Nazwa przedmiotu:
Techniki instrumentalne w medycznej diagnostyce laboratoryjnej
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż., prof. PW, Katarzyna Pawlak
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe 15h, w tym: a) obecność na wykładach – 15h b) nieobligatoryjna obecność na konsultacjach – 5h 2. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 5h 3. Przygotowanie się do trzech polemik w grupach – 10h 3. Przygotowanie do zaliczenia – 5h Razem nakład pracy studenta: 15h + 5h + 10h + 5h = 35h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. Obecność na wykładach – 15h 2. Obecność na konsultacjach – 10h Razem: 15h + 10h = 25h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Planowane zajęcia nie mają charakteru praktycznego (0 punktów ECTS).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien: • Znać podstawowe metody analityczne stosowane współcześnie w diagnostyce medycznej i sposób ich działania, • umieć zaproponować odpowiednią metodę analityczną do postawionego problemu na odstawie przeglądu piśmiennictwa, ale także z ekonomicznego punktu widzenia, • znać podstawowe pojęcia związane z opisem metody analitycznej, umieć wybrać najważniejsze dla diagnostyki medycznej i wybór uzasadnić, • umieć przygotować się i prowadzić publicznie polemikę.
Treści kształcenia:
1) Podział nowoczesnych metod diagnostyki laboratoryjnej z podziałem na genotypowe i fenotypowe (1h) 2) Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR), rodzaje stosowanych metod z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego (2h) 3) Cytometria przepływowa i możliwości jej rozwoju w diagnostyce medycznej (1h) 4) Pozytonowa emisyjna tomografia komputerowa wykrywanie i leczenie chorób nowotworowych (1h) 5) Metody immunochemiczne ich zalety, powszechność stosowania i elastyczność (1h) 6) Zasady działania wybranych spektrometrów mas oraz łączenia z technikami rozdzielania (1h) 7) Poszukiwanie śladów i badania strukturalne – rola spektrometrów mas w diagnostyce laboratoryjnej i w opracowaniu nowych metod (2h) 8) Jak oznaczyć białko i peptyd za pomocą spektrometru mas? – nowe strategie w proteomice ilościowej (1h) 9) Diagnostyka, prognostyka, teranostyka, badanie pokrewieństwa i badanie śladów biologicznych – dobór metody do zadanego celu (1h) 10) Błędy w diagnostyce laboratoryjnej, ich źródła na różnych etapach postępowania analitycznego – aspekty etyczne i ekonomiczne (1h) 11) Podstawowe wymagania co do jakości opracowywanych metod analitycznych i ich walidacji - podstawowe parametry opisujące jakość metody (1h) 12) Kontrola jakości w diagnostyce laboratoryjnej – rola materiałów odniesienia, metod porównawczych i porównań międzylaboratoryjnych (1h) 13) Opis statystyczny metod analitycznych oraz jego rola w kontroli jakości (1h)
Metody oceny:
Test + aktywność w dyskusji
Egzamin:
nie
Literatura:
-
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna nowoczesne techniki analityczne stosowane w diagnostyce medycznej oraz wpływ składników badanego materiału na jakość otrzymanych wyników
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W02
Zna wymagania, co do czystości farmaceutyków oraz aktywności i selektywności substancji leczniczych
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W03
Zna metody analityczne stosowane podczas testów laboratoryjnych i klinicznych nowych leków, z uwzględnieniem spektrometrii mas
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W04
Posiada wiedzę dotyczącą realizacji badań przesiewowych i kontrolnych z punktu widzenia ekonomicznego i etycznego
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W05
Zna strategie realizacji testów klinicznych w celu wdrożenia nowych leków lub ich zamienników
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Umie zaproponować, na podstawie literatury, postępowanie mające na celu opracowanie optymalnej metody oznaczania związków w tkance biologicznej
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U02
Umie zaplanować i przygotować się do polemiki prowadzonej publicznie
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U03
Umie prowadzić aktywną dyskusję popartą argumentacją bazującą na wiedzy z zakresu technik instrumentalnych i diagnostyki medycznej i wiedzy ogólnej
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U04
Umie ocenić jakość metod instrumentalnych z punktu widzenia ich jakości jak i ekonomicznego i potwierdzić zasadność ich stosowania lub odrzucenia
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych; ma umiejętności pozwalające na prowadzenie efektywnego procesu samokształcenia
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K02
Ma świadomość zależności zdrowia lub życia ludzkiego od rzetelności stosowanych metod analitycznych w diagnostyce medycznej
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K03
Potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusji polemicznej (praca w zespołach) i w sposób kreatywny przedstawiać swój punkt widzenia
Weryfikacja: Test + aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: