Nazwa przedmiotu:
Gleboznawstwo
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Agnieszka Pusz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ochrona środowiska
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 45 godz., Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
0
Cel przedmiotu:
1. Poznanie właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz ich funkcji, 2. Rozumienie zjawisk i procesów zachodzących w środowisku glebowym w aspekcie jego ochrony, 3. Określanie i rozpoznawanie typów gleb w celu optymalnego ich zagospodarowania.
Treści kształcenia:
Metody oceny:
Egzamin w formie pisemnej. Obecność na ćwiczeniach laboratoryjnych obowiązkowa, zaliczenie sprawozdań z poszczególnych zajęć, kolokwium Ocena zintegrowana = ocena z wykładu x 0,55 + ocena z ćwiczeń laboratoryjnych x 0,45
Egzamin:
Literatura:
1.Białousz S., Skłodowski P.: Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1999, 2007. 2.Kotarbiński J., Urbaniak-Biernacka U.: Podstawy nauk o ziemi, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1991. 3.Konecka-Batley K., Czępińska-Kamińska D., Janowska E.: Systematyka i kartografia gleb, Wyd. SGGW 1999. 4.Kuźnicki F., Białousz S., Skłodowski P.: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN. Warszawa 1979. 5.Mocek, S. Drzymała, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Wyd. UP Poznań, 2010. 6.Zawadzki S.: Gleboznawstwo, praca zbiorowa, PWRiL, Warszawa 1999. 7.Zawadzki S. Podstawy gleboznawstwa. PWRiL, Warszawa 2002. 8.Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 9.Bednarek R., Prusinkiewicz Z. Geografia gleb. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002. 10.Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę z zakresu powierzchni ziemi, w tym na temat funkcji oraz właściwości fizycznych i chemicznych gleb Zna i rozumie zjawiska i procesy zachodzące w środowisku glebowym w aspekcie jego ochrony Posiada wiedzę na temat określania i rozpoznawania głównych typów gleb w celu optymalnego ich zagospodarowania
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Posiada umiejętność dotyczącą pobierania próbek glebowych do badań z różnych poziomów profilu glebowego Potrafi samodzielnie wykonać oznaczenia podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleb w terenie i laboratorium Potrafi przeprowadzić prawidłową ocenę uzyskanych wyników analiz właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wyciągnąć wnioski
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności - potrafi formułować problemy dotyczące interpretacji badań w celu pogłębienia rozumienia zjawisk i procesów zachodzących w środowisku Posiada umiejętność pracy w zespole - ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania oraz poszanowania praw autorskich
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: