- Nazwa przedmiotu:
- Ochrona środowiska w transporcie
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Artur Badyda - prowadzący wykład
mgr inż. Anna Gayer - prowadząca projekty
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ochrona środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 45 godz., Zajęcia laboratoryjne 30 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz., Zapoznanie się z literaturą 15 godz., Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30 godz., Przygotowanie raportu 10 godz., Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej oddziaływania środków transportu i infrastruktury transportowej na środowisko. Zaprezentowane zostaną sposoby przeciwdziałania i minimalizowania wpływu transportu na różne komponenty środowiska, zarówno przyrodniczego, jak i społecznego. Studenci zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat prawidłowego projektowania infrastruktury transportowej, sposobów jej lokalizowania i uwzględniania potrzeb środowiska w fazie projektowania, budowy i eksploatacji. Szczególny nacisk zostanie położony na aspekty związane z infrastrukturą drogową, a zwłaszcza z dużymi przedsięwzięciami drogowymi, jak autostrady i drogi ekspresowe. Przedstawione zostaną również elementarne informacje dotyczące transportu lotniczego, kolejowego i wodnego. Zasygnalizowane zostaną także kwestie związane z transportem w dużych aglomeracjach miejskich, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu ochron środowiska społecznego.
- Treści kształcenia:
- Metody oceny:
- 1. Warunek zaliczenia wykładu: pozytywna ocena ze sprawdzianu testowego.
2. Warunek zaliczenia ćwiczeń projektowych: pozytywna ocena z pracy projektowej.
3. Ocena zintegrowana: 0,5*ocena ze sprawdzianu testowego + 0,5*ocena z pracy projektowej
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Chłopek Z.: „Pojazdy samochodowe. Ochrona środowiska naturalnego”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 2002
2. Datka. S, Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1999
3. Merkisz J.: „Ekologiczne problemy silników spalinowych. Tom I”. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. Poznań 1998
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę z zakresu oddziaływania infrastruktury i środków transportu na środowisko przyrodnicze i społeczne
Posiada wiedzę w zakresie sposobów zapobiegania i ograniczania negatywnego wpływu transportu na środowisko
Posiada podstawową wiedzę w zakresie doboru urządzeń ograniczających niekorzystny wpływ transportu drogowego na środowisko
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Posiada umiejętności w zakresie oceny wpływu różnych aktywności związanych z realizowaniem i funkcjonowaniem infrastruktury transportowej na środowisko
Posiada umiejętności w zakresie doboru podstawowych urządzeń i instalacji ochrony środowiska przed zagrożeniami związanymi z budową i eksploatacją infrastruktury transportowej, w szczególności infrastruktury transportu drogowego
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma świadomość zdobytej wiedzy i doświadczenia, potrafi określić kierunki dalszego uczenia się oraz realizować proces samokształcenia w zakresie związanym z oceną wpływu transportu na środowisko, potrafi przekazywać zdobytą wiedzę w sposób zrozumiały dla osób nie mających przygotowania merytorycznego w zakresie ochrony środowiska
Potrafi formułować problemy, skłaniające do pogłębiania określonych zagadnień związanych z oddziaływaniem transportu na środowisko oraz metodami ochrony tego środowiska przez niekorzystnym wpływem, pracując zarówno w grupie, jak i samodzielnie
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: