Nazwa przedmiotu:
Architektura i ekologia krajobrazu
Koordynator przedmiotu:
Dorota Pusłowska-Tyszewska, Przemysław Wolski (SGGW), Agata Cieszewska (SGGW)
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ochrona Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ekologia, ochrona przyrody, ochrona środowiska
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Poznanie struktury i funkcjonowania krajobrazu, zmienności krajobrazowej Polski, metod kształtowania i ochrony krajobrazu, w tym m.in. krajobrazu miejskiego i rolniczego oraz miejsca problematyki ochrony i kształtowania krajobrazu w dokumentach planowania przestrzennego. Nabycie umiejętności w zakresie wybranych ocen krajobrazowych.
Treści kształcenia:
Program wykładu Definicja środowiska przyrodniczego i krajobrazu; aspekty krajobrazu, jego dynamika i ewolucja; budowa krajobrazu, zależności pionowe i poziome; struktura pozioma krajobrazu; geokomponenty; jednostka krajobrazowa Modele struktury krajobrazu: i) płatów i korytarzy, ii) geoekologiczny; podstawy teoretyczne, założenia, zastosowanie Zastosowanie analiz struktury krajobrazu: kształtowanie powiązań przyrodniczych, oceny środowiskowe (waloryzacja), kształtowanie struktury funkcjonalno-przestrzennej; kształtowanie i ochrona krajobrazu w planowaniu przestrzennym – przykłady Zmienność krajobrazowa Polski – krajobrazy naturalne i kulturowe; typy krajobrazów, charakterystyka Kształtowanie krajobrazu dla realizacji jego różnych funkcji – rys historyczny, ewolucja poglądów dotyczących znaczenia i powodów ochrony krajobrazu Przegląd antropogenicznych krajobrazów i możliwości osiągnięcia równowagi ekologicznej; ochrona i kształtowanie krajobrazu i) miejskiego, ii) rolniczego – specyfika, powody, instrumenty ochrony Program ćwiczeń projektowych Analiza wybranych elementów składowych krajobrazu: użytkowanie terenu, rzeźba, hydrografia– mapa topograficzna (1 :10 000 i 1 : 25 000), uwarunkowania regionalne; własności terenu związane z ukształtowaniem: zlewnie, spadki, ekspozycja Problematyka ochrony i kształtowania krajobrazu w planowaniu zagospodarowania przestrzennego – projekt przebiegu korytarzy ekologicznych w gminie: analiza uwarunkowań przyrodniczych, zagrożeń, barier – mapa topograficzna, hydrograficzna, sozologiczna (1 :50 000) Ochrona i kształtowanie krajobrazu w skali jednostki osadniczej i w skali miejsca – przykłady: studia i projekty ochrony i kształtowania krajobrazu Warszawy Analiza możliwości zagospodarowania wód deszczowych projektowanego osiedla – zaopatrzenie oczka wodnego dla celów ozdobnych: bilans wodny, problemy jakości wód, projekt ekosystemu
Metody oceny:
Zasady ustalania oceny zintegrowanej Średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń audytoryjnych, w przypadkach wątpliwych – zaokrąglenie w stronę oceny z ćwiczeń Warunki zaliczenia wykładu Kolokwium Warunki zaliczenia ćwiczeń projektowych Wykonanie i zaliczenie 5 zadań. Prezentacja wyników zadania nr 3 i 5.
Egzamin:
tak
Literatura:
Richling A., Solon J., 2002: Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa; Zonneveld I.S., Forman R.T.T. (red.), 1990: Changing landscapes an ecological perspective, Springler Verlag, New York; McHarg I. 1969: Design with Nature, Garden City, New York: Natural History Press
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
W01 - Posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania krajobrazów antropogenicznych i zna możliwości ograniczania skutków przekształceń środowiska w tych krajobrazach - Kolokwium W02 - Zna zasady kształtowania powiązań przyrodniczych w krajobrazie oraz możliwości formułowania zapisów w dokumentach planowania przestrzennego, które umożliwiają zachowanie lub wspieranie przyrodniczego funkcjonowania krajobrazu - Wykonanie i obrona projektu przebiegu korytarzy ekologicznych w skali krajobrazu, Kolokwium W03 - Zna zmienność krajobrazową Polski, podstawowe cechy różnicujące funkcjonowanie w różnych typach krajobrazów oraz dominujące procesy - Przygotowanie i przedstawienie prezentacji
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03, K_W02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, T1A_W01, P2A_W01, P2A_W03, T1A_W01, P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
U01 - Posiada umiejętność interpretacji map topograficznych w zakresie wybranych cech i właściwości przedstawionego fragmentu terenu - Wykonanie charkterystyki użytkowania terenu; wyznaczenie granic zlewni, przeprowadzenie klasyfikacji spadkówe terenu i espozycji U02 - Potrafi posługiwać się oprogramowaniem GIS i arkuszem kalkulacyjnym dla celów obliczeń inżynierskich - Wykonanie bilansu wodnego dla projektowanego zbiornika wód deszczowych U03 - Potrafi wykorzystać mapy tematyczne (sozologiczną, hydrograficzną) i źródła internetowe dla uzyskania danych o środowisku - Wykonanie projektu przebiegu korytarzy ekologicznych w skali krajobrazu; Prezentacja U04 - Potrafi zidentyfikować obszary o funkcjach przyrodniczych i sformułować ogólne propozycje zapisów w dokumentach planowania przestrzennego dla ochrony powiązań przyrodniczych w krajobrazie - Wykonanie projektu przebiegu korytarzy ekologicznych w skali krajobrazu; Prezentacja
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U11, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U06, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, T1A_U03, T1A_U06, P1A_U03, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U06, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
K01 - Potrafi pracować w zespole, dzielić się zadaniami, poszukiwać informacji niezbędnych do rozwiązywania problemów - Wykonanie projektu przebiegu korytarzy ekologicznych w skali krajobrazu; Prezentacja K02 - potrafi prezentować wyniki pracy, argumentować za przedstawionymi propozycjami rozwiązań - Wykonanie projektu przebiegu korytarzy ekologicznych w skali krajobrazu; Prezentacja; Wykonanie bilansu wodnego dla projektowanego zbiornika wód deszczowych
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07, T1A_K01, P1A_K01, P1A_K05