- Nazwa przedmiotu:
- Racjonalne gospodarowanie energią
- Koordynator przedmiotu:
- WYKŁAD
Prof.nzw.dr hab. inz. Krzysztof Wojdyga
ĆWICZENIA
Mgr inż. Ewelina Różycka
Dr inż. Maciej Chorzelski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ochrona środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 45 godz., Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie wiadomości z zakresu zaopatrzenie gmin i miast w nośniki energetyczne z uwzględnieniem takich zagadnień jak: podstaw prawnych a szczególnie zapisów ustawy o samorządach – w zakresie zadań własnych gmin, ustawo Prawo Energetyczne i rozporządzeń związanych, ustawa o termomodernizacji obiektów budowlanych oraz poznanie znaczeń merytorycznych pojęć: bezpieczeństwo energetyczne, planowanie zaopatrzenia w energię, baza paliwowa, technologie energetyczne obejmujące kotły ciepłownicze i energetyczne, turbiny parowe i gazowe, kogenerację w wytwarzaniu energii elektrycznej i ciepła, rolę miejskich systemów ciepłowniczych i gazowych, oraz takich problemów jak metody ograniczania emisji gazów cieplarnianych i pyłów w sektorze energetyki komunalnej szczególnie w zakresie stosowania ekologicznych rozwiązań i paliw no biopaliw. Podstawy audytów energetycznych. Energetyka a zrównoważony rozwój. Za i przeciw energii jądrowej.
- Treści kształcenia:
- ĆWICZENIA
Samodzielne opracowanie wybranego zagadnienia z problematyki zaopatrzenia w energię oraz związanego z nim wpływu procesów energetycznych na środowisko– prezentacja tematu, poprowadzenie dyskusji. 15 godzin.
- Metody oceny:
- WYKŁAD
Test zaliczający pisemny
ĆWICZENIA
Prezentacja i zaliczenie referatu w czasie ćwiczeń
OCENA ZINTEGROWANA
Średnia z ocen : 1) Ocena z testu zaliczającego wykład 2) Ocena z ćwiczeń audytoryjnych
- Egzamin:
- Literatura:
- 1 Kucowski J. i inni. Energetyka w ochronie środowiska. WNT Warszawa1997
2 Rybak W. Spalanie i współspalanie biopaliw stałych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 2006 r.
3.Skrobek J.Kalina J. Gazowe układy kogeneracyjne WNT, Warszawa 2005 r.
4.Szkarowski A, Łatowski L. Ciepłownictwo. WNT , Warszawa 2006 r.
5.Ustawa Prawo Energetyczne , Dyrektywy UE.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę z zakresu gospodarowania paliwami z uwzględnieniem technologii spalania i ich wpływu na środowisko.
Posiada ogólną orientację w aktualnych trendach rozwojowych w zakresie efektywności energetycznej w instalacjach przemysłowych i budownictwie, w tym wiedzę dotyczącą zrównoważonego rozwoju systemów energetycznych
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą transferu technologii związaną z efektywnością energetyczną w zakresie ochrony środowiska.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi pozyskiwać i rozumie informacje z literatury, baz danych i innych źródeł dotyczacej racjonalizacji zużycia energii; potrafi interpretować uzyskane informacje, oraz oceniać ich rzetelność i wyciągać z nich wnioski, formułować i uzasadniać opinie
Potrafi samodzielnie przedstawić wyniki badań własnych w postaci samodzielnie przygotowanej rozprawy (referatu) dotyczacej efektywności energetycznej produkcji i uzytkowania energii oraz potrafi określić efekt ekologiczny takich działań.
Potrafi stosować zasady racjonalnego gospodarowania zasobami naturalnymi oraz energią. Wykazuje umiejętności, które wykorzystuje do rozwiazywania problemów związanych z efektywnością energetyczną i racjonalizacja zuzycia paliw.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie efektywności energetycznej i racjonalizacji zużycia paliw,rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych z uwzględnieniem najnowszych rozwiązań technicznych w Polsce i na świecie.
Potrafi formułować problemy w celu pogłębienia zrozumienia ważności problematyki efektywności energetycznej i jej wpływu na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: