Nazwa przedmiotu:
Ekologia ekosystemów lądowych
Koordynator przedmiotu:
`dr Bożenna Słomczyńska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Ochrona Środowiska
Grupa przedmiotów:
Ekoinżynieria
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 45 godz., Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium450h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
0
Cel przedmiotu:
Nauczenie rozumienia zasad funkcjonowania lądowych biocenoz w różnym stopniu przekształconych przez człowieka jak również nabycie umiejętności analizowania czynników wpływających na kształtowanie struktury ekosystemów lądowych.
Treści kształcenia:
Metody oceny:
Warunki zaliczenia wykładu Egzamin - test Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych Przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów przy wykorzystaniu literatury fachowej i najnowszych publikacji z zakresu ekologii Ocena zintegrowana =0,6* OW + 0,4* OC
Egzamin:
Literatura:
Literatura Strzałko J., Mossor-Pietraszewska T. (red): Kompendium wiedzy o ekologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001 Zimny H.: Ekologia miasta. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005 Kurantowska A.: Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Łódź, 2002 Andrzejewski R., Weigle A.(red.):Polskie studium różnorodności biologicznej. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Warszawa 1993 Andrzejewski R., Weigle A.(red.): Różnorodność biologiczna Polski. Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska, Warszawa 2003 Poradnik ochrony siedlisk i gatunków NATURA 2000- poradnik metodyczny. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2003 Czasopisma naukowe
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna zespoły leśne jako lądowe zbiorowiska roślinne w formie naturalnej lub półnaturalnej ; roślinność zastępczą jako zbiorowiska powstałe w miejscu zespołów naturalnych w wyniku działalności człowieka (łąki, pastwiska, pola uprawne, murawy); rolnictwo integrowane i ekologiczne Zna ekologię miasta - jego strefę abiotyczną i biotyczną, procesy synantropizacji flory i fauny, zbiorowiska roślinne segetalne i ruderalne oraz zwierzęta synurbijne
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację w języku polskim dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu ekologii lądowych zbiorowisk roślinnych półnaturalnych i naturalnych w niewielkim stopniu przekształconych przez człowieka a także dotyczącą ekologii miasta z uwzględnieniem jego strefy biotycznej; potrafi zrealizować proste zadanie badawcze lub inżynierskie pod kierunkiem opiekuna naukowego Posiada umiejętność interpretacji i krytycznej dyskusji wyników przeprowadzonych badań siedlisk, a także jest zdolny do wyciągania wniosków w celu modyfikacji wcześniej przyjętych założeń W oparciu o wiedzę ogólną w zakresie ochrony przyrody lub wykorzystując pomiary i dane empiryczne potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane ze zmniejszaniem się różnorodności siedlisk
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko przyrodnicze i społeczne, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: