- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Małgorzata Buba-Brzozowa
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Podstawowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 7
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30 godz., Zapoznanie się z literaturą 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz., Ćwiczenia 45 godz., Przygotowanie do kolokwiów i sprawdzianów 70 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 7
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 6
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia45h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- T
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie podstawowych wiadomości z rachunku całkowego funkcji wielu (dwóch) zmiennych rzeczywistych,równań różniczkowych zwyczajnych i szeregów
- Treści kształcenia:
- 1)Obliczanie całek podwójnych i potrójnych (obliczanie objętości brył - sprawdzian 1)
2)Obliczanie całek krzywoliniowych i powierzchniowych
3)Wybrane zastosowania całek (parcie cieczy na przegrodę, praca potrzebna na wypompowanie cieczy, momenty i środek ciężkości).
4)Sprawdzanie podstawowych twierdzeń teorii pola (Greena,G-O, Stokesa)
5)Kolokwium 1. Całki niewłaściwe – obliczanie.
6)Liczby zespolone - postacie i działania (w tym pierwiastkowanie). Rozwiązywanie równań w dziedzinie zespolonej (sprawdzian 2)
7-8)Rozwiązywanie pewnych typów równań różniczkowych pierwszego rzędu
9)Rozwiązywanie równań różniczkowych liniowych o stałych współczynnikach
10) Kolokwium 2. Rozwiązywanie wybranych układów równań różniczkowych zwyczajnych
11)Badanie zbieżności szeregów liczbowych
12)Szeregi potęgowe i ich zastosowania.
13)Rozwijanie funkcji w szereg trygonometryczny Fouriera (pełny, niepełny)
14)Kolokwium 3
15) Uwagi o funkcji uwikłanej jednej i dwóch zmiennych, jej pochodne. Zastosowanie do rozwiązywania problemów ekstremalnych
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń - co najmniej 12 pkt na 30 pkt. uzyskanych na podstawie:
3 kolokwia po 8 pkt. = 24 pkt.
2 sprawdziany po 3 pkt. = 6 pkt.
Ocena z zaliczenia ćwiczeń:
3.0 - 12-16 pkt.
3.5 - 17-21 pkt.
4.0 - 21-24 pkt.
4.5 - 24-27 pkt.
5.0 - 27-30 pkt.
Uzyskanie zaliczenia ćwiczeń dopuszcza do egzaminu pisemnego składającego się z dwóch części:
ET (teoretyczny)- test z 5 pytaniami po 1 pkt.(30 min.)
EZ (zadaniowy) - dwa zadania po 1 pkt (60 minut)
Egzamin uważa się za zdany tylko wtedy, gdy z ET uzyska się przynajmniej 1,5 pkt. i z EZ przynajmniej 1 pkt.
Ocena z egzaminu: na podstawie sumy punktów z ET i EZ
Ocena zintegrowana: na podstawie wyniku z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń oraz opinii prowadzącego ćwiczenia
- Egzamin:
- T
- Literatura:
- 1)A.M.Kaczyński: Podstawy analizy matematycznej. Rachunek różniczkowy, Tom 1, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006
2)A.M.Kaczyński: Podstawy analizy matematycznej. Rachunek całkowy. Szeregi, Tom 2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2005
3)A.M.Kaczyński: Wybrane zagadnienia z matematyki stosowanej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007
- Witryna www przedmiotu:
- www.is.pw.edu.pl/moodle/course/search.php?search=matematyka
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada podstawową wiedzę z podstaw rachunku różniczkowego i całkowego funkcji wielu zmiennych rzeczywistych, równań różniczkowych zwyczajnych i szeregów
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Umie wykorzystać poznane twierdzenia i metody analizy matematycznej w zagadnieniach związanych z zastosowaniem całek wielokrotnych do zagadnień mechaniki.
Umie posługiwać się narzędziami analizy matematycznej (w tym równań różniczkowych) do analizowania problemów pojawiających się w inżynierii środowiska
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Docenia znaczenie poznanych metod analizy matematycznej do rozwiązywania niektórych problemów związanych z inżynierią środowiska
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: