- Nazwa przedmiotu:
- Demografia w gospodarce przestrzennej
- Koordynator przedmiotu:
- doc. dr inż. Marek Kisilowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A13_DGP
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.); Obciążenie studenta [h]:
Udział w wykładach 15
Praca własna:
przygotowanie do zajęć 5
czytanie wskazanej literatury 10
przygotowanie do sprawdzianu 5
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 35
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Cel: Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie rozpoznawania stanu i struktury ludności, a także umiejętności prognozowania w oparciu o współczynniki demograficzne. Przygotowanie do interpretacji danych demograficznych. Zapoznanie studenta ze podstawowymi współczynnikami i zjawiskami demograficznymi.
Wykłady dotyczą najważniejszych problemów, wyjaśnią kwestie teoretyczne (system pojęć) oraz stanowią wprowadzenie do studiowania szerszych problemów.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy oraz zagadnienia) Liczba godzin:
1. Podstawowe pojęcia demografii. Demografia, a polityka społeczno-ekonomiczna i regionalna. 2
2. Podstawowe zjawiska demograficzne. Rejestracja zjawisk demograficznych (dane pełne, dane szacunkowe). Kategorie demograficzne. Podstawowe kohorty demograficzne 2
3. Siatka demograficzna: konstrukcja i zastosowanie. Wielkości demograficzne bezwzględne i względne. Współczynniki demograficzne: ogólne i cząstkowe. Indeksy. Współczynniki oraz indeksy standaryzowane 2
4. Rozpoznania stanu i struktury ludności. 2
5. Ruch naturalny ludności, migracje. 2
6. Rola prognoz w kształtowaniu przyszłości 2
7. Prognozowanie demograficzne, a zagospodarowanie przestrzenne 2
8. Sprawdzian 1
- Metody oceny:
- Ocena za przedmiot :
Ocena; Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Po ukierunkowaniu pojmuje i orientuje się w treściach programowych. Nie wykazuje samodzielności w realizacji zadań. Posiada elementarną wiedzę i podstawowe umiejętności z przedmiotu w zakresie 50-60% programu.
3.5 Opisuje i interpretuje treści programowe. Nie wykazuje inicjatywy. Posiada wiedzę i umiejętności z przedmiotu w zakresie 61-70% programu
4.0 Wyjaśnia i rozwiązuje stawiane przed nim problemy, formułuje tezy i rozwiązuje zadania. Średnio zaangażowany w proces dydaktyczny. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Opanował wiedzę i umiejętności z przedmiotu na średnim poziomie w zakresie 71-80% programu
4.5 Klasyfikuje, porównuje i analizuje omawiane zjawiska i procesy. W sposób pełny i rzeczowy uzasadnia swoje stanowisko. Aktywnie uczestniczy w procesie dydaktycznym. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 81-90% programu
5.0 W sposób pełny i rzeczowy potrafi wyjaśnić i ocenić określone zjawisko, oraz uzasadnić swoje stanowisko. Stosuje prawidłową i skuteczną argumentację. Aktywnie i z zaangażowaniem realizuje proces dydaktyczny, oraz zaplanowane działania. Jest kreatywny i decyzyjny. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje bardzo wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 91-100% programu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
Fihel A., Okólski M., Demografia. Współczesne zjawiska i teorie. Warszawa, 2012.
Kupiec L., Demografia w gospodarce przestrzennej. Białystok, 2011.
Procesy demograficzne i metody ich analizy. red. J. Kurkiewicz, Warszawa, 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna podstawowe terminu w zakresie demografii, zna podstawowe definicje. opis
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_02
- Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla demografii. Zna i rozumie przyczyny zagrożeń wynikających ze zmian demograficznych.
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W05, S1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi prawidłowo zinterpretować dane demograficzne
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
- Efekt U_02
- Potrafi zastosować dane demograficzne do analizowania konkretnych procesów i zjawisk z zakresu administracji publicznej i gospodarki przestrzennej.
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
- Efekt U_03
- Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów demograficznych i ich wpływ na funkcjonowanie państwa i jego struktur.
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_04
- Posiada umiejętność interpretacji danych i umie samodzielnie pozyskiwać potrzebne informacje.
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy w zakresie rozumienia procesów demograficznych. Rozumie ich wpływ na funkcjonowanie państwa w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_02
- Umie stosować proste metody do oceny zebranych danych
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07