- Nazwa przedmiotu:
- Wymiana masy i ciepła
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab inż. Marian Rosiński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 45 godz., Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład3375h
- Ćwiczenia3375h
- Laboratorium0h
- Projekt3375h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Obliczanie przeponowych wymienników ciepła, przejmowanie ciepła przy skraplaniu pary, wymiana ciepła przez promieniowanie, procesy wymiany ciepła dla zaizolowanych rurociągów i wymienników ciepła.
- Treści kształcenia:
- Metody oceny:
- WYKŁADY: Zdanie egzaminu.
ĆWICZENIA PROJEKTOWE: Zaliczenie projektu i kolokwium.
OCENA ZINTEGROWANA: 0,6 W + 0,4 P
- Egzamin:
- Literatura:
- B. Staniszewski: Wymiana ciepła, PWN, 1980.
S. Wiśniewski, T.S. Wiśniewski: Wymiana ciepła, WNT, 2000.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna sposób obliczania przeponowych wymienników ciepła: woda-powietrze, para-woda i woda-para. Posiada wiedzę o procesach: przejmowania ciepła przy skraplaniu pary i przejmowania ciepła przy wrzeniu cieczy. Zna metody obliczania współczynników przejmowania ciepła przez konwekcję dla układów: przy kondensacji błonkowej na powierzchniach ciała stałego (pionowych, ukośnych i rurze poziomej), pęczkach rur poziomych dla pary suchej nasyconej i pary przegrzanej. Posiada wiedzę o rodzajach wrzenia i zna metodę obliczania współczynnika przenikania ciepła przy wrzeniu pęcherzykowym w warunkach konwekcji swobodnej i wymuszonej. Posiada wiedzę i potrafi opisać oraz ocenić wpływ grubości izolacji na warunki przekazywania ciepła dla izolowanych układów termodynamicznych (rurociągów, wymienników ciepła itp.). Ma wiedzę i potrafi opisać wymianę ciepła przez promieniowanie dla układów: pomiędzy powierzchnią niewklęsłą i ją otaczającą, pomiędzy powierzchniami szarymi dowolnie zlokalizowanymi. Zna właściwości promieniowania gazów i par czynników termodynamicznych.
SPOSÓB SPRAWDZENIA I OCENY: Egzamin pisemny i ustny z całości materiału.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi opisać, obliczyć i ocenić ścianki ożebrowane jako układy przekazujące ciepło (sprawność cieplną ścianki, współczynnik przenikania ciepła, strumień przekazywanego ciepła). Umie opracować projekt przeponowego wymiennika ciepła typu woda-powietrze. Umie obliczyć i ocenić współczynniki przejmowania ciepła przez konwekcję dla układów: skraplanie pary suchej nasyconej i pary przegrzanej na powierzchniach pionowych i pochyłych, na powierzchni wewnętrznej i zewnętrznej rur poziomych i pęczków rur poziomych, przy wrzeniu pęcherzykowym cieczy w warunkach konwekcji swobodnej i wymuszonej. Umie obliczyć i ocenić wpływ grubości izolacji na przekazywanie ciepła zaizolowanych rurociągów i przeponowych wymienników ciepła. Potrafi obliczyć wymianę ciepła przez promieniowanie pomiędzy powierzchnią niewklęsłą i powierzchnią ją otaczającą.
SPOSÓB SPRAWDZENIA I OCENY: Obrona projektu i pisemne kolokwium z całości materiału.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma świadomość wagi pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, także wpływu na środowisko i rozumie potrzebę systematycznego dokształcania się w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych.
SPOSÓB SPRAWDZENIA I OCENY: Ocena w trakcie prowadzenia zajęć.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: