Nazwa przedmiotu:
Zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. PW dr hab. inż. Katarzyna Juda-Rezler, mgr inż. Magdalena Reizer
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ochrona środowiska
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 45 godz., Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium225h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
0
Cel przedmiotu:
Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi zagrożeniami cywilizacyjnymi dla społeczeństwa i środowiska ziemskiego, ich przyczynami (przyrost demograficzny, rozwój techniki, powszechna urbanizacja, zbrojenia i wojny, stosunki społeczno-ekonomiczne, modele życia, starzenie się społeczeństw) i skutkami (globalne zmiany klimatyczne, zubożenie warstwy ozonowej w stratosferze, ubytki lasów, zanik różnorodności biologicznej, zanieczyszczenia komponentów środowiska, schorzenia i patologie indywidualne i społeczne). Omawiane są także te z zagrożeń naturalnych, na przebieg których człowiek ma wpływ, bezpośredni lub pośredni. Zadania realizowane w trakcie ćwiczeń mają uświadomić studentom, oraz pomóc zrozumieć, skutki zagrożeń, których bardzo często nie uświadamiamy sobie z należytą powagą i odwagą.
Treści kształcenia:
Metody oceny:
Kolokwium zaliczające wykład (pytania testowe i otwarte). Wymagane min. 50% punktów. Zaliczenie ćwiczeń - 1 kolokwium i zaliczenie poszczególnych ćwiczeń audytoryjnych. Wymagane min. 50% punktów. Ocena zintegrowana złożona w 50% z zaliczenia wykładu i 50% z zaliczenia ćwiczeń.
Egzamin:
Literatura:
1. Zeszyt 4/2010 kwartalnika Nauka (PAN): Raport o zagrożeniach 2. K. Juda-Rezler: Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006. 3. Z.W. Kundzewicz, P. Kowalczak: Zmiany klimatu i ich skutki. Kurpisz S.A., Poznań 2008. 4. Najnowsze raporty Organizacji Światowych: EEA, WHO, UNEP/ONZ, OECD, IEA. 5. Dzienniki codzienne (analiza aktualnej sytuacji na świecie w aspekcie pojawiających się zagrożeń).
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę o czynnikach wpływających na poziom rozwoju społecznego Posiada wiedzę o ludzkich i naturalnych zagrożeniach dla środowiska ziemskiego Posiada wiedzę o ludzkich zagrożeniach dla społeczeństwa: "schorzeniach” i „patologiach” indywidualnych i społecznych
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Posiada umiejętność korzystania ze źródeł internetowych i baz danych w celu pozyskania danych koniecznych do oceny rozwoju społecznego i presji antropogenicznej na środowisko Potrafi ocenić poziom zrównoważonego rozwoju i wskaźnik rozwoju społecznego krajów Potrafi wykorzystać dane statystyczne do oceny potencjalnych zagrożeń środowiska danego kraju Potrafi obliczyć emisję CO2 z energetycznego spalania paliw Potrafi ocenić wpływ zagrożeń tradycyjnych i cywilizacyjnych na schorzenia i patologie społeczne i indywidualne
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Posiada umiejętność pracy w zespole i odpowiedzialności za wykonywane zadania Ma świadomość wagi oraz dynamiki zagrożeń cywilizacyjnych i ich wpływu na środowisko, społeczeństwo i jednostkę
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: