- Nazwa przedmiotu:
- Inteligentne systemy transportowe (ITS)
- Koordynator przedmiotu:
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geoinformatyka
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 1060-GI000-ISP-6020
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 godz., w tym:
1) liczba godzin kontaktowych - 16:
a) 15 godz. - wykład,
b) 1 godz. - konsultacje.
2) praca własna studenta:
a) 7 godz. - analiza dodatkowej literatury i map,
b) 7 godz. – przygotowywanie się studenta do zaliczeń.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 pkt. ECTS.
Liczba godzin kontaktowych - 16:
a) 35 godz. - wykład,
b) 1 godz. - konsultacje.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- __
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie z problematyką inteligentnych systemów transportowych, przede wszystkim w kontekście wykorzystania technologii ICT oraz technologii geoinformacyjnych. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do udziału w zespołach projektowych tworzących rozwiązania z zakresu ITS.
- Treści kształcenia:
- --> Wykład
Cele budowy systemów ITS. Standardy w ITS. Architektura i komponenty systemów ITS. Systemy informacji dla podróżnych. Systemy zarządzania ruchem. Inteligentne i autonomiczne pojazdy.
Optymalizacja transportu publicznego. Wspomaganie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Elektroniczne płatności na drogach. Znaczenie informacji przestrzennej i technologii geoinformacyjnych dla ITS
Przegląd rozwiązań ITS w Polsce i na świecie.
- Metody oceny:
- Zaliczenie pisemne w formie dwóch sprawdzianów.
Ocena końcowa jako średnia ze sprawdzianów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Adamski A (2003): Inteligentne Systemy Transportowe: Sterowanie, Nadzór, Zarządzanie, Monografie AGH.
Bartczak K. “Scenariusze rozwoju ITS w polskim transporcie drogowym w latach 2008-2013 cz.1”, Przegląd ITS, nr 1
ITS STRATEGIC PLAN 2015 –2019 http://www.its.dot.gov/strategicplan.pdf
Przegląd ITS, http://przeglad-its.pl/
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt GI.ISP-6020_W1
- zna ideę budowy i wykorzystywania inteligentnych systemów transportowych (ITS) oraz orientuje się w aktualnych wdrożeniach z zakresu ITS w Polsce i na świecie
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_W02, T1P_W03
- Efekt GI.ISP-6020_W2
- zna podstawowe standardy z zakresu ITS
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_W02, T1P_W03
- Efekt GI.ISP-6020_W3
- ma wiedzę na temat znaczenia geoinformacji w inteligentnych systemach transportowych
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_W02, T1P_W03
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt GI.ISP-6020_U1
- potrafi ocenić stopień zaawansowania i zgodność ze standardami wybranego inteligentnego systemu transportowego
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_U01, T1P_U13
- Efekt GI.ISP-6020_U2
- potrafi wskazać dane i technologie geoinformacyjne przydatne w procesie tworzenia systemów ITS
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U06, K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_U01, T1P_U13, T1P_U05, T1P_U13, T1P_U16
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt GI.ISP-6020_K1
- posiada zdolność do poszukiwania nowych zastosowań technologii geoinformacyjnych w ITS
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_K01, T1P_K02, T1P_K05