Nazwa przedmiotu:
Logika formalna
Koordynator przedmiotu:
mgr Justyna Szatan
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A12_LF
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
109 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu: 11 godz., samodzielne opracowanie wyników z przeprowadzonych ćwiczeń 10 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do kolokwium 10 godz., indywidualna praca z programem: 30 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt. ECTS (48 godz., w tym: praca na wykładach: 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych: 30 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt. ECTS (80 godzin, w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych: 30 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz., samodzielne opracowanie wyników z przeprowadzonych ćwiczeń 10 godz., indywidualna praca z programem: 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu w zakresie praktycznym: 8 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład150h
  • Ćwiczenia150h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagane są podstawowe wiadomości z matematyki i informatyki (na poziomie licealnym).
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Ogólnym celem wykładu przedstawienie metod formalnych, sztucznych języków i elementów logiki formalnej wraz z podstawami teorii zbiorów w odniesieniu do analiz i sytuacji prawno-administracyjnych. Ćwiczenia mają na celu rozwinięcie praktycznej umiejętności zastosowania poznanej na wykładzie aparatury pojęciowej oraz pogłębienie poznanej problematyki. Studenci w ramach sprawdzenia będą mogli samodzielnie przygotowywać i opracowywać niektóre, poznane na wykładach tematy i zagadnienia.
Treści kształcenia:
Wykłady (tematy oraz zagadnienia): 1. Języki naturalne i sztuczne. Podstawowe rodzaje języków sztucznych. Język i metajęzyk. Aksjomatyzacja i formalizacja. Ogólny przedmiot zastosowań metod formalnych. Przykłady języków i teorii sformalizowanych: klasyczny rachunek zdań I. (1h) 2. Klasyczny rachunek zdań II. Klasyczny rachunek predykatów pierwszego rzędu I. (0,5h) 3. Klasyczny rachunek predykatów pierwszego rzędu II. (1h) 4. Metoda założeniowa dowodzenia tez w klasycznym rachunku zdań i klasycznym rachunku kwantyfikatorów. (2h) 5. Kategorie semantyczne, znak, symbol, nazwa, rodzaje nazw, oznaczanie, znaczenie. Podział nazw, relacje między zakresami nazw (diagramy Venna). (0,5h) 6. Sylogizmy i rachunki nazw. Wprowadzenie do sylogistyki, wnioskowania bezpośrednie (kwadrat logiczny, obwersja, konwersja, kontrapozycja). (1h) 7. Elementy semiotyki logicznej: pragmatyka, semantyka i syntaktyka. Pojęcie modelu teorii. (1h) 8. Elementy syntaktyki logicznej: pojęcie prawdy, jej definicje i podstawowe teorie (klasyczna, korespondencyjna teoria prawdy, teorie nieklasyczne: koherencyjna, pragmatyczna, bezcudzysłowowa, redundancyjna itp.). Konwencja T Tarskiego. Pojęcie prawdy w naukach formalnych, humanistycznych i przyrodniczych. (1h) 9. Elementy teorii mnogości i jej zastosowań do rozwiązywania problemów w administracji. (1h) 10. Dowodzenie w teoriach sformalizowanych i aksjomatycznych. Podstawowe własności teorii aksjomatycznych i sformalizowanych (zupełność, niesprzeczność, niezależność aksjomatów, rozstrzygalność). (1h) Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia): 1. Podział nazw, relacje między zakresami nazw (diagramy Venna). (1h) 2. Wprowadzenie do sylogistyki, wnioskowania bezpośrednie ( kwadrat logiczny, obwersja, konwersja, kontrapozycja). Sylogizmy. (2h) 3. Rachunek zdań – tautologie. (1h) 4. Wynikanie logiczne. Wnioskowanie dedukcyjne. Dowodzenie, sprawdzanie, wyjaśnianie. (1h) 5. Metoda założeniowa dowodzenia tez w klasycznym rachunku zdań i klasycznym rachunku kwantyfikatorów. (3h) 6. Definicje i definiowanie: rodzaje definicji i błędy definiowania. Błędy logiczne. Podział logiczny. (2h)
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów i ćwiczeń oraz aktywność na wykładach i ćwiczeniach. Zajęcia kończą się kolokwium podsumowująco-egzaminacyjnym, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury. Ocena końcowa z ćwiczeń przedmiotowych będzie określona na podstawie wyników kolokwiów i rozwiązywania zadań na ćwiczeniach. Na ocenę końcową z przedmiotu składają się: ocena z ćwiczeń (65%); aktywność i obecność na zajęciach (35%).
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Ludwik Borkowski „Logika Formalna. Systemy logiczne. Wstęp do metalogiki”, PWN Warszawa 1977; rozdziały: I, II, III, IV, V (par. 1, 2, 3), VII (par.1), IX (par. 1, 7). 2. Ludwik Borkowski „Elementy logiki formalnej.” Lublin 1991. Literatura uzupełniająca: 1. Kazimierz Kuratowski „Wstęp do teorii mnogości i topologii.”, PWN Warszawa 2004 (w zakresie omawianych na wykładzie zagadnień). 2. Barbara Stanosz „Ćwiczenia z logiki”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. (w zakresie omawianych na wykładzie zagadnień.) 3. T. Widła, D. Zienkiewicz, „Logika”, Warszawa 2006; 4. R. Brzeski, A. Malinowski, M. Pełka, „Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników”, Warszawa 2013
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student wie na czym polega formalizacja i zna podstawowe rodzaje języków sformalizowanych
Weryfikacja: kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06
Efekt W_02
Student wie o zastosowaniach metod formalnych w rozwiązywaniu problemów
Weryfikacja: kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06
Efekt W_03
Student wie, na czym polega różnica pomiędzy pragmatyką, syntaktyką i semantyką.
Weryfikacja: kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06
Efekt W_04
Zna podstawy klasycznego rachunku zdań i sylogistyki
Weryfikacja: kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06
Efekt W_05
Zna podstawy klasycznego rachunku predykatów
Weryfikacja: kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06
Efekt W_06
Zna podstawy teorii zbiorów
Weryfikacja: kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W05, S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi analizować nazwy oraz stosunki pomiędzy zakresami nazw, w tym z użyciem diagramów Venna.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń, kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_02
Potrafi korzystać z sylogizmów, praw kwadratu logicznego, stosować obwersję, konwersję, kontrapozycję.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń, kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_03
Potrafi rozstrzygać przy pomocy metody zero-jedynkowej, czy dane zdanie jest tautologią KRZ i sprawdzać poprawność wnioskowań.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń, kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_04
Potrafi dowodzić przy pomocy metody założeniowej tezy w klasycznym rachunku zdań i klasycznym rachunku predykatów.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń, kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
Efekt K_02
Ma świadomość konieczności zachowania spójności logicznej aktów prawnych i reguł społecznych wraz ze świadomością użyteczności zachowywania konsekwencji w myśleniu i postępowaniu.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06