- Nazwa przedmiotu:
- Chłodnictwo i pompy ciepła
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Marian Rubikdr inż. Piotr Ziętek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe i Specjalizacyjne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30 godz., Ćwiczenia projektowe 41 godz., Kolokwium z ćwiczeń 4 godz., Zapoznanie się z literaturą 10 godz., Opracowanie projektu nr 1 8 godz., Opracowanie projektu nr 2 4 godz., Przygotowanie do kolokwium 5 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami działania, budowy, projektowania i eksploatacji urządzeń chłodniczych i pomp ciepła stosowanych w instalacjach klimatyzacji oraz ogrzewania pomieszczeń i budynków mieszkalnych, użyteczności publicznej oraz przemysłowych.
- Treści kształcenia:
- brak
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładu na podstawie testu.
Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie kolokwium oraz 2 projektów (urządzenie sprężarkowe i urządzenie absorpcyjne).
Ocena z ćwiczeń: 80% oceny z kolokwium + 20% oceny z projektów.
Ocena zintegrowana: 50% oceny z wykładu + 50% oceny z ćwiczeń.
- Egzamin:
- Literatura:
- Kołodziejczyk L., Rubik M.: Technika chłodnicza w klimatyzacji
Rubik M.: Chłodnictwo
Rubik M.: Pompy ciepła
Gutkowski K.: Chłodnictwo i klimatyzacja
Ullrich H.: Technika chłodnicza
Miesięczniki specjalistyczne: Technika chłodnicza i klimatyzacyjna; Chłodnictwo i Klimaty-zacja; Chłodnictwo; Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- 01-Posiada wiedzę na temat procesów wymiany ciepła i masy zachodzących w poszczególnych elementach urządzeń chłodniczych (sprężarkowych i absorpcyjnych) oraz pompach ciepła stosowanych w systemach klimatyzacyjnych i grzewczych – zaliczenie pisemne wykładów, kolokwium z ćwiczeń projektowych
02-Posiada szczegółową wiedzę na temat zasady działania obiegów termodynamicznych dla urządzeń sprężarkowych i absorpcyjnych – zaliczenie pisemne wykładów, kolokwium z ćwiczeń projektowych
03-Posiada szczegółową wiedzę na temat budowy sprężarkowych urządzeń chłodniczych stosowanych w systemach klimatyzacyjnych – zaliczenie pisemne wykładów
04-Posiada szczegółową wiedzę na temat budowy absorpcyjnych urządzeń chłodniczych stosowanych w systemach klimatyzacyjnych – zaliczenie pisemne wykładów
05-Posiada szczegółową wiedzę na temat projektowania i doboru elementów sprężarkowych urządzeń chłodniczych stosowanych w klimatyzacji (w tym wymienniki ciepła, rurociągi, zawory rozprężne, chłodziwa, itp.) – zaliczenie pisemne wykładów, kolokwium z ćwiczeń projektowych, projekt urządzenia sprężarkowego
06-Posiada szczegółową wiedzę na temat projektowania i doboru elementów absorpcyjnych (amoniakalnych i bromolitowych) urządzeń chłodniczych stosowanych w klimatyzacji – zaliczenie pisemne wykładów, projekt urządzenia absorpcyjnego
07-Posiada szczegółową wiedzę na temat budowy, działania i eksploatacji sprężarkowych pomp ciepła – zaliczenie pisemne wykładów
08-Posiada wiedzę na temat kierunków rozwoju urządzeń chłodniczych pod kątem ograniczania zużycia energii i możliwości ich zastosowania, a także nowych technologii stosowanych w ich elementach składowych, takich jak wymienniki ciepła, sprężarki, zawory rozprężne, itp. – zaliczenie pisemne wykładów
09-Posiada wiedzę na temat kierunków rozwoju czynników chłodniczych – zaliczenie pisemne wykładów
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- 01-Potrafi opisać procesy zachodzące w sprężarkowym i absorpcyjnych urządzeniu chłodniczym oraz pompie ciepła – kolokwium z ćwiczeń, zaliczenie pisemne wykładów
02-Potrafi przeprowadzić obliczenia dotyczące sprężarkowych i absorpcyjnych obiegów chłodniczych, wykorzystując do tego prawa i wzory z termodynamiki, mechaniki płynów i wymiany ciepła – zaliczenie pisemne wykładów, kolokwium z ćwiczeń projektowych, projekty
03-Potrafi wykonać obliczenia cieplne i hydrauliczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego, przeprowadzić dobór powierzchni wymienników ciepła, dobór stężenia chłodziwa oraz zaprojektować rurociągi urządzeń chłodniczych, a także określić charakterystykę statyczną sprężarki – projekt sprężarkowego urządzenia chłodniczego
04-Potrafi wykonać obliczenia cieplne i hydrauliczne absorpcyjnego urządzenia chłodniczego – projekt absorpcyjnego urządzenia chłodniczego
05-Potrafi opracować projekt sprężarkowego urządzenia chłodniczego wraz z niezbędnymi załącznikami w postaci wykresów i nomogramów – projekt sprężarkowego urządzenia chłodniczego
06-Potrafi opracować projekt absorpcyjnego urządzenia chłodniczego wraz z niezbędnymi załącznikami – projekt absorpcyjnego urządzania chłodniczego
07-Potrafi zaprojektować najważniejsze elementy urządzeń chłodniczych stosowanych w instalacjach klimatyzacyjnych – kolokwium z ćwiczeń, projekty
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- 01-Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji polegających m.in. na śledzeniu postępów techniki w celu wykorzystania ich w praktyce zawodowej – ustna dyskusja w ramach ćwiczeń
02-Ma świadomość zagrożeń, jakie może nieść ze sobą nieprawidłowe działanie inzynierskie – ustna dyskusja w ramach ćwiczeń
03-Ma świadomość wpływu instalacji chłodniczych (czynników chłodniczych) na środowisko – zaliczenie pisemne wykładów
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: