- Nazwa przedmiotu:
- Ochrona powierzchni ziemi
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Andrzej Kulig
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe i Specjalizacyjne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- T
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat powstawania i charakterystyki gleb oraz przyczyn degradacji powierzchni ziemi. Ćwiczenia laboratoryjne uzupełniają praktyczne informacje na temat metod badania gleb i gruntów oraz uczą umiejętności wykonywania badań terenowych i laboratoryjnych.
- Treści kształcenia:
- Laboratorium:
Pobranie próbek glebowych w terenie. Przygotowanie próbek do badań laboratoryjnych. Oznaczenie wilgotności aktualnej. Oznaczanie barwy gleb wg atlasu Munsella. Oznaczenie wilgotności aktualnej. Zasady badania gleb i gruntów. Sposoby poboru próbek glebowych. Omówienie właściwości fizycznych i chemicznych gleb.
Oznaczenie wody higroskopowej. Metody oznaczania składu granulometrycznego gleb. Oznaczenie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną oraz sitową mokrą. Oznaczenie składu granulometrycznego gleb metodą Casagrande'a w modyfikacji Prószyńskiego. Oznaczenie odczynu, przewodnictwa elektrolitycznego, zawartości chlorków, siarczanów oraz węglanów i kwasowości hydrolitycznej. Obliczenie potrzeb wapnowania gleb. Właściwości sorpcyjne gleb. Oznaczenie sumy zasad wymiennych metodą Kappena oraz obliczenie pojemności sorpcyjnej i stopnia wysycenia kompleksu sorpcyjnego. Przygotowanie próbek do oznaczania przyswajalnego potasu w glebach. Substancje nawozowe gleb (NPK). Oznaczenie potasu w glebach. Przygotowanie próbek do oznaczenia fosforu i azotu w glebach.
Oznaczenie przyswajalnych form azotu i fosforu w glebach. Zanieczyszczenia wód gruntowych. Ocena agresywności wody pod względem konstrukcji żelbetowych na podstawie badań wód gruntowych i norm budowlanych. Omówienie i wykonanie badań.
Podsumowanie wyników badań. Przedstawienie zmian właściwości fizycznych i chemicznych w profilu glebowym. Omówienie wyników badań.
- Metody oceny:
- Wykład: Egzamin w formie pisemnej.
Laboratorium: Obecność na zajęciach laboratoryjnych obowiązkowa, sprawdzenie wiadomości przez prowadzącego przed zajęciami, zaliczenie sprawozdań z poszczególnych zajęć oraz kolokwium końcowe.
Ocena zintegrowana: 50% wykład + 50% ćwiczenia laboratoryjne.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. (2004): Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
2. Bednarek R., Prusinkiewicz Z. (2002): Geografia gleb. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
3. Białousz S., Skłodowski P. (1999): Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
4. Gleboznawstwo (1999): Podręcznik dla studentów. Wyd. IV popr. Pod red. Zawadzki S. PWRiL, Warszawa.
5. Jones A., Duck R., Reed R., Weyers J. (2002): Nauki o środowisku. Ćwiczenia praktyczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
6. Zawadzki S. (2002): Podstawy gleboznawstwa. PWRiL, Warszawa.
7. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada uporządkowaną wiedzę z chemii środowiska i biologii środowiska, w tym znajomość nowoczesnych technik stosowanych do pomiaru parametrów gleby.
Posiada podstawową wiedzę z biologii, ekologii i ochrony środowiska w zakresie chemicznych i biologicznych technik oraz metod stosowanych w oczyszczaniu gleby oraz w rekultywacji terenów zdegradowanych.
Posiada podstawową wiedzę z ochrony gleby w zakresie inżynierii środowiska oraz zna podstawowe akty prawa polskiego i Unii Europejskiej oraz obowiązujące normy i przepisy z zakresu ochrony środowiska.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W05, IS_W06, IS_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi planować i prowadzic pomiary i badania pozwalajace ocenic wskazniki charakteryzujace stopień zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego.
Potrafi czytac prase fachowa (takze w jezyku obcym, ) i prowadzić proces samoksztalcenia się.
Posiada umiejętnośc samodzielnego planowania i wykonywania badań eksperymentalnych, relizacji prostych zadań badawczych w rekultywacji terenów zdegradowanych.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U10, IS_U15, IS_U22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę ciaglego doksztalcania sie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Ma swiadomosc wagi pozatechnicznych aspektów i skutków dzialalnosci inzynierskiej, w tym jej wplywu na środowisko, i zwiazanej z tym odpowiedzialnosci za podejmowane decyzje.
Ma swiadomosc koniecznosci dzialania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K01, IS_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K03