- Nazwa przedmiotu:
- Ekonomika i prawo w Inżynierii Środowiska
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Halina Kłoss-Trębaczkiewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe i Specjalizacyjne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30 godz., Zajęcia audytoryjne 15 godz., Przygotowanie do zajęć audytoryjnych 2 godz., Zapoznanie się z literaturą 5 godz., Przygotowanie raportu 5 godz., Przygotowanie do zaliczenia, obecność na zaliczeniue 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów podstawowej wiedzy w zakresie ekonomi środowiska oraz najważniejszych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony środowiska. Ponadto celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą prawa i ekonomii w ochronie środowiska oraz ich funkcji w zarządzaniu środowiskiem.
- Treści kształcenia:
- Podstawy matematyki finansowej. Narzędzia analizy ekonomicznej. Instrumenty administracyjno-prawne i ekonomiczne w ochronie środowiska - zastosowania praktyczne
- Metody oceny:
- Pozytywne zaliczenie przez studentów wykładów oraz pozytywne zaliczenie zadań i projektów realizowanych na ćwiczeniach.
- Egzamin:
- Literatura:
- Prawo Unii Europejskiej. Zagadnienia systemowe. Barcz Jan., Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza, Warszawa 2006;
Prawo Unii Europejskiej. Zagadnienia systemowe. Prawo materialne i polityki, Warszawa 2005;
Międzynarodowe prawo środowiska, Maria M. Kenig-Witkowska, Wolters Kluwer Polska;
Prawo Unii Europejskiej z wprowadzeniem, Flisek A., C.H. BECK 2011;
Prawne podstawy ochrony środowiska, Lipiński A.,Wolters Kluwer business, Warszawa 2011;
obowiązujące akty prawne
EKONOMIA ZASOBÓW I ŚRODOWISKA, Łojewski S., Bydgoszcz 2007;
EKONOMIA ŚRODOWISKA I ZASOBÓW NATURALNYCH, Żylicz T., Warszawa 2004;
Matematyka finansowa, Pogdórska M., Klimkowska J., PWN 2011
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- 01 Posiada rozszerzoną wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej z ochrony wody w zakresie inżynierii środowiska oraz zna podstawowe akty prawa polskiego i Unii Europejskiej oraz obowiązujące normy i przepisy z zakresu ochrony środowiska
02Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, ekonomiki produkcji, nauk prawnych, humanistycznych i społecznych związaną z pozatechnicznymi aspektami wykonywanej pracy
03 Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- 01Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę techniczno-ekonomiczną układów technologicznych stosowanych w praktyce w zakresie zaopatrzenia w wode i odprowadzania ścieków
02 Zna zasady wydawania decyzji administracyjnych w ochronie środowiska lub przygotowywać dokumenty wymagane przy uzgadnianiu projektów z zakresu systemów wodociągowych i kanalizacyjnych
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- 01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania sie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
02 Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
03 Ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej, bioetyki i poszanowania prawa w tym praw autorskich
04 Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową
05 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
06 Rozumie potrzebę i odpowiedzialność przekazywania społeczeństwu –m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o osiągnięciach techniki i innych aspektach działalności inżynierskiej oraz potrafi przekazach takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: