- Nazwa przedmiotu:
- Zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Bartosz Czyżkowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ochrona środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 15 godz., Zajęcia laboratoryjne 15 godz., Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 10 godz., Zapoznanie się z literaturą 10 godz., Przygotowanie raportu 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- 0
- Cel przedmiotu:
- Nabycie przez studentów umiejętności oceny stopnia zgodności wybranych działań z teorią i praktyką zrównoważonego rozwoju.
- Treści kształcenia:
- Metody oceny:
- Wykład - test wielokrotnego wyboru sprawdzający przyswojenie przez studenta treści podanych na wykładach.
Ćwiczenia - ocena agregatowa na podstawie ocen cząstkowych z:
1. części prezentacyjnej dotyczącej zadanych zagadnień ZR
2. części zadaniowej
3. części projektowej.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Borys Tadeusz (red.), „Wskaźniki ekorozwoju”
2. Broniewicz Elżbieta (red.), „Stan i perspektywy rozwoju zrównoważonego”
3. Jeżowski Piotr (red. nauk.), „Ekonomiczne problemy ochrony środowiska i rozwoju zrównoważonego w XXI wieku”
4. Kozłowski Stefan, „Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku”
5. Małachowski Krzysztof (red.), „Gospodarka a środowisko i ekologia”
6. Marciniak Stefan (red. nauk.), „Makro i mikro ekonomia dla inżynierów”
7. Opschoor Hans (red. nauk.), Henk Folmer, Landis Gabel; Tomasz Żylicz (red. nauk. wydania polskiego), „Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych”
8. Papuziński Andrzej (red.), „Zrównoważony rozwój. Od utopii do praw człowieka”
9. Tietenberg Tom, „Environmental and Natural Resource Economics”
10. UNDSD, „Revising Indicators of Sustainable Development – Status and Options”
11. Woś Augustyn, „Ekonomika odnawialnych zasobów naturalnych”
12. Żylicz Tomasz, „Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych”
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę pozwalającą ocenić stan zrównoważonego rozwoju dla danej społeczności lub jednostki administracyjnej
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi oceniać wpływ efektu zewnętrznego w działaniach mających uboczny wpływ na środowisko
Potrafi obliczać bieżącą i przyszłą wartość elementów środowiska
Potrafi wykonywać wskaźnikową analizę stopnia zrównoważonego rozwoju
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko naturalne i społeczne, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: