- Nazwa przedmiotu:
- Niekonwencjonalne napędy
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Paweł Oleszczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- NK327
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30 h
przygotowanie do egzaminu: 16 h
konsultacje z prowadzącym: 4 h
Razem 50 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- NK359 - Chemia spalania i paliwa (SPIP)
NK433 - Zespoły napędowe 1 (ZNAP1)
- Limit liczby studentów:
- 100
- Cel przedmiotu:
- Po zaliczeniu przedmiotu będzie istnieć możliwość doboru silnika do różnych rodzajów napędów lotniczych, oraz podjęcie pracy przy konstruowaniu nowoczesnych silników lotniczych.
- Treści kształcenia:
- Metody podnoszenia sprawności wewnętrznej, napędowej i ogólnej silników lotniczych, możliwości o ograniczenia. Paliwa ekologiczne i przyszłościowe (wodór, metan, alkohol etylowy); Eżektory: zasada działania, osiągi i zakresy stosowania; Propfany: zasada działania, charakterystyki i zakresy stosowania; Silniki strumieniowe – teoria i konstrukcje. Silniki strumieniowe z poddźwiękową i naddźwiękową komorą spalania: dyfuzory pod i naddźwiękowe komory spalania i stabilizacja płomienia, spalanie naddźwiękowe . Silniki o spalaniu detonacyjnym: pulsacyjne (PDE), z wirującą detonacją (RDE) oraz stacjonarną detonacją; Silniki zespolone przepływowo-rakietowe (turbinowo-rakietowe; strumieniowo-rakietowe; turbinowo-strumieniowo-rakietowe). Silniki elektryczne do napędów lotniczych, układy zasilania w energię elektryczną, osiągi i zakresy stosowania. Mili i mikro napędy lotnicze; osiągi. Aspekty ekologiczne. Napędy do celów specjalnych; silniki adaptacyjne (regulacje układów wlotowych i wylotowych, komór spalania), wektorowanie ciągu. Kierunki rozwoju: zintegrowane metody projektowania, chłodzenie międzystopniowe, rekuperacja ciepła, materiały. Silniki do samolotów hipersonicznych. Obliczenia termo gazodynamiczne niekonwencjonalnych napędów lotniczych.
- Metody oceny:
- Przedmiot zaliczany jest na podstawie pisemnego egzaminu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- S. Wójcicki,: „Spalanie”, PWN, Warszawa;
S. Wójcicki,: „Silniki pulsacyjne, strumieniowe, rakietowe”, MON, Warszawa, 1962;
P. Wolański,: „Spalanie naddźwiękowe i jego zastosowanie w hipersonicznych silnikach strumieniowych” część I, Technika Lotnicza i Astronautyczna, 1966, 10-11;
P. Wolański,: „Spalanie naddźwiękowe i jego zastosowanie w hipersonicznych silnikach strumieniowych” część II, Technika Lotnicza i Astronautyczna, 1966, 12;
P. Wolanski,: „Air-breathing Space Boosters”, Annales Universitatis Maria Curie-Sklodowska, Lublin, Vol. XLIII/XLIV, 32, 1988/1989, pp. 355-364. ;
P. Wolanski,.: „Alternatywne paliwa lotnicze do silników turbinowych”, Technika Lotnicza i Astronautyczna, Nr 2, 1987, str. 6-8.;
P. Wolański,: “Silniki turbinowe dla samolotów komunikacyjnych”, Seminarium “Eksploatacja Silników CF6-80C2 w PLL “LOT” S.A. lata 1989-1994, Referaty, Warszawa, 1994, str. 3-19; Kopie prezentacji na stronie WWW Wydziału
- http://materialy.itc.pw.edu.pl/zsl/napedy_kosmiczne/
- http://www.isabe2009.com
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.itc.pw.edu.pl/Pracownicy/Naukowo-dydaktyczni/Oleszczak-Pawel/Niekonwencjonalne-napedy
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt NK327_W1
- Student posiada wiedzę na temat tendencji rozwojowych w napędach lotniczych
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W15, LiK2_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05, T2A_W05
- Efekt NK327_W2
- Student posiada wiedzę o właściwościach, wadach i zaletach paliw alternatywnych, głównie w zastosowaniach lotniczych
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W14, LiK2_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W05
- Efekt NK327_W3
- Student posiada wiedzę na temat właściwości wodoru i możliwości jego wykorzystania w lotnictwie
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W15, LiK2_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05, T2A_W05
- Efekt NK327_W4
- Student posiada wiedzę dotyczącą wykorzystania napędu elektrycznego w lotnictwie
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W15, LiK2_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05, T2A_W05
- Efekt NK327_W5
- Student posiada podstawową wiedzę o napędach lotniczych opartych na spalaniu detonacyjnym
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W08, LiK2_W15, LiK2_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W05, T2A_W05
- Efekt NK327_W6
- Student posiada wiedzę o nietypowych, rzadko stosowanych lub nowatorskich rozwiązaniach napędów lotniczych
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W15, LiK2_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05, T2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt NK327_U1
- Student posiada umiejętność określenia wpływu wykorzystania paliw alternatywnych i wodoru na konstrukcję zespołu napędowego i statku powietrznego
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U12, LiK2_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U12, T2A_U15
- Efekt NK327_U2
- Student potrafi ocenic efektywnośc zastosowania danych rozwiązań konstrukcyjnych dla konkretnego napędu lotniczego
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U12, LiK2_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U12, T2A_U16