, Dz. U. Nr 170/2002, poz. 1393;<br>
• Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych, GDDP 2001;<br>
• Roman Edel – Odwodnienie dróg. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2006;<br>
• Stanisław Gaca, Wojciech Suchorzewski, Marian Tracz – Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2008;<br>
• ujednolicone teksty potrzebnych ustaw i rozporządzeń, www.sejm.gov.pl
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt DROULI1W1
- Student ma wiedzę w zakresie metodologii projektowania dróg. Rozumie istotę systemowego formułowania i rozwiązywania zadań projektowych. Zna zasady wyboru i oceny rozwiązań projektowych. Zna regulacje wynikające z Ustawy - Prawo budowlane, Ustawy o drogach publicznych oraz podstawowe regulacje związane z innymi przepisami zawartymi w ustawach i rozporządzeniach stanowiących akty wykonawcze do tych ustaw. Ma wiedzę dotyczącą projektowania, wykonawstwa i eksploatacji wybranych konstrukcji drogowych w zakresie zgodnym z profilem specjalności. Ma wiedzę o projektowaniu, wykonywaniu i eksploatacji elementów infrastruktury komunikacyjnej. Zna materiały aktualnie stosowane do budowy dróg samochodowych. Zna aktualne normy, wytyczne techniczne oraz stadia i skład dokumentacji projektowej inwestycji drogowych. Ma wiedzę pozwalającą zrozumieć społeczne, ekonomiczne, środowiskowe, prawne i inne uwarunkowania wynikające z projektowania i eksploatacji infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W08, K2_W17_IK, K2_W21_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W09, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt DROULI1U1
- Student potrafi przeprowadzić prace o charakterze analitycznym prowadzące do rozwiązania problemów inżynierskich, pojawiających się w budownictwie drogowym. Potrafi przedstawić wyniki w formie opracowania tekstowego i graficznego oraz prezentacji ustnej. Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę. Potrafi określić wzajemne relacje pomiędzy uczestnikami procesu inwestycyjnego oraz urzędami administracji państwowej i samorządowej w zakresie niezbędnym dla koordynacji podejmowanych działań budowlanych. Potrafi dobrać odpowiednią technologię wykonania elementów infrastruktury drogowej zgodnie z przyjętymi założeniami i z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, używając właściwych metod i narzędzi. Potrafi stosować podejście systemowe oraz integrować wiedzę o uwarunkowaniach technicznych, technologicznych, ekonomicznych, środowiskowych i społecznych do oceny wariantów rozwiązań w budownictwie drogowym.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U15_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U13, T2A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt DROULI1K1
- Student potrafi pracować samodzielnie oraz określać priorytety służące realizacji zadań. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Rozumie znaczenie odpowiedzialności w działalności inżynierskiej, w tym rzetelności przedstawienia i interpretacji wyników prac. Potrafi formułować i prezentować opinie, działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy rozwiązując postawione przed nim zadania związane z budownictwem drogowym. Ma świadomość ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera w zakresie budownictwa drogowego, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02