- Nazwa przedmiotu:
- Sztuka myślenia i uczenia się
- Koordynator przedmiotu:
- dr Beata Witkowska-Maksimczuk
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- ML.NW141
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych : 32, w tym:
a) udział w wykładach - 30 godz.
b) konsultacje - 2 godz.
2) Praca własna - 18 godz. w tym:
a) bieżące przygotowanie się do wykładów, studiowanie literatury - 10 godz.
b) przygotowanie się do sprawdzianu - 8 godz.
RAZEM: 50 godz. - 2 punkty ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych : 32, w tym:
a) udział w wykładach - 30 godz.
b) konsultacje - 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- bez wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- do 150
- Cel przedmiotu:
- C.1. Zapoznanie studentów z metodami zwiększającymi efektywność pracy umysłowej
C.2. Pokazanie znaczenia skutecznego uczenia się dla własnego samorozwoju
C.3. Pokazanie metod rozbudzania kreatywności, szczególnie w obszarze nauk technicznych
C.4. Przedstawienie zasad poprawnego rozumowania i dyskutowania
C.5. Wskazanie metod pobudzania innowacyjności pomocnej w rozwoju przedsiębiorczości
- Treści kształcenia:
- Sztuka myślenia i uczenia się-program
1. Umysł i jego funkcjonowanie w świetle współczesnej wiedzy. Umysł racjonalny i emocjonalny. Czynniki określające sprawność umysłu.
2. Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia. Podstawowe prawa logiki. i podstawy racjonalnej postawy wobec wiedzy.
3.Rodzaje rozumowania i uzasadniania. Powszechne błędy w rozumowaniu i ich źródła.
4. Sztuka dyskusji . Argumentacja merytoryczna i erystyczna.
5. Przyczyny myślenia irracjonalnego i ich zwalczanie w pracy inżyniera.
6.Sprawność uczenia się jako podstawa samorozwoju. Metody zwiększające sprawność i skuteczność uczenia się.
7.Techniki zwiększania szybkości czytania, zasady konspektowania, mnemotechnika.
8. Mapy myśli-zasady sporządzania Techniki uczenia się na podstawie map myśli.
9.Rozwijanie twórczego myślenia. Typologia czynników utrudniających kreatywność.
10. Główne metody heurystyczne i techniki twórczego myślenia.
11. Rozwijanie umiejętności dostrzegania, precyzowania i rozwiązywania problemów.
12. Rozbudzanie kreatywności w pracy inżyniera. Innowacyjność jako czynnik rozwoju przedsiębiorczości.
- Metody oceny:
- jeden sprawdzian pisemny
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.E.de Bono "Umysł kreatywny", Wyd. Emka, Warszawa 2011,
2.Hugh MacLeods " Homo creativus. 40 sposobów podkręcania umysłu", wyd. Helion, 2011,
3.Josh Waitzkin"W poszukiwaniu doskonałości. Sztuka uczenia się", WYd.Helion, 2009,
- Witryna www przedmiotu:
- www. sztukamyślenia-meil. pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt NW141_U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł na temat zasad poprawnego myślenia, nowoczesnych metod uczenia się i rozwoju kreatywności a także formułować płynące z nich wnioski dla własnego rozwoju intelektualnego.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt NW141_U02
- Potrafi indywidualnie i zespołowo wdrażać techniki operacyjne myślenia twórczego
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt NW141_K01
- Potrafi efektywnie uczyć się, myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06
- Efekt NW141_K02
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07