- Nazwa przedmiotu:
- Teoria przetwarzania sygnałów i identyfikacja
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Przemysław Bibik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZNZ500
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw analizy matematycznej
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z podstawami przetwarzania sygnałów oraz identyfikacji procesów. Przedstawienie aparatu matematycznego dla analizy sygnałów harmonicznych, obliczania podstawowych parametrów sygnałów deterministycznych oraz identyfikacji liniowych modeli procesów.
- Treści kształcenia:
- Pojęcia podstawowe: sygnał, model, identyfikacja, estymacja. Sygnały deterministyczne i losowe. Konwersja analogowo –
cyfrowa. Filtracja analogowa, cyfrowa, optymalizacja filtru. Przekształcenie sygnałów w dziedzinie częstotliwości. Kodowanie
przebiegów czasowych. Planowanie eksperymentu. Klasy modeli procesów. Identyfikacja charakterystyk statycznych i
dynamicznych: problem deterministyczny i probabilistyczny. Teoria estymacji. Estymatory. Estymacja parametrów metodą
najmniejszych kwadratów. Błędy w procesie przetwarzania sygnałów i ich ocena.
- Metody oceny:
- Dwa kolokwia w trakcie semestru, kolokwium poprawkowe.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Szabatin J., "Podstawy Teorii Sygnałów", WKiŁ, 2003
Izydorczyk J., Płonka G., Tyma G., "Teoria sygnałów", Helion, 2006
A. Niederliński "Systemy i sterowanie", PWN 1983
McCellan J.H, Schafer R.W., Yoder M.A., „Signal processing first”, Pearson Education Inc. 2003
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EU1
- Potrafi sumować sygnały harmoniczne o takich samych częstościach
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09
- Efekt EU2
- Potrafi obliczyć amplitudę zespoloną sygnału harmonicznego
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09
- Efekt EU3
- Potrafi przedstawić amplitudę zespoloną sygnału harmonicznego na płaszczyźnie zespolonej
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09
- Efekt EU4
- Potrafi przekształcić sygnał harmoniczny w szereg Fouriera
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09
- Efekt EU5
- Potrafi obliczyć energię sygnałów impulsowych
Weryfikacja: Kolokwium 2
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09
- Efekt EU6
- Na podstawie przebiegu odpowiedzi skokowej potrafi obliczyć parametry układu inercyjnego I-rzędu
Weryfikacja: Kolokwium 2
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM2_U09, MiBM2_U10, MiBM2_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10