- Nazwa przedmiotu:
- Ochrona przyrody
- Koordynator przedmiotu:
- dr Bożenna Słomczyńska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ochrona środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 45 godz., Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności posługiwania się skutecznymi instrumentami ochrony zasobów przyrody oraz stosowania zdobytej wiedzy w podejmowaniu decyzji gospodarczych i politycznych.
- Treści kształcenia:
- Metody oceny:
- Warunki zaliczenia wykładu
Zaliczenie - test
Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych
Ćwiczenia laboratoryjne – kontrola bieżąca z przygotowania teoretycznego
Sposób zaliczania i oceny na ćwiczeniach – sprawdzian wiadomości
Ocena z egzaminu • 0,7 + ocena z laboratorium • 0,3
- Egzamin:
- Literatura:
- Literatura
Symonides E.:Ochrona przyrody. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010
Pullin A.S.: Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
Andrzejewski R., Weigle A. (red.): Polskie
studium różnorodności biologicznej. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Warszawa 1993
Andrzejewski R., Weigle A.(red.) Różnorodność biologiczna Polski. Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska, Warszawa 2003
Krajowa strategia ochrony różnorodności biologicznej oraz ochrona georóżnorodności. Kom. Nauk. „Człowiek i Środowisko” PAN, 1998
Kozłowski S.: W drodze do ekorozwoju. PWN, Warszawa, 1997
Chmielewski T.(red.): Problemy organizacji i funkcjonowania systemu ostoi siedliskowych NATURA 2000 w Polsce. Komitet "Człowiek i Środowisko" przy Prezydium PAN, Warszawa - Lublin 2004
Krajowa strategia ochrony i umiarkowanego użytkowania różnorodności biologicznej wraz z programem działań. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2003
Piękoś-Mirkowa H., Mirek Z.: Atlas roślin chronionych. MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2003
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna strategię ochrony żywych i nieożywionych zasobów przyrody, strategię ochrony przyrody Unii Europejskiej, ochronę różnorodności biologicznej i krajobrazowej , konwencje międzynarodowe i deklaracje w sprawie ochrony bioróżnorodności, ochronę przyrody w Polsce - jej organizację i akty prawne
Zna formy ochrony przyrody - parki narodowe, parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu, rezerwaty przyrody, ochronę indywidualną, metody ochrony biernej (ścisłej), czynnej, ochronę gatunkową roślin i zwierząt; gatunki rzadkie, zanikanie siedlisk i wymieranie gatunków; sieć obszarów NATURA 2000 w Polsce
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi pozyskiwać i rozumie informacje z literatury i innych źródeł w zakresie szeroko pojmowanej ochrony przyrody
Posługuje się poprawnie terminologią i nomenklaturą stosowaną w dziedzinie ochrony przyrody dotyczącą metod ochrony ekosystemów, tworów i składników przyrody; rozumie koncepcje ochrony przyrody, strategię ochrony przyrody UE oraz organizację i stosowane formy ochrony przyrody w Polsce
Potrafi stosować zasady racjonalnego gospodarowania zasobami przyrodniczymi
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie ochrony przyrody i w dziedzinach pokrewnych w związku z rosnącym zagrożeniem siedlisk roślin i zwierząt wskutek działalności człowieka
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: