- Nazwa przedmiotu:
- Węzły ciepłownicze
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Wiesław Szadkowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralna
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30 godz., Zajęcia projektowe 15 godz., Przygotowanie do zajęć projektowych 15 godz., Zapoznanie się z literaturą i normami 10 godz., Wykonanie projektu, obliczeń, rysunków, schematów i obliczeń 15 godz., Złożenie projektu i zaliczenia (obrona) 15 godz., Przygotowanie do zaliczenia, obecność na zaliczeniu 10 godz., Konsultacje 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 4
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- N
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- I. Cele kształcenia:
Przekazanie podstaw teoretycznych i wiedzy praktycznej o funkcjonowaniu węzłów ciepłowniczych jako jednego z elementów systemów ciepłowniczych.
II.Efekt kształcenia:
Wykształcenie praktycznych umiejętności w zakresie wykonywania obliczeń i projektowania podstawowych elementów węzłów ciepłowniczych, umiejętność doboru wymienników ciepła, automatyki, pomp obiegowych i cyrkulacyjnych, naczyń wzbiorczych, sposobów regulacjiparametrów pracy węzłów, zadań i funkcji węzłów ciepłowniczych.
- Treści kształcenia:
- Metody oceny:
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1.Kazimierz Żarski „Węzły Cieplne w Miejskich Systemach Ciepłowniczych” 1997 r
2.Katalogi pomp.
3.Katalogi armatury.
4.Katalogi wymienników ciepła.
4.Katalogi automatyki ciepłowniczej.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- 01.Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych typach węzłów ciepłowniczych (bezpośrednie, wymiennikowe, jednofunkcyjne i wielofunkcyjne, mieszane)
02.Ma uporządkowaną wiedze o składowych elementach węzłów ciepłowniczych (wymienniki ciepła, stabilizatory temperatury ciepłej wody, pompy, odmulacze, armatura, automatyczne zawory regulacyjne, zawory bezpieczeństwa, urządzenia pomiarowe przepływu i zużycia ciepła).
03.Zna sposoby określania zapotrzebowania mocy cieplnej, rozumie wykres regulacyjny i współpracę węzła cieplnego z siecią i instalacjami wewnętrznymi budynku.
Zaliczenie części teoretycznej wykładu na podstawie dwóch sprawdzianów pisemnych.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- 01.Potrafi wykonać projekt typowego węzła ciepłowniczego.
02.Potrafi dobrać średnice rurociągów, obliczyć przepływy dla wymienników c.w.u., dobrać zasobniki i stabilizatory temperatury ciepłej wody,
pompy obiegowe i cyrkulacyjne, armaturę, wymienniki c.o., układy zabezpieczające i stabilizujące ciśnienie, ciepłomierze, układy regulacyjne automatyki pogodowej i naczynia wzbiorcze).
03.Potrafi wykonać obliczenia oraz rysunek projektowanego węzła.
Zaliczenie na podstawie ustnej obrony projektu.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- 01.Ma świadomość społecznych i gospodarczych konsekwencji prawidłowego rozwiązania technologicznego projektu węzła, dobrania właściwych urządzeń, doboru energooszczędnych pomp oraz układów automatycznego sterowania w ramach podnoszenia energetycznej efektywności przemysłu i zrównoważonego rozwoju oraz redukcji zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych do atmosfery.
02.Zna odpowiedzialność za skutki pracy zespołowej w ramach wspólnie wykonywanego i bronionego projektu.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: