- Nazwa przedmiotu:
- Chemia
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Zofia Kowalewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- IS1A_06_02
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ćwiczenia laboratoryjne (liczba godzin według planu studiów) - 45; przygotowanie do zajęć - 20; zapoznanie się z literaturą - 10; opracowanie wyników - 10; przygotowanie sprawozdania - 15, przygotowanie się do zaliczenia - 50; RAZEM: 150
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Ćwiczenia laboratoryjne (liczba godzin według planu studiów) - 45h = 1,8 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia laboratoryjne (liczba godzin według planu studiów) - 45h; przygotowanie do zajęć - 20h; zapoznanie się z literaturą - 10h; opracowanie wyników - 10h; przygotowanie sprawozdania - 15h, przygotowanie się do zaliczenia - 50h; RAZEM: 150h = 6 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium45h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- laboratorium 8-12
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z metodyką analizy objętościowej, analizy wagowej, analizy spektrofotometrycznej oraz analizy jakościowej wybranych związków chemicznych, a także skróconej analizy wody i gleby.
- Treści kształcenia:
- L1 - Ćwiczenia organizacyjne, przepisy BHP obowiązujące na pracowni chemicznej / Wprowadzenie do chemii analitycznej
L2 - Analiza wagowa: wagi i ważenie, ilościowe oznaczanie wody krystalizacyjnej w solach uwodnionych / Metodyka opracowywania wyników oraz przygotowywania sprawozdania z ćwiczeń
L3 - Wprowadzenie do analizy miareczkowej / Alkacymetria: acydymetryczne oznaczanie NaOH, alkalimetryczne oznaczanie CH3COOH
L4 - Redoksymetria: manganianometryczne oznaczanie Fe2+, jodometryczne oznaczanie Cu2+
L5 - Argentometria: ilościowe oznaczanie jonów chlorkowych
L6 - Kompleksonometria: ilościowe oznaczanie jonów Mg2+
L7 - Metody oznaczania pH / Oznaczanie pH w wodach naturalnych i roztworach wodnych
L8 - Reakcje grupowe wybranych związków organicznych
L9 - Ilościowa analiza spektrofotometryczna (oznaczanie białek)
L10 - Analiza wody pitnej i powierzchniowej: oznaczanie wybranych wskaźników fizycznych (temperatura, zapach, barwa, mętność) i wskaźników zasolenia (zasadowość, twardość, przewodność elektryczna)
L11 - Analiza wody pitnej i powierzchniowej: oznaczanie wybranych wskaźników biogennych (amoniak, azotany (III), azotany (V)) i tlenowych (tlen rozpuszczony, BZT, ChZT)
L12 - Analiza gleby: oznaczanie wybranych właściwości fizycznych i chemicznych
L13 - Oznaczanie Fe w wodzie pitnej i powierzchniowej oraz Cd w wyciągu z gleby za pomocą płomieniowej absorpcyjnej spektrometrii atomowej (pokaz)
L14 - Podsumowanie i uzupełnienie zaległości
L15 - Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych w semestrze II jest:
1) uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich 12 sprawdzianów pisemnych. Stosowana jest następująca skala ocen, w zależności od ilości uzyskanych punktów:
91%-100% - 5,0
81%-90% - 4,5
71%-80% 4,0
61%-70% - 3,5
51%-60% - 3,0
0%-50% - 2,0
2) Wykonanie i zaliczenie pisemnych sprawozdań ze wszystkich ćwiczeń.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen sprawdzianów.
Dopuszcza się maksymalnie 2 nieobecności usprawiedliwione na zajęciach.
Istnieje możliwość podniesienia/obniżenia oceny końcowej (o jeden stopień) w zależności od aktywności na zajęciach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Krzechowska M.: „Podstawy chemii ogólnej i środowiska przyrodniczego – ćwiczenia laboratoryjne”, OWPW, 2007,
2. Krzysztofik B., Krzechowska M., Chęciński J.: „Podstawy chemii ogólnej i środowiska przyrodniczego”, OWPW, 2000,
3. Hermanowicz W. i inni: „Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków”, Arkady, 1999,
4. Gajkowska-Stefańska L. i inni: „Laboratoryjne badania wody, ścieków i osadów ściekowych, cz. I i II, OWPW, 1994,
5. Brogowski Z., Czerwiński Z.: "Materiały do ćwiczeń z gleboznawstwa cz. 2"; Wyd. SGGW, 1994
6. Praca zbiorowa pod red. Saturnina Zawadzkiego: „Gleboznawstwo”, Wyd. PWR i L, 1999.
7. Dojlido J., Zerbe J.: "Instrumentalne metody badania wody i ścieków", Wydawnictwo Arkady, 1997
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01_04
- Ma podstawową wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej i analitycznej oraz chemii środowiska. Ma wiedzę z zakresu chemii wody, ścieków, gleby, a także powietrza atmosferycznego. Zna podstawy teoretyczne pracy w laboratorium chemicznym oraz sposoby identyfikacji wybranych grup związków chemicznych. Zna limity zawartości związków chemicznych w środowisku naturalnym określone w odpowiednich aktach prawnych.
Weryfikacja: Pisemne sprawdziany obejmujące tematykę zajęć laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W01_04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt W03_01
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą klasyfikacji i identyfikacji związków chemicznych oraz reakcji zachodzących z ich udziałem. Ma podbudowaną teoretycznie ogólną wiedzę z zakresu zastosowania chemii w analizie wody i ścieków, technologii ich oczyszczania oraz analizie stanu gleby.
Weryfikacja: Pisemne sprawdziany obejmujące tematykę zajęć laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt W05_01
- Ma wiedzę dotyczącą współcześnie stosowanych metod analitycznych w badaniach wód i gleby.
Weryfikacja: Pisemne sprawdziany obejmujące tematykę zajęć laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, zasobów internetu oraz innych źródeł dotyczące wykorzystywania metod analizy chemicznej dla kontroli i oceny stanu środowiska naturalnego. Analizuje i interpretuje wyniki przeprowadzonych eksperymentów laboratoryjnych. Potrafi formułować wnioski w oparciu o przeprowadzone samodzielnie doświadczenia.
Weryfikacja: Pisemne sprawdziany obejmujące tematykę zajęć laboratoryjnych. Opracowania przeprowadzonych samodzielnie analiz.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U08_01
- Potrafi zaplanować oraz samodzielnie wykonać wybrane analizy chemiczne. Potrafi przygotować opracowanie przeprowadzonych samodzielnie doświadczeń
Weryfikacja: Opracowania przeprowadzonych samodzielnie analiz chemicznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U08_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01_01
- Rozumie potrzebę samokształcenia oraz ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy o nowe rozwiązania stosowane w analizie chemicznej ze szczególnym uwzględnieniem wód oraz gleby.
Weryfikacja: Obserwacja podczas pracy
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02_01
- Ma świadomość przemian chemicznych zachodzących w środowisku naturalnym oraz konieczności ich kontrolowania.
Weryfikacja: Obserwacja podczas pracy
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_K02_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02