- Nazwa przedmiotu:
- Prawo konstytucyjne
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Małgorzata Rzeszutko-Piotrowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_PK
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 125 godzin, w tym: udział w wykładach 20 godz., udział w ćwiczeniach 15 godz., przygotowanie się do zajęć 40 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 40 godz., napisanie referatu 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,75 pkt. ETCS (35 godz., w tym: udział w wykładach 20 godz., udział w ćwiczeniach 15 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 pkt. ETCS (33 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 3 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstawowych pojęć prawa i prawoznawstwa.
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Zajęcia mają na celu zdobycie przez studentów wiedzy związanej ze strukturą i działaniem organów państwowych na gruncie polskiej Konstytucji. Zasadniczym celem zajęć jest nie tylko przyswojenie przez studentów niezbędnej wiedzy teoretycznej, ale także umiejętność jej praktycznego wykorzystania. Po zakończonych zajęciach student powinien potrafić identyfikować problemy współczesnego prawa konstytucyjnego, głównie w zakresie ograniczeń konstytucyjnie chronionych praw i wolności.
Przedmiot jest zorganizowany w układzie problemowym.
Wykłady dotyczą teoretycznego przedstawienia fundamentalnych kwestii pojęciowych.
Ćwiczenia kształtują praktyczną umiejętność zastosowania aparatury pojęciowej oraz ugruntowują i pogłębiają problematykę niektórych zagadnień z wykładów oraz będą sprawdzianem samodzielnego opracowania niektórych zagadnień (tematów) w formie prezentacji multimedialnych. Będą także okazją do dyskusji między słuchaczami a prowadzącym, a także debaty ogólnostudenckiej na forum grupy.
- Treści kształcenia:
- 1) Zagadnienia wprowadzające w problematykę prawa konstytucyjnego
a) Pojęcie prawa konstytucyjnego.
b) Pozycja prawa konstytucyjnego w systemie prawa.
c) Źródła prawa konstytucyjnego
2) Miejsce prawa międzynarodowego w polskim porządku konstytucyjnym a charakter prawny aktów prawnych
a) Charakter prawny umowy międzynarodowej
b) Akty prawa Unii Europejskiej a system prawa w Polsce
c) Źródła prawa międzynarodowego
3) Podstawowe zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Polskiej.
a) Zasada demokratycznego państwa prawa
b) Zasada republikańskiej formy rządów.
c) Zasada wolności i praw człowieka i obywatela.
d) Zasada reprezentacji politycznej
e) Zasada podziału władzy i równowagi władz.
f) Zasada pluralizmu politycznego.
g) Zasad społecznej gospodarki rynkowej.
h) Zasada decentralizacji władzy publicznej i samorządu terytorialnego.
4) Prawa i obowiązki człowieka i obywatela w polskiej Konstytucji i aktach prawa międzynarodowego
a) Wolności i prawa gospodarcze społeczne i kulturalne w Konstytucji RP.
b) Podstawowe obowiązki obywateli RP
c) Karta Praw Podstawowych UE
5) Prawo wyborcze
a) Konstytucyjne zasady prawa wyborczego w Polsce
b) Tryb przeprowadzania wyborów w Polsce
6) Prezydent
a) Charakterystyka konstytucyjnej roli prezydenta RP.
b) Wybór i odpowiedzialność prezydenta RP.
7) Pozycja i struktura parlamentu 2
8) Funkcje parlamentu
a) Funkcje parlamentu.
b) Uprawnienia Sejmu w zakresie ustrojodawstwa.
c) Funkcja ustawodawcza Sejmu.
d) Inicjatywa ustawodawcza.
e) Kompetencje Senatu w zakresie ustawodawstwa.
f) Funkcja kontrolna Sejmu.
g) Interpelacje i zapytania poselskie.
h) Absolutorium i tryb jego uchwalania.
i) Kompetencje Zgromadzenia Narodowego.
9) Rząd
a) Pozycja ustrojowa Rady Ministrów.
b) Zadania i kompetencje Rady Ministrów.
c) Akty normatywne wydawane przez Radę Ministrów w Polsce.
d) Struktura naczelnych organów administracji państwowej w Polsce.
e) Skład i struktura Rady Ministrów.
f) Tryb działania RM.
g) Pozycja ministra w prawie polskim.
10) Realizacja praworządności w państwie
a) Trybunał Konstytucyjny.
b) Trybunał Stanu.
c) Rzecznik Praw Obywatelskich.
d) Najwyższa Izba Kontroli.
- Metody oceny:
- Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (forma pisemna). W celu uzyskania pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego należy uzyskać 50%+1 maksymalnej liczby punktów. Pod uwagę brany jest również aktywny udział studentów na zajęciach. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Wolters Kluwer SA 2015.
2. Polskie prawo konstytucyjne , red. W. Skrzydło, Oficyna Wyd. VERBA, Lublin 2010;
3. P. Chmielnicki (red.), Konstytucyjny system władz publicznych, LexisNexis, Warszawa 2009.
4. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
5. Prawo konstytucyjne i ustrój organów ochrony prawnej dla praktyków. Objaśnienia, wzory pism, kazusy i pytania, A. Biłgorajski, Wolters Kluwer, Warszawa 2012
6. D. Dudek (red.) Konstytucyjny system organów państwa, C.H. Beck, Warszawa 2013
7. P. Sarnecki, Ustroje konstytucyjne państw współczesnych, Wolters Kluwer, Warszawa 2012
8. D. Górecki, Polskie prawo konstytucyjne, Wolters Kluwer, Warszawa 2012
Literatura uzupełniająca:
1. M. Grzybowski (red.), Prawo konstytucyjne, Temida 2, Białystok 2008;
2. M. Granat, M. Zubik, Prawo konstytucyjne. Wybór aktów prawnych, LexisNexis, Warszawa 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem konstytucyjnych organów państwowych. Rozumie mechanizmy społeczne odnoszące się do funkcjonowania ogólnie rozumianej administracji.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w ramach dyskusji i omawiania problematyki wykładu. Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie i ćwiczeniach problematyki.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
- Efekt W_02
- Rozumie mechanizmy społeczne odnoszące się do funkcjonowania ogólnie rozumianej administracji, rozwoju lokalnego i regionalnego oraz historii administracji. Student wie, jakie są podstawowe wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w ramach dyskusji i omawiania problematyki wykładu. Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie i ćwiczeniach problematyki.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Student potrafi praktycznie korzystać z wiedzy na temat konstytucyjnych organów państwowych, zna mechanizmy decyzyjne.
Weryfikacja: Pytania ustne podczas wykładu w kontekście przedstawianej tematyki wykładu. Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w ramach dyskusji i omawiania problematyki wykładu. Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie i ćwiczeniach problematyki.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_02
- Student posiada umiejętność wyszukiwania informacji z tekstów źródłowych, zapisów konstytucji; Student potrafi poprawnie interpretować zgromadzone dane. Umie pracować w grupie przyjmując na siebie część zadań z powierzonego zakresu zadań.
Weryfikacja: Pytania ustne podczas wykładu w kontekście przedstawianej tematyki wykładu. Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w ramach dyskusji i omawiania problematyki wykładu. Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie i ćwiczeniach problematyki.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
- Efekt U_03
- Student posiada samodzielnego dokształcania się, poszukiwania informacji oraz zgłębiania wiedzy pozyskanej w toku zajęć.
Weryfikacja: Pytania ustne podczas wykładu w kontekście przedstawianej tematyki wykładu. Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w ramach dyskusji i omawiania problematyki wykładu. Zaliczeniowe kolokwium pisemne z pytaniami z zakresu omawianej na wykładzie i ćwiczeniach problematyki.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Student wykazuje się inicjatywą, elastycznością i samodzielnością – jako podstawami przygotowania i podejmowania decyzji w prostych problemach społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych,
Weryfikacja: Dyskusja na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_02
- Student wykazuje zdolność do formułowania opinii w ważnych sprawach społecznych
Weryfikacja: Dyskusja na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07