- Nazwa przedmiotu:
- Hydrologia
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż Marek Nawalany
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ochrona środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 45 godz., Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Rozumienie procesów, zjawisk i praw rządzących obiegiem wody w geosystemach w różnych skalach czasowych i przestrzennych; rozumienie powiązań pomiędzy zjawiskami hydrologicznymi a potrzebami wodnymi i działalnością człowieka
- Treści kształcenia:
- ćwiczenia(treści merytoryczne)
Przedmiot i zadania hydrologii. Hydrologia w ochronie środowiska. Ujęcie hydrologii w różnych uczelniach. Sposób prowadzenia zajęć i wymagania odnośnie zaliczenia przedmiotu. Zalecana literatura podstawowa i uzupełniajaca. Informacja hydrologiczna w internecie.
Metody i przyrządy pomiarowe w hydrologii.
Wyznaczanie krzywej przepływu.
Przepływy charakterystyczne – przepływy główne i o oznaczonym czasie trwania.
Przepływy konwencjonalne.
Badanie jednorodności ciągów pomiarowych na przykładzie przepływów maksymalnych.
Przepływy maksymalne o określonym prawdopodobieństwie przewyższenia.
Charakterystyki wezbrań i niżówek.
Metody określania charakterystyk przepływu w sytuacjach niepełnej informacji o przepływie.
- Metody oceny:
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. E. Bajkiewicz-Grabowska, Z. Mikulski, Hydrologia Ogólna, PWN, Warszawa 1999
2. M. Ozga-Zielińska, J.Brzeziński, Hydrologia Stosowana, PWN, Warszawa, 1994
3. A. Wartd, S.Trimble, Environmental Hydrology, Lewis Publishers, Boston 2003
4. U. Soczyńskiej (red.), Hydrologia Dynamiczna
5. Z. Pasławski, Metody Hydrometrii Rzecznej
6. M. Ozga-Zielińska, E. Kupczyk, B. Ozga-Zieliński, R. Suligowski, J. Niedbała, J. Brzeziński, Powodziogenność rzek pod kątem bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych i zagrożenia powodziowego
7. M. Ozga-Zielińska, J. Brzeziński, B. Ozga-Zieliński, Zasady obliczania przepływów rocznych o określonym prawdopodobieństwie przewyższenia
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Rozumie dynamikę procesów i zjawisk oraz prawa rządzące obiegiem wody w geosystemach w różnych skalach czasowych i przestrzennych.
Rozumie powiązania pomiędzy zjawiskami hydrologicznymi a potrzebami wodnymi i działalnością człowieka.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- potrafi zapisać i interpretować bilanse wodne dla poszczególnych obiektów cyklu hydrologicznego
stosuje metody statystyczne do interpretacji hydrologicznych danych pomiarowych do zagadnień gospodarczo-wodnych
potrafi wykonać proste pomiary hydrometryczne
potrafi dokonać prostej symulacji komputerowej zjawisk a przepływu w korycie rzecznym
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- potrafi formułować problemy ekonomiczne i społeczne związane z powodziami i suszami
potrafi wskazać właściwe rozwiązania w przypadku konfliktów związanych z brakiem lub nadmiarem wody
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: