- Nazwa przedmiotu:
- Techniki instrumentalne w medycznej diagnostyce laboratoryjnej
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż., prof. PW, Katarzyna Pawlak
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe 15h, w tym:
a) obecność na wykładach – 15h
b) nieobligatoryjna obecność na konsultacjach – 5h
2. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 5h
3. Przygotowanie się do trzech polemik w grupach – 10h
3. Przygotowanie do zaliczenia – 5h
Razem nakład pracy studenta: 15h + 5h + 10h + 5h = 35h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. Obecność na wykładach – 15h
2. Obecność na konsultacjach – 10h
Razem: 15h + 10h = 25h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Planowane zajęcia nie mają charakteru praktycznego (0 punktów ECTS).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien:
• Znać podstawowe metody analityczne stosowane współcześnie w diagnostyce medycznej i sposób ich działania,
• umieć zaproponować odpowiednią metodę analityczną do postawionego problemu na odstawie przeglądu piśmiennictwa, ale także z ekonomicznego punktu widzenia,
• znać podstawowe pojęcia związane z opisem metody analitycznej, umieć wybrać najważniejsze dla diagnostyki medycznej i wybór uzasadnić,
• umieć przygotować się i prowadzić publicznie polemikę.
- Treści kształcenia:
- 1) Podział nowoczesnych metod diagnostyki laboratoryjnej z podziałem na genotypowe i fenotypowe (1h)
2) Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR), rodzaje stosowanych metod z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego (2h)
3) Cytometria przepływowa i możliwości jej rozwoju w diagnostyce medycznej (1h)
4) Pozytonowa emisyjna tomografia komputerowa wykrywanie i leczenie chorób nowotworowych (1h)
5) Metody immunochemiczne ich zalety, powszechność stosowania i elastyczność (1h)
6) Zasady działania wybranych spektrometrów mas oraz łączenia z technikami rozdzielania (1h)
7) Poszukiwanie śladów i badania strukturalne – rola spektrometrów mas w diagnostyce laboratoryjnej i w opracowaniu nowych metod (2h)
8) Jak oznaczyć białko i peptyd za pomocą spektrometru mas? – nowe strategie w proteomice ilościowej (1h)
9) Diagnostyka, prognostyka, teranostyka, badanie pokrewieństwa i badanie śladów biologicznych – dobór metody do zadanego celu (1h)
10) Błędy w diagnostyce laboratoryjnej, ich źródła na różnych etapach postępowania analitycznego – aspekty etyczne i ekonomiczne (1h)
11) Podstawowe wymagania co do jakości opracowywanych metod analitycznych i ich walidacji - podstawowe parametry opisujące jakość metody (1h)
12) Kontrola jakości w diagnostyce laboratoryjnej – rola materiałów odniesienia, metod porównawczych i porównań międzylaboratoryjnych (1h)
13) Opis statystyczny metod analitycznych oraz jego rola w kontroli jakości (1h)
- Metody oceny:
- Test + aktywność w dyskusji
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- -
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna nowoczesne techniki analityczne stosowane w diagnostyce medycznej oraz wpływ składników badanego materiału na jakość otrzymanych wyników
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W02
- Zna wymagania, co do czystości farmaceutyków oraz aktywności i selektywności substancji leczniczych
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W03
- Zna metody analityczne stosowane podczas testów laboratoryjnych i klinicznych nowych leków, z uwzględnieniem spektrometrii mas
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W04
- Posiada wiedzę dotyczącą realizacji badań przesiewowych i kontrolnych z punktu widzenia ekonomicznego i etycznego
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W05
- Zna strategie realizacji testów klinicznych w celu wdrożenia nowych leków lub ich zamienników
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Umie zaproponować, na podstawie literatury, postępowanie mające na celu opracowanie optymalnej metody oznaczania związków w tkance biologicznej
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U02
- Umie zaplanować i przygotować się do polemiki prowadzonej publicznie
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U03
- Umie prowadzić aktywną dyskusję popartą argumentacją bazującą na wiedzy z zakresu technik instrumentalnych i diagnostyki medycznej i wiedzy ogólnej
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U04
- Umie ocenić jakość metod instrumentalnych z punktu widzenia ich jakości jak i ekonomicznego i potwierdzić zasadność ich stosowania lub odrzucenia
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych; ma umiejętności pozwalające na prowadzenie efektywnego procesu samokształcenia
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K02
- Ma świadomość zależności zdrowia lub życia ludzkiego od rzetelności stosowanych metod analitycznych w diagnostyce medycznej
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K03
- Potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusji polemicznej (praca w zespołach) i w sposób kreatywny przedstawiać swój punkt widzenia
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: