- Nazwa przedmiotu:
- Gleboznawstwo
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Agnieszka Pusz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ochrona środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 45 godz., Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- 1. Poznanie właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz ich funkcji,
2. Rozumienie zjawisk i procesów zachodzących w środowisku glebowym w aspekcie jego ochrony,
3. Określanie i rozpoznawanie typów gleb w celu optymalnego ich zagospodarowania.
- Treści kształcenia:
- Metody oceny:
- Egzamin w formie pisemnej.
Obecność na ćwiczeniach laboratoryjnych obowiązkowa, zaliczenie sprawozdań z poszczególnych zajęć, kolokwium
Ocena zintegrowana = ocena z wykładu x 0,55 + ocena z ćwiczeń laboratoryjnych x 0,45
- Egzamin:
- Literatura:
- 1.Białousz S., Skłodowski P.: Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1999, 2007.
2.Kotarbiński J., Urbaniak-Biernacka U.: Podstawy nauk o ziemi, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1991.
3.Konecka-Batley K., Czępińska-Kamińska D., Janowska E.: Systematyka i kartografia gleb, Wyd. SGGW 1999.
4.Kuźnicki F., Białousz S., Skłodowski P.: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN. Warszawa 1979.
5.Mocek, S. Drzymała, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Wyd. UP Poznań, 2010.
6.Zawadzki S.: Gleboznawstwo, praca zbiorowa, PWRiL, Warszawa 1999.
7.Zawadzki S. Podstawy gleboznawstwa. PWRiL, Warszawa 2002.
8.Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
9.Bednarek R., Prusinkiewicz Z. Geografia gleb. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.
10.Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę z zakresu powierzchni ziemi, w tym na temat funkcji oraz właściwości fizycznych i chemicznych gleb
Zna i rozumie zjawiska i procesy zachodzące w środowisku glebowym w aspekcie jego ochrony
Posiada wiedzę na temat określania i rozpoznawania głównych typów gleb w celu optymalnego ich zagospodarowania
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Posiada umiejętność dotyczącą pobierania próbek glebowych do badań z różnych poziomów profilu glebowego
Potrafi samodzielnie wykonać oznaczenia podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleb w terenie i laboratorium
Potrafi przeprowadzić prawidłową ocenę uzyskanych wyników analiz właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wyciągnąć wnioski
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności - potrafi formułować problemy dotyczące interpretacji badań w celu pogłębienia rozumienia zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
Posiada umiejętność pracy w zespole - ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania oraz poszanowania praw autorskich
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: