Nazwa przedmiotu:
Podstawy informatyki II
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Wiktor Treichel
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Przedmioty kształcenia ogólnego
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Zajęcia komputerowe 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
N
Limit liczby studentów:
0
Cel przedmiotu:
Umiejętność opracowania algorytmu zagadnienia i posługiwanie się środowiskiem programistycznym w celu realizacji problemów praktycznych. Zapoznanie studentów z podstawowymi strukturami języka programowania na przykładzie języka Visual Basic. Praca w zintegrowanym środowisku programistycznym. Opanowanie podstaw programowania w języku Visual Basic (wyrażenia matematyczne i logiczne, instrukcje warunkowe i pętle, komunikacja z użytkownikiem). Poznanie filozofii języków obiektowych. Powiązanie z Visual Basic for Applications w arkuszu kalkulacyjnym.
Treści kształcenia:
Zapoznanie się ze środowiskiem Visual Basic, wprowadzenie podstawowych pojęć (obiekty, właściwości, metody, zdarzenia, ...). Wykorzystanie różnych kontrolek, modyfikowanie ich właściwości. Powiązanie obiektów z kodem programu, procedury obsługi zdarzeń. Zbudowanie prostej aplikacji, która umożliwi wprowadzenie danych tekstowych oraz wyprowadzenie wyników. Wyrażenia logiczne i instrukcje warunkowe, zagnieżdżone instrukcje warunkowe, instrukcje wyboru warunkowego select case. Instrukcje cyklu o znanej liczbie kroków – pętle z licznikiem. Instrukcje cyklu o nieznanej liczbie kroków – pętle warunkowe. Zmienne tablicowe, działania na zmiennych tablicowych. Zmienne tekstowe, działania na zmiennych tekstowych, wbudowane funkcje tekstowe. Zastosowanie zmiennych tablicowych i tekstowych. Wykorzystanie pętli wyliczanych oraz instrukcji warunkowych. Integracja języka Visual Basic z arkuszem kalkulacyjnym. Wybrane zadania praktyczne realizowane w arkuszu kalkulacyjnym i języku Visual Basic. Zapoznanie się ze środowiskiem Visual Basic, wprowadzenie podstawowych pojęć (obiekty, właściwości, metody, zdarzenia, ...). Wykorzystanie różnych kontrolek, modyfikowanie ich właściwości. Powiązanie obiektów z kodem programu, procedury obsługi zdarzeń. Zbudowanie prostej aplikacji, która umożliwi wprowadzenie danych tekstowych oraz wyprowadzenie wyników. Wyrażenia logiczne i instrukcje warunkowe, zagnieżdżone instrukcje warunkowe, instrukcje wyboru warunkowego select case. Instrukcje cyklu o znanej liczbie kroków – pętle z licznikiem. Instrukcje cyklu o nieznanej liczbie kroków – pętle warunkowe. Zmienne tablicowe, działania na zmiennych tablicowych. Zmienne tekstowe, działania na zmiennych tekstowych, wbudowane funkcje tekstowe. Zastosowanie zmiennych tablicowych i tekstowych. Wykorzystanie pętli wyliczanych oraz instrukcji warunkowych. Integracja języka Visual Basic z arkuszem kalkulacyjnym. Wybrane zadania praktyczne realizowane w arkuszu kalkulacyjnym i języku Visual Basic.
Metody oceny:
Ćwiczenia oceniane na podstawie bieżącej pracy oraz samodzielnie wykonywanych sprawdzianów na poszczególnych etapach ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
Treichel W., Visual Basic dla studentów - podstawy programowania w Visual Basic 2010, Wyd. SalmaPress, 2011 Sikorski W., Wykłady z podstaw informatyki, Wyd. SalmaPress, 2009 Sysło M., Algorytmy, WSiP, 2006
Witryna www przedmiotu:
www.is.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=32
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
01 - zna podstawowe pojęcia występujące w językach programowania zorientowanych obiektowo, 02 - zna podstawowe struktury języka programowania na przykładzie języka Visual Basic.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
01 - posiada umiejętność opracowania algorytmu zagadnienia i przełożenia go na kod źródłowy, 02 - potrafi pracować w zintegrowanym środowisku programistycznym, 03 - opanował podstawy programowania w języku Visual Basic (wyrażenia matematyczne i logiczne, instrukcje warunkowe i pętle, komunikacja z użytkownikiem)
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
01 - potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: