- Nazwa przedmiotu:
- Przedsiębiorczość innowacyjna
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Joanna Rucińska, dr inż. Zenon Spik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralna
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISCOG-ISP-7409
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład - 30 godzin,
ćwiczenia projektowe - 15 godzin,
zapoznanie z literaturą - 20 godzin,
przygotowanie do zaliczenia wykładów - 30 godzin,
przygotowanie i obrona projektu - 30 godzin,
razem - 125 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii: zaliczenie przedmiotu: Podstawy Ekonomii (w zależności od dostępności w ramach przedmiotów HES); zaliczenie 3. semestru studiów
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Student posiądzie wiedzę o najważniejszych aspektach prowadzenia własnej działalności gospodarczej oraz nauczy się posługiwać narzędziami służącymi ocenie pomysłu biznesowego Zajęcia kształtują też umiejętność pracy w grupie.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Przedsiębiorczość a skutki globalizacji i konkurencji międzynarodowej
Przedsiębiorczość na przełomie XX i XXI w. Skutki globalizacji i konkurencji międzynarodowej. Przedsiębiorczość w Polsce - szanse i bariery rozwoju. Własny biznes jako opcja kariery zawodowej po studiach.
2. Źródła finansowania
Środki własne. Kredyt bankowy. Fundusze pożyczkowe. Fundusze poręczeń kredytowych. Środki na rozwój z funduszy strukturalnych UE. Venture capital. Aniołowie biznesu. "Składanie finansowania" nowego biznesu.
3. Wybór formy prawnej dla nowego przedsięwzięcia
Analiza porównawcza dostępnych form prawnych. Implikacje podatkowe.
4. System finansowo-księgowy
Księgowość – mity i nieporozumienia. Księgowość pełna i uproszczona. Dostępne formy opodatkowania działalności gospodarczej. Planowanie przychodów i kosztów. Minimalizacja obciążeń podatkowych. Planowanie podatkowe.
5. Jak zaistnieć na rynku?
Marketing w firmie, nawiązanie podstawowych kontaktów biznesowych, promocja nowego biznesu
6. Zespół założycielski, kadry, kultura organizacyjna firmy
Specyfika problemów kadrowych. Cechy i umiejętności liderów nowych przedsięwzięć. Proces formowania się zespołów założycielskich. Relacje pracownicze. Kultura organizacyjna, standardy etyczne w firmie.
7. Franchising
Istota biznesowa franczyzy i jej podstawowe odmiany.
8. Uruchomienie firmy - i co dalej?
Rozruch działalności nowej firmy - trudności i zagrożenia. Osiągnięcie platformy stabilnego biznesu. Specyfika przyspieszonego wzrostu. Opcje „wyjścia”.
Część warsztatowa: Praca studentów w grupach 3-5-osobowych:
1. Praca z narzędziem (tzw. Ewaluatorem) pozwalającym na wyłonienie najlepiej rokującego pomysłu biznesowego w każdej z grup;
2. Stworzenie Wstępnej Koncepcji Biznesu (WKB) dla wybranego pomysłu
3. Praca nad prezentacją wyników prac każdej z grup (stworzenie prezentacji Power Point) i jej publiczne wygłoszenie i ocena na zajęciach końcowych.
Projekt:
1. Praca z narzędziem (tzw. Ewaluatorem);
2. Stworzenie Biznes Planu dla najlepiej rokujących koncepcji w każdej z grup;
3. Prezentacja wyników prac każdej z grup i omówienie ich wyników.
- Metody oceny:
- Wykład - zamknięty test wielokrotnego wyboru,
Projekt - prezentacja ewaluacji własnych pomysłów biznesowych, a następnie prezentacja WKB - Wstępnej Koncepcji Biznesu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Jerzy Cieślik, „Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, wyd. 2. uzup., Warszawa 2010.
www.pw.seipa.edu.pl
- Witryna www przedmiotu:
- www.pw.seipa.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, ekonomiki produkcji, nauk prawnych, humanistycznych i społecznych związaną z pozatechnicznymi aspektami wykonywanej pracy.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
- Efekt W02
- Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej.
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, T1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi opracować i zaprezentować w odpowiedniej formie projekt/koncepcję przedsięwzięcia biznesowego w obszarze systemu lub procesu typowego dla ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji lub gazownictwa.
Weryfikacja: Prezentacja multimedialna i referat wygłaszany w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt U02
- Potrafi czytać prasę fachową (także w języku obcym) i prowadzić proces samokształcenia się.
Weryfikacja: Prezentacja multimedialna i referat wygłaszany w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05
- Efekt U03
- Posługuje się poprawnie terminologią i nomenklaturą stosowaną w opisie zjawisk fizycznych chemicznych, biologicznych zachodzących w procesach typowych dla ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji lub gazownictwa, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów , również w języku obcym.
Weryfikacja: Prezentacja multimedialna i referat wygłaszany w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: Prezentacja koncepcji biznesu przedstawiana zespołowo na forum słuchaczy kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: Prezentacja koncepcji biznesu przedstawiana zespołowo na forum słuchaczy kursu.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt K03
- Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Weryfikacja: Prezentacja koncepcji biznesu przedstawiana zespołowo na forum słuchaczy kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K06