- Nazwa przedmiotu:
- Eksploatacja obiektów gospodarki wodno-ściekowej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Ryszard Wenda
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ochrona Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Ekoinżynieria
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 45 godz., Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- T
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Cele i zadania eksploatacji systemów wodociągowo-kanalizacyjnych. Pojęcia systemu wodociągowo-kanalizacyjnych. Eksploatacja urządzeń wodociągowo kanalizacyjnych w regulacjach prawnych. Stan eksploatacji urządzeń wodociągowo kanalizacyjnych. Przedsiębiorstwa eksploatujące wodociągi i kanalizacje. Naukowe podstawy eksploatacji. Gospodarka wodno-ściekowa na obszarach zurbanizowanych. Zasady eksploatacji i konserwacji systemów wodociągowo-kanalizacyjnych. Techniczno organizacyjne podstawy monitorowania systemów wodociągowo-kanalizacyjnych. Automatyzacja w procesach sterowania systemami wodociągowo-kanalizacyjnymi.
- Treści kształcenia:
- Projekt rozruchu
Instrukcja eksploatacji
Instrukcje stanowiskowe
Harmonogramy eksploatacji
Instrukcja bezpieczeństwa i higieny pracy
- Metody oceny:
- Egzamin:
- T
- Literatura:
- P. Błaszczyk, T. Cielenkiewicz, H. Kłoss-Trębaczkiewicz, M. Kwietniewski, A. Nowakowska-Błaszczyk, E. Osuch-Pajdzińska, M. Roman, M. Śliwowska, J. Zakrzewski "PORADNIK - Diagnostyka i wybór optymalnych metod modernizacji i przebudowy komunalnych wodociągów i kanalizacji" Cz. I, Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Budownictwa Inżynieryjnego "Hydrobudowa", Warszawa 1996.
Praca zbiorowa pod red. Prof. M. Romana „Poradnik Wodociągi i kanalizacje”, Arkady, Warszawa 1991
Bauer A., Dietze G., Muller W., Soine K.J., Weideling D. 2005: Poradnik eksploatatora systemów zaopatrzenia w wodę. (tłum z j. niem.). Seidel-Przywecki. Warszawa
Ramowe zasady projektowania i przeprowadzania rozruchu oczyszczalni ścieków - opracowania Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Ka¬towi¬cach, Katowice 1984.
Zasady rozruchu inwestycji - Ryszard Geyer, „Orgbud”, Warszawa 1985.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę w zakresie zasad rozruchu obiektów gospodarki wodno-ściekowej.
Posiada wiedzę w zakresie bezpiecznej i efektywnej eksploatacji obiektów gospodarki wodno-ściekowej
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi pozyskiwać i interpretować informacje z literatury, baz danych i innych źródeł
Posiada umiejętność sprządzania schematów funkcjonalnych obiektów gospodarki wodno-ściekowej i wykorzystywania odczytywania zawartych w nich informacji
Potrafi projektować i kierować rozruchem obiektów gospodarki wodno-ściekowej
Potrafi sporządzać instrukcje eksploatacji obiektów gospodarki wodno-ściekowej oraz zarządzać eksplotacją tych obiektów.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, podnoszenia kwalifikacji zawodowych, potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i realizować proces samokształcenia.
Potrafi pracować zespołowo, pełnić w nim różne funkcje (w tym kierownicze) i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane w zespole zadania.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: