Nazwa przedmiotu:
Racjonalne gospodarowanie energią
Koordynator przedmiotu:
WYKŁAD Prof.nzw.dr hab. inz. Krzysztof Wojdyga ĆWICZENIA Mgr inż. Ewelina Różycka Dr inż. Maciej Chorzelski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ochrona środowiska
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 45 godz., Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium225h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
0
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie wiadomości z zakresu zaopatrzenie gmin i miast w nośniki energetyczne z uwzględnieniem takich zagadnień jak: podstaw prawnych a szczególnie zapisów ustawy o samorządach – w zakresie zadań własnych gmin, ustawo Prawo Energetyczne i rozporządzeń związanych, ustawa o termomodernizacji obiektów budowlanych oraz poznanie znaczeń merytorycznych pojęć: bezpieczeństwo energetyczne, planowanie zaopatrzenia w energię, baza paliwowa, technologie energetyczne obejmujące kotły ciepłownicze i energetyczne, turbiny parowe i gazowe, kogenerację w wytwarzaniu energii elektrycznej i ciepła, rolę miejskich systemów ciepłowniczych i gazowych, oraz takich problemów jak metody ograniczania emisji gazów cieplarnianych i pyłów w sektorze energetyki komunalnej szczególnie w zakresie stosowania ekologicznych rozwiązań i paliw no biopaliw. Podstawy audytów energetycznych. Energetyka a zrównoważony rozwój. Za i przeciw energii jądrowej.
Treści kształcenia:
ĆWICZENIA Samodzielne opracowanie wybranego zagadnienia z problematyki zaopatrzenia w energię oraz związanego z nim wpływu procesów energetycznych na środowisko– prezentacja tematu, poprowadzenie dyskusji. 15 godzin.
Metody oceny:
WYKŁAD Test zaliczający pisemny ĆWICZENIA Prezentacja i zaliczenie referatu w czasie ćwiczeń OCENA ZINTEGROWANA Średnia z ocen : 1) Ocena z testu zaliczającego wykład 2) Ocena z ćwiczeń audytoryjnych
Egzamin:
Literatura:
1 Kucowski J. i inni. Energetyka w ochronie środowiska. WNT Warszawa1997 2 Rybak W. Spalanie i współspalanie biopaliw stałych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 2006 r. 3.Skrobek J.Kalina J. Gazowe układy kogeneracyjne WNT, Warszawa 2005 r. 4.Szkarowski A, Łatowski L. Ciepłownictwo. WNT , Warszawa 2006 r. 5.Ustawa Prawo Energetyczne , Dyrektywy UE.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę z zakresu gospodarowania paliwami z uwzględnieniem technologii spalania i ich wpływu na środowisko. Posiada ogólną orientację w aktualnych trendach rozwojowych w zakresie efektywności energetycznej w instalacjach przemysłowych i budownictwie, w tym wiedzę dotyczącą zrównoważonego rozwoju systemów energetycznych Posiada podstawową wiedzę dotyczącą transferu technologii związaną z efektywnością energetyczną w zakresie ochrony środowiska.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi pozyskiwać i rozumie informacje z literatury, baz danych i innych źródeł dotyczacej racjonalizacji zużycia energii; potrafi interpretować uzyskane informacje, oraz oceniać ich rzetelność i wyciągać z nich wnioski, formułować i uzasadniać opinie Potrafi samodzielnie przedstawić wyniki badań własnych w postaci samodzielnie przygotowanej rozprawy (referatu) dotyczacej efektywności energetycznej produkcji i uzytkowania energii oraz potrafi określić efekt ekologiczny takich działań. Potrafi stosować zasady racjonalnego gospodarowania zasobami naturalnymi oraz energią. Wykazuje umiejętności, które wykorzystuje do rozwiazywania problemów związanych z efektywnością energetyczną i racjonalizacja zuzycia paliw.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie efektywności energetycznej i racjonalizacji zużycia paliw,rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych z uwzględnieniem najnowszych rozwiązań technicznych w Polsce i na świecie. Potrafi formułować problemy w celu pogłębienia zrozumienia ważności problematyki efektywności energetycznej i jej wpływu na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: