- Nazwa przedmiotu:
- Informatyka i programowanie 2
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jacek Stasierski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe: obecność na wykładach - 30h, obecność na ćwiczeniach komputerowych - 15h
2. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 4h
3. Przygotowanie szkiców modelu 3D, opracowanie modelu - 15h
4. Przygotowanie i uruchomienie kodu makr VBA - 15h
5. Przygotowanie do obrony projektów/zadań - 1h
6. Bieżące przygotowanie do ćwiczeń komp. - 4h
7. Przygotowanie do zaliczenia wykładów - 2h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmioty poprzedzające:
1. Podstawy informatyki
2. Geometria wykreślna i grafika inżynierska
3. Informatyka i programowanie
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności w zakresie modelowania trójwymiarowego i bryłowego, wizualizacji statycznych, opanowanie podstaw automatyzacji (programowania) typowych czynności w procesie projektowania.
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Wprowadzenie do programowania w środowisku CAD (Lisp, VLisp, DCL, VBA)
2. Rozszerzenia możliwości adaptacyjnych systemów CAD: definiowanie rodzajów linii i wzorów kreskowań użytkownika, przygotowanie bibliotek symboli użytkownika, dołączanie funkcji użytkownika do menu programu
3. Wprowadzenie do programowania w środowisku aplikacji CAD (VBA): definiowanie funkcji i procedur użytkownika, rysunek CAD jako baza danych, definicja pojęcia klasa, obiekt – właściwości i metody, hermetyzacja, podstawowe typy obiektów rysunkowej bazy danych, tworzenie i dodawanie obiektów do rysunkowej bazy danych, wyłuskiwanie i edycja obiektów w rysunkowej bazie danych, struktura typowego programu - przykład zastosowania
4. Wprowadzenie do modelowania trójwymiarowego/bryłowego: układy odniesienia, typy odwzorowania, typowe obiekty trójwymiarowe (bryły, powierzchnie, siatki), modele powłokowe i krawędziowe, obracanie, wyciąganie, blokowanie, operacje logiczne
5. Zastosowanie materiałów i oświetlenia, wizualizacje fotorealistyczne (cieniowanie i powlekanie)
6. Wymiana danych z innymi aplikacjami (programy do tworzenia animacji, arkusze kalkulacyjne, bazy danych)
Ćwiczenia komputerowe
1. Opracowanie założeń i osadzenie aplikacji VBA w środowisku AutoCAD-a, modyfikacja menu i podłączenie makra użytkownika, przygotowanie funkcji obsługi plików dyskowych (wczytywanie danych)
2. Zaprojektowanie i oprogramowanie okna dialogowego parametrów geometrycznych profilu/rozwinięcia, opracowanie funkcji definiującej symbole (bloki) oznaczeń stosowanych w rysunku
3. Opracowanie funkcji rysującej tabelkę i profil/rozwinięcie, uruchamianie i testowanie kodu
4. Modelowanie bryłowe – definiowanie prymitywów, budowanie brył, wycinanie otworów, operacje logiczne na bryłach, siatki
5. Przygotowanie elementów i montaż modelu hydroforu
6. Przygotowanie wizualizacji: cieniowanie i powlekanie, przypisywanie materiałów i kolorów, dobór oświetlenia
7. Zapisywanie obrazów w plikach dyskowych, przygotowanie wydruków obrazów
- Metody oceny:
- 1. Wykład: kolokwium zaliczeniowe.
2. Ćwiczenia komputerowe: Obecność na ćwiczeniach. Przygotowanie trójwymiarowego modelu hydroforu wg indywidualnego tematu (szkicu koncepcyjnego), opracowanie programu do automatycznego generowania rozwinięcia lub profilu rurociągu/kanału, obrona projektu.
3. Ocena zintegrowana: 50% - ocena zaliczenia wykładu, 50% - ocena zaliczenia ćwiczeń komputerowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Pikoń A., AutoCAD 2014 PL, Wyd. HELION 2015
[2] Krzysiak Z., Modelowanie 3D w programie AutoCAD, Wyd. Nauka i Technika, 2016
[3] Treichel W., Visual Basic, Wyd. MIKOM 2003
[4] J.E.Clark, AutoCAD 2002 i 2004 Tworzenie makr w VBA, Wyd. HELION 200
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada uporządkowaną wiedzę z grafiki inżynierskiej i geometrii wykreślnej dla potrzeb projektowania i odwzorowania trójwymiarowego obiektów budowlanych, urządzeń oraz sieci i instalacji
Weryfikacja: zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03
- Efekt W02
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie języków programowania obiektowego dla celów automatyzacji typowych czynności w procesach projektowania
Weryfikacja: zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi opracować i zaprezentować w odpowiedniej formie trójwymiarowy model budowli, instalacji i urządzenia mechanicznego zgodny z założeniami konstrukcyjnymi i standardami technicznymi
Weryfikacja: projekt indywidualny - model komputerowy
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt U03
- Potrafi modelować proste układy urządzeń i sieci i instalacji Wod-Kan oraz elementy konstrukcji i urządzeń wodnych
Weryfikacja: projekt indywidualny
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
- Efekt U02
- Potrafi czytać dokumentację techniczną, dokumentację programisty i użytkownika (także w języku obcym), wyszukiwać niezbędne informacje i prowadzić proces samokształcenia się, potrafi opracować założenia do aplikacji
Weryfikacja: aplikacja (makro) do automatyzacji wybranego zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U13, IS_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę podążania za rozwojem techniki i technologii, ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: projekt i prezentacja wyników pracy
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K03
- Ma świadomość konieczności działania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, dążenia do zapewnienia wysokiej jakości wyników pracy
Weryfikacja: projekt, forma i zakres prezentacji wyników pracy
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K03, IS_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K07