- Nazwa przedmiotu:
- Systemy i usługi informacyjne w administracji
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Bolesław Kowalczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A12_SUIA
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 58 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., przygotowanie się do zajęć 10 godz. w tym konsultacje 4 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 18 godz.,
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (34 godz., w tym:praca na wykładach 30 godz., konsultacje 4 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot pogłębia wiedzę kierunkową i rozwija umiejętności systemowego postrzegania administracji publicznej. Wykorzystuje wiedzę z przedmiotu: Technologie informacyjne., Prawo administracyjne i ustrój samorządu terytorialnego, Postepowanie administracyjne, Organizacja i zarządzanie w administracji publicznej.
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy, umiejętności i kompetencji przez studentów wykorzystania w administracji publicznej:
- systemów informacyjnych, baz danych i rejestrów, repozytoriów informacji publicznej i wiedzy o usługach publicznych;
- usług telekomunikacyjnych i teleinformatycznych, systemów informacyjnych i sieci informatycznych w tym powiadamiania i ostrzegania ludności;
- funkcjonalności i możliwości usługowych publicznych oraz prywatnych sieci telekomunikacyjnych i teleinformatycznych.
Przedmiot jest zorganizowany w układzie problemowym.
Wykłady dotyczą najważniejszych problemów, wyjaśnią kwestie teoretyczne oraz stanowią wprowadzenie do studiowania szerszych problemów.
Samodzielne studiowanie literatury rozwija i pogłębia wiedzę oraz ugruntowuje problematykę niektórych zagadnień z wykładów.
- Treści kształcenia:
- 1. Informacja i jej przekazywanie na odległość /2 godz.
Informacja i miara informacji. System informacyjny. Przykłady systemów informacyjnych administracji publicznej. Telekomunikacja i jej istota. Systemy telekomunikacyjne i teleinformatyczne. Teletransmisja.
2. Bazy danych administracji publicznej /2 godz.
Istota Ustawy o informatyzacji działalności podmiotów publicznych. Bazy i hurtownie danych. Rejestry i bazy danych w GUS, REGON, TERYT, TERYT2, inne. Rejestry publiczne PESEL, CEPiK, KRS, KEP, CEiDG, inne. Georeferencyjna Baza Danych Obiektów Topograficznych (GBDOT).
3. Dostęp do informacji publicznej i repozytoria wiedzy o usługach publicznych /2 godz.
Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Biuletyn informacji publicznej. Centralne repozytorium informacji publicznej DanePubliczne.gov.pl. Repozytorium wiedzy o usługach publicznych OBYWATEL.GOV.PL.
4. Elektroniczna platforma usług administracji publicznej (e-PUAP) /2 godz.
Istota i funkcje ePUAP. ePUAP2. Usługi AP na ePUAP. Profil zaufany na ePUAP. Usługi ePUAP dla AP. Zakładanie konta podmiotu publicznego na ePUAP. Elektroniczna skrzynka podawcza.
5. Systemy informacyjne o zagrożeniach //2 godz.
Rodzaje zagrożeń. Państwowy monitoring środowiska. Monitoring odpadów niebezpiecznych. Monitoring promieniowania jonizującego. Centrum ds. zdarzeń radiacyjnych. System Monitoringu i osłony kraju.
6. Systemy ostrzegania i alarmowania ludności /2 godz.
Istota i cel ostrzegania i alarmowania. Krajowy system wykrywania skażeń i alarmowania (KSWSiA. Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze. Systemy ostrzegania i alarmowania. Wykorzystanie usługi krótkich wiadomości (SMS) do powiadamiania ludności. RSO.
7. Architektura i usługi Internetu /2 godz.
Architektura i urządzenia Internetu. Protokoły sieciowe i transportowe. Transfer plików danych, WWW (World Wide Web), poczta elektroniczna. Przykłady usług i aplikacji internetowych.
8. Internet i jego rola w działaniach administracji publicznej /2 godz.
Strony internetowe organów administracji publicznej i ich rola w relacji urząd – obywatel. Zawartość strony internetowej AP. Biuletyn informacji Publicznej. Dostępność stron internetowych. Wymagania WCAG2.0. Koncepcja Smart City.
9. Publiczne stacjonarne sieci telekomunikacyjne /2 godz.
Podstawowe pojęcia dotyczące sieci telekomunikacyjnych. Struktura stacjonarnych publicznych sieci telekomunikacyjnych. Struktura sieci szerokopasmowej. Publiczna komutowana sieć telefoniczna.
10. Publiczne ruchome sieci telekomunikacyjne /2 godz.
Układ przestrzenny publicznych sieci ruchomych. System GSM 900 i 1800. System UMTS. System LTE.
11. Usługi i aplikacje publicznych stacjonarnych i ruchomych sieci telekomunikacyjnych /2 godz.
Istota usług telekomunikacyjnych. Usługi publicznych stacjonarnych sieci telekomunikacyjnych. Usługi publicznych sieci ruchomych. Publicznie dostępne usługi telekomunikacyjne. Usługi dla AP. Świadczenie usług telekomunikacyjnych. Zestawy usług. Oferta przedsiębiorców telekomunikacyjnych dla klientów indywidualnych i biznesowych.
12. Stacjonarne i ruchome sieci łączności elektronicznej służb publicznego bezpieczeństwa i ratownictwa /2 godz.
Sieci telefoniczne Policji oraz administracji rządowej. Systemy i sieci radiowe służb publicznego bezpieczeństwa i ratownictwa. Systemy TETRA i DMR. Model sieci łączności radiotelefonicznej PSP i PRM.
13. Rozległe sieci teleinformatyczne służb publicznego bezpieczeństwa i ratownictwa /2 godz.
Ogólnopolska Sieć Teleinformatyczna na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112 (OST 112). Sieć teleinformatyczna Policji. Sieć wirtualna Państwowej Straży Pożarnej. Sieć wirtualna dla Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Platforma lokalizacyjno-informacyjna z centralną bazą danych (PLI CBD).
14. Informatyczny System Osłony Kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami /2 godz.
Przeznaczenie systemu. Architektura ISOK. Komponenty programowe i infrastruktura techniczna ISOK. Usługi ISOK. Moduł mapowy. GEOPORTAL2.
15. Wspieranie rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych w Polsce /2 godz.
Zakres ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Działalność jednostek samorządu terytorialnego w zakresie telekomunikacji. Rozwój szerokopasmowych sieci dostępu do Internetu. Inwentaryzacja usług i sieci telekomunikacyjnych. System Informacyjny Polska Szerokopasmowa.
- Metody oceny:
- Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w trakcie dyskusji.
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium oraz aktywność na wykładach. Wykłady kończą się kolokwium, które obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury. Każde pytanie na kolokwium (razem 10) oceniane jest punktowo od 0 do 5 punktów. Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników kolokwium oraz ocenie aktywności na zajęciach. Studenci wykazujący się aktywnością mogą być zwolnieni z kolokwium zaliczeniowego. (Studenci zwolnieni z kolokwium traktowani są jak osoby posiadające ocenę wyjściową 4,0.)
Warunki: aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach lub pozytywna ocena pracy zaliczeniowej. Przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Treści wykładów zamieszczane w zakładce przedmiotu na e-dziekanat (z informacją o źródłach);
Kabaciński W., Żal M., Sieci telekomunikacyjne, WKiŁ, Warszawa 2008;
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 Nr 64 poz. 565);
Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2004 r., Nr 171, poz. 1800 z późniejszymi zmianami)
i inne akty prawne dotyczące telekomunikacji i teleinformatyki podawane w trakcie wykładów.
Dostępność krok po kroku – poradnik WCAG 2.0, zbiór wytycznych dotyczących budowy serwisów internetowych dostępnych dla wszystkich, mający na celu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu, SQUIZ 2015, https://www.squiz.net/pl/resources/accessibility-a-step-by-step-guide;
Poradnik dla użytkowników publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, http://www.giodo.gov.pl/487/id_art/3570/j/pl/;
Tabernacka M., Szadok-Bratun A., Public relations w sferze publicznej. Wizerunek i komunikacja, LEX, Warszawa 2012 (cz. I r. 7; cz. II r. 2);
Praca zbiorowa, ePUAP w praktyce, http://www.itwadministracji.pl/files/File/jdej1g40abp2un/1g753fj0abp35h/ePUAP_w_ praktyce.pdf;
Ostatnia mila budowa i eksploatacja teleinformatycznej sieci dostępowej, cześć III, Poradnik dla operatorów i samorządowców, www.polskaszerokopasmowa.pl/g2/oryginal/2011_12/aef77ce28e0ee0d2b2d56ecbbec 7ad09.pdf
- Witryna www przedmiotu:
- www.ans.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi interpretować pojęcia z zakresu systemów informacyjnych administracji publicznej, telekomunikacji i teleinformatyki
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
, S1A_W05, S1A_W06
- Efekt W_02
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać i interpretować funkcjonowanie systemów informacyjnych i komunikacji elektronicznej
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
, S1A_W05, S1A_W06
- Efekt W_03
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi interpretować istotę i przeznaczenie usług i systemów informacyjnych administracji
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
, S1A_W05, S1A_W06
- Efekt W_04
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi poprawnie zastosować systemy informacyjne i ich usługi w działaniach administracji publicznej
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
, S1A_W05, S1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- W wyniku przeprowdzonych zajęć stdent umie wykorzystywać usługi telekomunikacyjne i teleinformatyczne w pracy zawodowej zgodnie z przeznaczeniem
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w trakcie dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_02
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie poprawnie wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów w działaniu administracji publicznej
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w trakcie dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_03
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi znajdować niezbędne informacje dotyczące systemów informacyjnych w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w trakcie dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_04
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusjach w języku polskim na temat systemów i usług informatycznych i informacyjnych
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w trakcie dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość zachodzących zmian w zakresie systemów i usług teleinformatycznych i informacyjnych
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w trakcie dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04
- Efekt K_02
- Student ma świadomość skutków zaniedbań w zakresie wykorzystania publicznie dostępnych usług informacyjnych przez społeczeństwo
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w trakcie dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05