- Nazwa przedmiotu:
- Statystyka
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Paweł Stacewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A12_STAT
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.) Obciążenie studenta [h]:
Udział w wykładach 15h
Udział w ćwiczeniach 15h
Praca własna:
przygotowanie do zajęć 40h
czytanie wskazanej literatury 40h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 110h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Od studenta wymaga się znajomości niektórych zagadnień omawianych na zajęciach z Matematyki (dot. np. funkcji i całek).
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Cel: Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i metodami statystyki opisowej oraz wybranymi elementami teorii wnioskowań statystycznych; przygotowanie studentów do poprawnej interpretacji danych statystycznych, z którymi będą się stykać w przyszłej pracy zawodowej.
Wykłady mają na celu teoretyczną prezentację materiału wraz z wyczerpującymi omówieniami specjalnie dobranych przykładów.
Ćwiczenia mają na celu rozwiązywanie zadań praktycznych (rachunkowych i problemowych), związanych ściśle z treścią wykładu; wybór zadań ma sprzyjać ugruntowaniu i pogłębieniu wiedzy przekazywanej na wykładzie, a także przygotować studenta do samodzielnej pracy z realnymi danymi statystycznymi.
- Treści kształcenia:
- 1. Definicja i przedmiot statystyki. Działy statystyki. Statystyka na tle innych nauk. Podstawowe pojęcia statystyczne: populacja, jednostka, cecha, rozkład cech, miary statystyczne itp. Badania statystyczne: odmiany i etapy.
2. Metody grupowania i prezentacji danych statystycznych. Szeregi statystyczne (indywidualne i rozdzielcze; skumulowane). Różne typy wykresów i diagramów, np. wykresy kołowe, słupkowe, histogramy, krzywe liczebności.
3. Miary wartości przeciętnej (klasyczne i pozycyjne): średnie (arytmetyczna, geometryczna i harmoniczna), mediana, dominanta. Obliczanie miar wartości przeciętnej dla różnych typów szeregów. Kwartyle, kwantyle, percentyle (metody obliczania).
4. Miary rozproszenia (bezwzględne i względne): rozstęp, odchylenie ćwiartkowe, odchylenie przeciętne, odchylenie standardowe, wariancja, współczynniki zmienności. Obliczanie miar rozproszenia dla różnych typów szeregów.
5. Miary asymetrii i koncentracji.
6. Zależności między cechami w populacji. Pojęcie korelacji. Współczynnik korelacji rang oraz korelacji liniowej Pearsona. Zagadnienie regresji liniowej.
7. Teoretyczne rozkłady statystyczne. Funkcje częstości (gęstości prawdopodobieństwa) i ich własności. Proste zastosowania statystyczne całek.
8. Rozkład normalny. Wzór na funkcję częstości. Wykres. Znaczenie parametrów rozkładu. Rozkład standardowy. Obliczanie prawdopodobieństw (procentów) i różnych miar statystycznych.
9. Wnioskowania statystyczne. Statystyki i estymatory. Estymacja punktowa a przedziałowa. Estymacja przedziałowa parametrów rozkładu normalnego.
10. Testowanie hipotez statystycznych. Omówienie ogólne oraz omówienie szczegółowe testów istotności dla opisu jednej populacji.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń oraz pozytywna ocena z egzaminu.
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie dwóch pisemnych sprawdzianów oraz aktywności na zajęciach.
Zaliczenie egzaminu odbywa się na podstawie: a) punktów uzyskanych na ćwiczeniach (30 pkt do zdobycia); b) punktów uzyskanych na egzaminie (20 pkt do zdobycia). Egzamin ma formę pisemną i pojęciową (polega na sprawdzaniu znajomości pojęć, również w ramach prostych zadań rachunkowych. Maksymalna liczba punktów, które można uzyskać w ramach zaliczania przedmiotu (ćwiczenia + egzamin), wynosi 50.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Podstawowe:
1. Jędrzej Stanisławek, „Podstawy statystyki”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010.
2. Tomasz Michalski, „Statystyka – podręcznik i zbiór zadań”, WSiP, Warszawa 2004.
Uzupełniające:
1. Jacek Koronacki, Jan Mielniczuk: Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2001.
2. Mieczysław Sobczyk: Statystyka, PWN 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Praca własna studenta w ramach przygotowywania się do zajęć obejmuje również przygotowywanie się do kolokwium zaliczeniowego oraz do egzaminu.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna definicje podstawowych pojęć statystyki opisowej.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W05, S1A_W06
- Efekt W_02
- Zna podstawowe miary statystyczne: różne średnie, medianę i dominantę, percentyle, miary rozproszenia, współczynniki zmienności, miary asymetrii i koncentracji.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W05, S1A_W06
- Efekt W_03
- Wie, na czym polega korelacja dwóch cech w jednej populacji; zna pojęcie regresji liniowej.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W05, S1A_W06
- Efekt W_04
- Zna pojęcie teoretycznego rozkładu statystycznego i jego funkcji częstości (gęstości prawdopodobieństwa).
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W05, S1A_W06
- Efekt W_05
- Ma podstawowe wiadomości o rozkładzie normalnym.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W05, S1A_W06
- Efekt W_06
- Wie, na czym polega wnioskowanie statystyczne i testowanie hipotez statystycznych.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W05, S1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi porządkować dane statystyczne i obliczać podstawowe miary statystyczne (miary wartości przeciętnej, rozproszenia, zmienności, asymetrii i koncentracji).
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
- Efekt U_02
- Potrafi określać stopień korelacji między cechami jednostek danej populacji oraz wyznaczać liniowe funkcje regresji.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_03
- Potrafi obliczać parametry typowych teoretycznych rozkładów statystycznych (w tym; wykładniczego).
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
- Efekt U_04
- Potrafi posługiwać się rozkładem normalnym.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
- Efekt U_05
- Potrafi przeprowadzać proste wnioskowania statystyczne i testować proste hipotezy statystyczne.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, wyniki kolokwium pisemnego oraz egzaminu pisemnego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość doniosłości badań statystycznych we współczesnym świecie.
Weryfikacja: Obserwacja studenta w trakcie rozwiązywania problemów i uzasadniania znalezionych rozwiązań (na ćwiczeniach przedmiotowych)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_02
- Rozumie specyfikę wyników badań statystycznych (podawanych m.in. w środkach masowego przekazu); rozumie ich charakter i ograniczenia.
Weryfikacja: Obserwacja studenta w trakcie rozwiązywania problemów i uzasadniania znalezionych rozwiązań (na ćwiczeniach przedmiotowych)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
- Efekt K_03
- W sytuacjach decyzyjnych umie wykorzystywać trafnie dane i miary statystyczne.
Weryfikacja: Obserwacja studenta w trakcie rozwiązywania problemów i uzasadniania znalezionych rozwiązań (na ćwiczeniach przedmiotowych)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07, K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06