- Nazwa przedmiotu:
- Mechanika płynów
- Koordynator przedmiotu:
- Wykład: prof. dr hab. inż. Marek Mitosek
Ćwiczenia audytoryjne: mgr inż. Michał Kubrak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ochrona środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30 godz., Zajęcia audytoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć audytoryjnych 15 godz., Przygotowanie do kolokwiów 30 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 30 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium450h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- T
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Zrozumienie zjawisk i praw opisujących stan spoczynku oraz ruch cieczy i gazu ze szczególnym ukierunkowaniem na zagadnieniach ochrony środowiska. Umiejętność stosowania wiedzy w zakresie obliczania parametrów hydraulicznych płynów dla stanu spoczynku, przepływu cieczy w przewodach, rzekach i kanałach i w ośrodkach porowatych, wypływu cieczy i gazu oraz współpracy pompy z przewodem. Wprowadzenie do zagadnień usuwania zanieczyszczeń w procesie sedymentacji i filtracji osadu.Poznanie metod pomiarowymi wybranych wielkości hydraulicznych płynów, w tym lepkości, ciśnienia oraz strumienia objętości.
- Treści kształcenia:
- potrafi pracować samodzielnie studiując wybrane zagadnienia
ma świadomość konieczności stałego pogłębiania wiedzy Ciecz w stanie spoczynku. Manometry cieczowe. Prawo Pascala. Parcie i wypór. Hydrauliczne obliczanie przewodów krótkich. Współpraca pompy z przewodem. Ruch jednostajny w korytach otwartych. Przewody kanalizacyjne. Wypływ przez otwory. Przelewy o ostrej krawędzi. Studnie. Pomiary natężenia przepływu. Sedymentacja cząstek.
posiada umiejętność obliczania wybranych parametrów fizycznych cieczy i gazu w stanie spoczynku, w strumieniu cieczy oraz wypływu cieczy i gazu
potrafi, przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty praktyczne, w zastosowaniu do ochrony środowiska potrafi pracować samodzielnie studiując wybrane zagadnienia
ma świadomość konieczności stałego pogłębiania wiedzy
- Metody oceny:
- Wykłady - egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - 2 kolokwia
Ocena zintegrowana = 0.6 Egzamin + 0.4 Ćwiczenia audytoryjne.
- Egzamin:
- T
- Literatura:
- 1. M. Mitosek „Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska” OWPW, 2014
2. M. Mitosek „Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska” Wyd. Nauk.PWN, 2001
3. M.Mitosek, M.Matlak, A.Kodura „Zbiór zadań z hydrauliki dla inżynierii i ochrony środowiska” OWPW, 2008
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- posiada wiedzę z mechaniki płynów, w tym podstawową wiedzę na temat zjawisk i praw dotyczących stanu spoczynku oraz przepływu cieczy i gazu.
rozumie sens i praktyczne znaczenie wybranych zjawisk fizycznych występujących w strumieniu cieczy i gazu właściwych dla kierunku ochrony środowiska oraz inżynierii środowiska
zapoznał się z wybranymi metodami pomiaru wybranych właściwości fizycznych płynów oraz fizycznymi sposobami usuwania cząstek stałych ze strumienia cieczy
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- posiada umiejętność obliczania wybranych parametrów fizycznych cieczy i gazu w stanie spoczynku, w strumieniu cieczy oraz wypływu cieczy i gazu
potrafi, przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty praktyczne, w zastosowaniu do ochrony środowiska
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- potrafi pracować samodzielnie studiując wybrane zagadnienia
ma świadomość konieczności stałego pogłębiania wiedzy
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: